AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.077

Byte aut-man växel låda 540

Nån som har nån erfarenhet av det ? om hur mkt det är att göra och ca vad det kostar, ska göra rätt mkt själv så arbete kommer inte kosta så mkt.
Vilka delar måste bytas osv...
Ska man ha 5 el 6 vxl..
Är en e34.
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Om du ska besiktiga den i framtiden kan det vara värt att kolla vad som gäller ang växellådsbyte.

Du kan ev. få föreläggande om reg besiktning om de upptäcker bytet.
Där de förmodligen kräver intyg på att bilen inte släpper ut mer på högsta växeln än vad den gjorde med automat. Ett intyg som bmw inte skriver ut..

Värt att kolla upp innan du skrider till verket.

Annars behöver du pedalställ, kopplingscylinder-slavcylinder-slangar/rör, växellåda, främre kardanaxel, svänghjul, koppling, osv..

5 el 6 pet är som du vill, båda går att använda.
6 pet är starkare, det kommer att varva mindre på högsta växeln. men är oxå mer sällsynt och givetvis dyrare.
5 pet är vanligare och därigenom billigare.

har en 240 aut med manuell låda i och har aldrig varit nåt problem med den.
Men är det ingen annan som gjort samma sak ?? nån som fått problem eller nån som lyckats ??

Från vilken bil är det bäst att plocka delar då, 525 eller 530 och hur mkt är samma sak i båda ??
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Har konverterat en 325 e30 till manuell o heller inte där några problem, men det var en -88 och avgaskraven blir strängare fr.o.m -89

Har sett en 540ia konv. till manuell till salu med föreläggande om regbesiktning som jag t.o.m var intresserad av att köpa då.
Säger inte att det blir garanterat strul. men att det kan vara värt att kolla upp. Inte kul att bygga tillbaka om man "torskar".
Du kollar enklast med bilprovningens tekniska kontor, de vet vad som gäller.

Enklast är ju att ta allt från en 530 V8 manuell.
Bör vara bolt on då det kommer från en v8 och ska till en annan v8.
En billig reservdelsbil kan underlätta, annars finns det säkert en skrot som säljer ett kit med allt du behöver.

Mvh L
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Öhh, en tanke bara. Är det inte lättare att sälja bilen och köpa en manuellväxlad beemmmmer.

Eller har du något värdefullt i tanken.
Jo men manuella är ju inte så vanliga, och sen är dem ju lite dyrare än vad jag har råd med, och sen går den så bra och billigt och fin ute och inne, så vill egentligen inte byta, är iofs inget fel på den låda jag har är bara lite tråkig ibland att köra.
Och sen vet jag iofs inte men tror inte dem är så jätte lätt sålda. Och vet inte om nån vill byta heller...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.