|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte mig en 530-93a häromveckan. Motorn vibrerar ganska mycket vilket även känns in i ratten, specielt runt 2000rpm. Tomgången är också lite mysko, när jag kopplar ur går den välidgt lågt så att nästan bilen dör men går sedan upp liten. Den är dock stabil när den står still på tomgång. Förra ägaren trodde motorkuddarna men efter att provkört den endel verkar det som den inte riktigt har allt kraft heller. Läste sedan här på sidan att det kunde vara insugsmembranet som krångla. Ger ett fel på den dessa symtomerna? Kan det vara den? MVH /Emil | |
|
Skulle nog kolla insugsmembranet om jag va du... Men går motorn orent när den vibrerar sådär? |
|
Transocean |
Skulle nog byta till nya billiga kattar (biltema) plus membran å lmm samt ventilkåpspackningar. âven bra att byta/rengöra tomgångsmotorn. |
|
Ja det verar vara att den går orent eftersom den inte har all kraft, får vänta tills jag får bently manualen så jag vet vad jag gör. |
|
|
Kolla tändstiften med. Kan vara så att du har olja/vatten där. Var bilen nyligen motortvättad när du köpte den? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
| Ok får ta och kolla de också, de skulle enligt förra ägaren nyligen vart bytta men kan ju ge ett hum ändå. Nej motorn är bra skitig så det är den nog inte. | |
|
Har kollat stiften nu, de var rena och fina. Dock så var det lite olja där så ventilkåpspackningarna behöver nog ett byte. Men därimot så märkte jag en annan grej: Om jag tog loss oljelocket på ventilkåpan helt så höll motorn på att dö och gick riktigt krassligt. När jag sätta tillbaka det så det blev tätt blev den "normal" igen. Är detta nån känd syntm? |
|
| Har nu fått reda på att det ska vara så att motorn går dåligt utan locket, var tecken på bra vevhusventilation. Men kan det ändå vara membranet som krångar? För det går väll ut till vevhusventilationen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.