AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.734

Vad kostar det att äga en 540?

Sida 4 av 5
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Hej,
Jag skaffade en sv-såld 01 som hade gått 9000 mil.
Bra skick men de tidigare ägarna hade inte ens klarat av att tvätta bilen själv.
Fullständig service hos BMW men i behov av kärlek.
Prutade friskt och fick täckning för det fix som jag gjort.
Har bytt följande:
• Kylare (exploderade andra veckan när jag skulle hänga av en Lexus)
• Expansions kärl
• Kylarlock
• Ventilkåps packningar
• Kränghämmare runt om (M5) samt bussningar
• Styrleder
• Stötdämpare
• Fjädrar
• Bromskivor/klossar
• Bromsvätska
• Motorremmar

Efter rekonden är den dock i topp-skick.
Räknar att ha bilen i tre år, nu kommer det att bli bekymmersfria mil med normalt underhåll.
Men billig?
Nä, det finns då andra bilar man skall ha.
Ljudet i V8an är dock fantastiskt :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bobba: Jag förstår hur du tänker, men faktum är: Jag har rätt - du har fel!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
jag tycker dete är helt åt skogen att tex en 20åring som köpt sig en tex bmw 520 från 88 för en billig peng eftersom bilen är ju snart 20 år och nån fin bil är det ju inte och ska betala jätte mycket pengar för försäkring. Så enligt många här som säger att man ska skaffa en fin bil eftersom dom har inte råd att betala försäkring! Men är en 520 från 88 en fin bil?? Nja knappast! Bättre att alla får betala samma pris från början och yngre folk får högre självrisk istället.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
kilroy
Det råder en egendomlig missuppfattning bland vissa av AP´s medlemmar. Det är INGEN mänsklig rättighet att äga en dyr eller exklusiv bil...lika lite som det är en mänsklig rättighet att äga en 10-miljoners villa i Djursholm.

Man äger den bil som man har råd med. I ägarkostnaderna ingår skatt, bensin, underhåll, värdeminskning...OCH försäkring!

Varför skulle man resonera annorlunda när det gäller bilar jämfört med andra kapitalvaror som hus, dyra lägenheter, båtar?

Det är rent patetiskt att läsa "men jag som är 19 år vill också äga en dyr bil".

Man äger den bil man har råd med, den principen gäller överallt annars i samhället. Försäkringskostnaderna speglar den kostnad försäkringsbolagen har för respektive bilmodell i respektive ålderskategori när det gäller ägarna.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Enkelt.
Försäkringsbolagen vill tjäna pengar och samtidigt ha kostnadstäckning inom varje kundsegment.
Statistik visar att vissa grupper är mer olycksbenägna och kostar mer.
Dessa grupper har en högre premie.
Att skriva den egna bilen på ngn annan är bedrägeri.
Vänd på resonemanget.
Varför skall jag som inte krockar bekosta dom som gör det?

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Andersk:Varför skall jag som inte krockar bekosta dom som gör det? hallo,de betyder ju att alla bör betala samma avgift,däremot den som krockar ska få en rejäl smäll i ansiktet eller nått i den stilen.
Men som du säger,kör jag 7 olyksfria år (18-25) varför ska jag betala 40 000x7 då?

J.Dred:varför skulle jag enbart betala trafikförsäkring när ex bilen kan bli vandaliserad på en parkering,då får jag inte ut ett skit medans en helförskäring betalar sig bättre.

kilroy:jag förstår liksom inte ditt resonoman riktigt.
Är du moderat eller?
Eg
86
Egon84
535iA -92
"Varför skall jag som inte krockar bekosta dom som gör det?"

Jag kan ha missupfattat det här, men det är väl det som försäkringar går ut på...?
En grov förenkling (utan att ta med försäkringsbolagets vinst i sammanhanget): alla betalar in lite till en pott och delar på utgiften när nån krockar.

Annars hade det ju inte varit någon vits med att ha en försäkring...

