AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.788

Är det svårt att sälja 540im ?

Sida 1 av 2
Hej!

Jag har idag en 528im -99 som jag tycker mycket om
men känner att det är lite för lite kräm och har lite tankar
o funderingar kring Alpina 3.3, 540im samt M5 2001-2003 (manuell låda är ett måste)
Jag lutar mest åt 540 för att Alpina är väldigt sälsynta o M5 är för dyra i försäkring o underhåll.
Det som oroar mig mest är att det är svårt att sälja de. Denna bil
Länk
tex ligger på blocket i ungefär 1 år och det är 1 ut av 2 som finns (den andra i piteå)
Vad tror ni om det? Målet är iaf att ha en besiktningsbar sportig 5-serie E39 med manuell låda på minst 260-280 HK.

/Alex
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Med den skylthållaren som reklam kan det vara orsaken till att den är svårsåld?.:D
540 är det bästa valet , M5 dyr att försäkra och har 1,5sek upp till hundra som +, fortare får vi ju inte köra :) och vem har så bråttom ??
Alpinan är en oerhört vacker bil, bland det elegantaste som finns i BMW väg.
3,3 saknar 540 fina bottenvrid , med sjunger gott i de högre regionerna och rör på sig bra, se min 540blogg 2006-06-23 där en grymt fin Alpina 3,3 hamnar i mina händer. En önskebil helt klart, men svåra att hitta som du säger och de riktigt fina kostar rejält med pengar..
540 på länken bör du dubbelkolla med verkstäderna i tyskland enligt serviceboken, samt en att garantiutrag från Bmw a ca 500 kr.
Den är fortfarande lite dyr tycker jag, halvskinn, pdc fram navi vilket nog borde vara med i den prisklassen.
Enligt bilderna så ser den ovanligt fräsch ut i fronten med faceliftljus,en 540 som luffad i tyskland i över 10.000 mil i hög fart på autobahn ser inte ut så.
men bilder ljuger ofta till det bättre. Så kolla bilens historik om den håller pruta.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Även bilen i Piteå (den som är Technoviolett) har varit till salu ett antal månader men det dyker då och då upp andra bilar som verkar säljas hyffst fort så det är inte omöjligt att det finns en anledning till att dessa två bilar förblir osålda...

Vet att Herr Gaspedal här på forumet nyligen köpte en 540iM samt att tydligen två i hans bekantskapskrets också blivit så inspirerade att de också inhandlat varsin likadan...Det är möjligt att han har kollat upp dessa två vagnar i jakten på sin.

___
//Ulf
hasso, jag trodde att 10000 mil i Tyskland ska vara mer skonsamma än i Sverige
tack vare något bättre väglag och mindre salt !?

Förresten så dök det upp en Alpina B10 3.3 på bytbil, en mycket fin sådan men dyr
Länk

Programmer: Tack. Jag ska nog försöka fråga herr Gaspedal om han har kollat upp den.

/Alex
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja riktigt så är det inte, höga farter blästrar bilarna i fronten, huv och vindruta ganska rejält du kan ju kika på min 540 som rullat 15000 mil på tyska autobahn på 3 år.
Dessutom blir stenskotten ofta djupare.
Har precis skruvad bort front o huv för lack.
Däremot så blir det ju en positiv skillnad av saltpåverkan ser man på chassiet mm.
Den svarta 3,3 i min blogg kommer också från Påarparna.
540/6 är "sällsynta", lättare med sedaner än touringar pga antal byggda bilar dessutom sålde BMW sverige inga manuella 540 utan endast standard automat.

///MVH Hasso
Länk
kikat på din 540, hasso. en fin exemplar du har. En sak tänkte
jag på. Hur underhåller du skinnet? Min 528 har också läder klädsel
o har gått knappt 16 tusen mil men skinnet ser betydliget mer sliten ut än din.
Jag har köpt en flaska rengör- o polermedel från BMW
och har använt det en gång men det verkar inte ge så mycket.

förresten, vad tror du eller ni alla om 535im 01-03. Det är en v8 på 245hk,
det dyker upp såna på blocket ibland, ibland till väldigt bra priser. Det
som jag ser som en nackdel är att det är marginell 0-100 skillnaden mot 530
och att de aldrig importerats till Sverige.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alpinan hos Påarp ser fin ut men är dyr, man får nästan en M5 av samma årsmodell för de pengarna. Den är även lite påvert utrustad vilket är ganska vanligt när det gäller B10 3,2 och 3,3.

Kolla även upp försäkringspremierna för 3,3 för när jag var lite sugen förra våren så var det väldigt dyrt. Bolagen hade samma klassning för V8 som 3,3 och det var högre premie än M5.

___
//Ulf
Du hade rätt Ulf. För mig kostar Alpinan lika mycket
som M5 hehe. nej tack. 540im ska jag nog fortsätta o leta efter.

/Alex
En omgång med BMW:s medel är ingen gång. Jag smorde in framsätena sex gånger på några dagar och åter en gång efter några månader. Flaskan är nu tom. Har det inte smorts in på långe tycks skinnet vara mycket törstigt.

Mvh
Mikael
Mikael: Såpass, ok, då blir det ett antal omgångar med maskinet snart.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det stämmer att jag och två utan mina nära vänner precis köpt 540. =)

Ingen av oss kollade på de två bilarna ni nämner.
Båda saknar navi och dessutom så tror jag att båda två saknar "tackluck" =)
Jag hade som krav när jag letade att M-paket är ett måste likaså skinn, taklucka, navi, larm och DSP. Ju mer utr ju bättre.

