AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.014

Spelar profilen på vinterdäcken någon roll för greppet ?

Spelar profilen på vinterdäcken någon roll för greppet ?
japp
Mo
30
Monkie79
BMW 523iA Touring -98
Är det bättre med låg profil eller hög?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hög profil och lågt lufttryck är bättre då däcket formar sig efter underlaget och får bättre grepp. Detta gäller då vid start. I hög hastighet så kanske det inte är så optimalt.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det beror på vad man menar med bäst....

Rena vinteregenskaper (is/snö-körning) gynnas av ett eftergivligt och formbart däck - dvs. däck med högre profil och mjuk stomme/mjukt gummi i slitbanan och ett "öppet/grovt/aggressivt" mönster.

Barmarksegenskaper i vått och torrt (vilket inte är ovanligt i större delen av landet under vintern), gynnas av ett styvare däck - lägre profil och styvare stomme/hårdare gummiblandning och mindre grovt mönster.

Sedan har du frågan om pris, utseende, stabilitet, slitstyrka, komfort etc...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
På snö/is så är dte bäst att ha smala däck
Typ 195/65 kanske
Smala däck kommer igenom snöytan mkt bättre än bredare däck
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Att vinterdäcken skulle gå ner till underlaget för att få bättre grepp har jag svårt att tro. Oavsett bredd. Det borde ju rimligtvis vara så att ett bredare däck har större yta mot underlaget, oavsett vad det är. Naturligtvis gäller inte detta i typ snömodd.

Skulle man sladda av vägen med sina breda däck skulle alla säga "oj, oj, oj, det beror på dom breda däcken". Men i 90% av fallen så är det ju barmark (i alla fall här) och ingen skulle säga likadant när man sladdar av vid en undanmanöver med "cykeldäck" och barmark: oj, oj, oj, det måste bero på dom smala däcken...

Har själv tvingats till en undanmanöver på Sveavägen när helt plötsligt en lastbil körde ut framför mig. Däcken var riktiga smala rackare och jag kan bara säga att abs och hela kittet fick tokfnatt trots barmark. Klarade mig den gången med hjärtat i halsgropen.

Kör idag med 225:or och vet att det inte är optimalt (tar det betydligt lugnare främst i modd) men har istället bättre grepp vid barmark.

Smalare däck tränger igenom snän mkt bättre än bredare däck
Så är det och det är inget du kan ändra på.
Om du kör i lappland eller i skåne de samma sak, men sen är det barmark o ingen snö så äre annorlunda.
På snö o is är smalar däck bra mkt bättre.
Du får inget grepp på snö o is me breda däck även om man kan tro det
du
16
duccedriver
523iAT -97
Barre har rätt,större kontaktyta=högre friktion=bättre grepp på is och
packad snö,dock ökar risken naturligtvis för vatten och moddplaning,det är ju samma sak med breda sommardäck,håll dig till normalprofilen,på min
E39 är det 205/60 15,bmw har konstruerat bilen för vissa däckdim. och
anpassat fjädring osv för detta,smalare däck gör att däcket visserligen styr bättre
i vissa förhållanden,men kränger mer vilket gör att det greppar en stund
för att släppa oberäkneligt,samma sak gäller lufttryck,vinterdäck ska ha lite högre tryck,för att mönster eller dubbar ska göra sitt jobb rätt.
Med eu godkännande(alla bmw -97 och framåt måste man ju dessutom
hålla sig till dimensionerna i regbevisetdet är endast hastighetsindex
man kan frångå med vinterdäck,eftersom det tex inte finns dubbdäck för
mer än 190 km/h)

Kort sagt,däck är en hel vetenskap,jag har gått några kurser hos bla. Conti
och michelin,och kan lite sen min tid som tillbehörssäljare,men har mycket
att lära,utvecklingen går framåt!
du
16
duccedriver
523iAT -97
Fråga däckhandlaren vad han rekommenderar till din bil,varje bilmodell passar med vissa däck,det är väldigt många parametrar att väga in,bmw
är krävande vad gäller rätt däck.
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Alla som tittat på vinterrally har väl sett att deras vintersulor är max 175 breda.

Kör man mest på asfalt är det nog bäst med lite bredare gärna friktionsdäck men i snö och på is är det bättre med smalare och dubbade för att få ner trycket och dubbarna i backen.

Hade ett par 155 or på min Golf som greppade mycket bättre på snö och is än mina 215 -225 som jag har på BMWn.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Frågan var väl inte om man skulle ha bredare däck utan om man skulle lägre profil... Alltså i stället för "vanliga" 195/65-15 har man typ 195/45-18. Det är det som ska jämföras... Det borde väl inte va någon skillnad i grepp?
gretzky
Att jämföra 195/65-15 mot 195/45-18 är som att jämföra isglass med mjukglass!
Om du vet om att du mestadels kör landsväg o stadstrafik på vintern så kan du lugnt ha ett något bredare o lägre däck än standard, men om du däremot är en flitig skidortsbesökare o vet om att du kommer att köra där det ofta e mycket snö så håll dig till originaldimension.

Ett "smalt" däck greppar bättre på packad snö o i djup snö samtidigt som ett något bredare däck greppar bättre på hala underlag eftersom du för en större anläggningsyta på ett bredare däck.

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.