Jag tror inte att dessa bilar är svårsålda. Min nypensionerade granne har redan sagt att han vill ha första tjing på den när jag ska sälja. =)
Den Imolaröda som två.åtta har tagit hem var det mer eller mindre slagsmål om. Handlaren krävde att han bestämde sig direkt samt att handlaren omedelbart tog bort annonsen från mobile måste betytt att det var ett visst sug efter den bilen. Detta var första vettiga 540iM som dök upp på mobile på ungefär 1½ månad.

Så visst, manuella 540isar har en marknad. Seriösa M-packade V8or försvinner rätt fort från blocket om priset och utrustningen är rätt.
Det är väldigt få manuella 540iM/6 byggda. Man breddar sig lite om man kan tänka sig automat. BMW i Tyskland har ett par 540iM/6 och även iA inne, men de ligger på ca 18000Eur och uppåt.

Alex452: Vad har du för budget`?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
alex. Mitt skinn vara bara använt i 3 år när jag köpte bilen av en o samma ägare som verkar varti aktsam om bilen., det fanns lite slitage på sidostötet som som jag snyggade till med läderfärg från en möbelhandel. Kör man 5000 mil om året så kör man nog mera bil än springer ut o in vilket nog ger det största slitaget, skötseln är ju viktig också, BMWs rengörning och Macwayer eller Gliptons lädersmörja minst en gång om året beroende på hur man man vänder bilen.

///MVH Hasso
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Herr Gaspedal, var aldrig M5 aktuelt när ni letade 540/6? M5:an är inte speciellt mycket dyrare i inköp och utbudet är ganska stort.

Jag lurar själv på om min nästa bil ska bli en M5e39, har dock aldrig provat en 540/6 e39. Det som talar mot M5:an är väl framför allt försäkringen. Service och bensinförbrukning bör inte skilja allt för mycket gissar jag.

Racerbilen: Länk
Det byggdes ca 1062st 540i/6 M62TU med ratten på vänster sida av Europamodell det är bara bilar byggda efter 3/99 som kan ha M-paket gissningsvis handlar det om 200-350st bilar jämför det med 7895st ECE LHD M5 E39 vilket ändå är 650bilar färre än M5 E34 i motsvarande version så det krävs lite letande för att hitta sin pärla, 540iM/6 Touring är riktigt ovanlig gissar på 50st bilar M-paket från 3/01 på Touring, extremt lättsålt är min bedömning en schysst bil går på en vecka eller två.

Det finns en (känd) Sv-såld 540i/6 E39 (Titansilber med M-paket Limo-01: a) så BMW Sverige tog in manuell på begäran precis som det finns en (känd) Sv-såld 535i E39 (en Automat-03 som ägs av Kuwaits ambassad)

hasso; Håller inte alls med dig om slitage i fronten (generellt) min röda 540i/6 E34 hade 200tkm bakom sig vid köpet och den såg ut som en Svensk 2000milare (original lack) i fronten så det krävs lite mer för att tro något om milen eller annat.

Mvh Stephan

Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
TIPS! från mig.

Köp en Alpina om du kan leva med hur den ser ut.
4,6 liters motorn nästan ett bättre val än M5 förhållande drift och antal hästar.

För mig skulle alla alpina bilar hamna på länken till vänster"Galleriet->varför måste de" men det är min smak.

Annars en vanlig 540 är göttttt.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
BjörnB: Nej, det alternativet fanns aldrig för nån av oss. Dels så kostar den den lite mer. Drar betydligt mer bensin, service är dyrare m.m.
Det M5:an kostar mer i drift och underhåll känns inte värt för mig dagsläget.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stephan735:Är säkert inviduellt och hur bilen kört och används de importerade 540 jag sett med 12-15000 mil på mäteren har haft en hel del blästring o stenskott som ibland kan vara rejält djupare än normala svenska.
Det enda"slitage" som finns på min 540 är just stenskott och blästring i fronten som du kanske såg på gårdagens blogg.
Jag har svårt att tro att man beställer en manuell 540 om man inte vill köra och utnyttja bilens fartresurser och då bil det nog normalt oftast en del slitage i fronten.

///MVH Hasso
Länk
Herr Gaspedal: Budgeten ligger väl omkring 200 tusen. Jag tror jag ska fortsätta
o spana efter 540im 01-03. Jag är sugen på en hifi också :-) som verkar förekomma på vissa 540. Någon som kan berätta hur bmw original hifi-system låter?

Loqmankaki: jag tror jag skippar Alpina, visst Alpina med v8 är en mycket
fin bil men den där switchtronic låter inte så lockande. Jag tycker om o växla
själv alldeles för mycket för o satsa på en sån bil :).

hasso: Tack för tipset. Jag ska nog köpa lite läderfärg snart o ta ett antal omgångar
med rengör- o poler medel så får vi se om jag kan ge lite nytt liv till skinnet.

/AL
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Menar du Hifi med DSP? Jag är ganska nöjd med mitt, spelar helt ok vid hög volym.

Det finns en intressant 540im/6 hos BMW i Tyskland. 6500mil, navi, skinn etc. Cosmosschwartz. Pris: 21700Eur.

Har precis kollat den där 540i. Det är plus att den har "Premium selection" också. Den är riktigt fin faktiskt men jag har mer eller mindre bestämt mig för o satsa på bilbyte efter ny år. så att jag samlar ihop information så länge.

Yep Hifi med Dsp. ganska nöjd? Det har ju kostat 12 pap i tillval när den var ny vad jag förstått så det borde vara fina grejer fast man kanske inte kan använda priser för vanliga stereo system som referensram så det är kanske inte så mycket.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

DSP låter helt ok men inte lika bra som det borde för de pengarna. Är inte i närheten så bra som t ex Volvos värstingmodell.

Var också inne tidigare i dag och snurrade på www.bmw.de och dom få dom har ligger som sagt ganska högt i pris.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.