Och det där med högre självrisk, jag kan möjligtvis ha hört någon uttrycka något mer idiotiskt, men det har jag nog förträngt, det dyker i alla fall inte upp i minnet nu...
Om man ska betala 20000 i självrisk för en bil som är värd lika mycket (man kanske inte får så mycket 540 för 20000, men väl en skaplig 535'a...) så kommer ju inte försäkringsbolagen få sälja något mer än trafikförsäkringar. För då kan man ju lika gärna köpa en ny bil istället för att hålla på och krångla med försäkringsbolaget...

Jag är 22 år och har haft alla mina bilar (och jag haft en hel del trots min ringa ålder) skrivna på mig, vilket är en ren principsak för mig. Ska man ha något få man vara beredd att betala för det!

Visst kan jag hålla med om att försäkringspremierna är sjukt höga, men som sagt, det har sina anledningar...
Eg
86
Egon84
535iA -92
Stryk det första jag skrev där, läste igen och, insåg att jag tolkat dig fel, Andersk...
Eg
86
Egon84
535iA -92
Stryk det första jag skrev där, läste igen och, insåg att jag tolkat dig fel, Andersk...
kilroy
Bobba*

Jag försökte på så enkel svenska som möjligt förklara varför man som individ bör ta sina egna kostnader. Jag försökte också förklara försäkringsbolagens grund för premiesättning.

Om du inte har kapacitet att förstå det så kan jag faktiskt inte hjälpa dig.

Mvh kilroy

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Bobba:
Försäkringsbolagen använder en regressions ekvation, dvs kända kriterier tillämpas för att approximera okända.
Tillämpat på bilförsäkringar; ålder, motoreffekt, stöld/skadegörelse statistik, tidigare ersättningar, bostadsort.
Detta är en grov riskbedömning som används för att prissätta försäkringen.
Så funkar det allafall.
Är du vänsterpartist eller?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
vet hur de funkar så en förklaring behöver jag ej,jag anser dock att det är fel.
Varför ska alla under 20 år behöva vänta med att gå till systemet för att vissa individer missköter sig?jo för gammla gubbar anser att alla under 20 kan gott o väl vänta på karammelen och drar alla över en kant.
likasså är de med försäkringen,de rör ju inte er i asen om jag hade haft samma försäkringskostnad som er men en betydligt högre självrisk att betala vid ev krock.
AndersK:mina politiska åsikter håller jag för mig själv :) men jag skrev det för att det då jag anser att moderaterna i det stora hela står för "de som har det bra,får det mycket bättre" så varför ska dagens ungdomar bli lidande?
Egon84:hittar du en Bmw 540 E39 för 20 000 kronor så är du varmt välkommen att tipsa mig.
kilroy
Bobba*

Du har en mycket naiv inställning till försäkringsfrågor. Det sitter inte en "massa gamla gubbar som bestämmer att alla 20-åringar gott kan vänta...".

Försäkringsbranschen är en kommersiell bransch som bedrivs enligt samma vinstpolicy som alla andra branscher.

Förhållandet att 30-40-50-åringar generellt har bättre ekonomi än 19-åringar är inget "moderat" påfund utan en naturlig utveckling. Vilken planet är du född på?

Mvh kilroy

Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Problemet med skenförsäkring är att de nekar dig helt enkelt ersättning.

Nätet är fullt med historier om sådant..

Räkna även med att med såpass exclusiva bilar som 540 att de tar sig tiden att utreda saken ordentligt..

Det går att få ned priset ordentligt.. Är själv 28 och har fått ned årspremien så pass mycket som till 8500kr ( Sveland ) ...

Mitt problem är att jag inte har hittat åt någon bil än :)

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
kilroy:precis,30-40-50 åringar har de bättre o hade de inte haft det rent ekonomiskt vad man ser till inkomsten så borde de varit fel anser jag.
Dock så ska inte en som redan har "lite" pengar behöva punga ut med en rejäl summa bara för de vill äga en fin bil.
Menar sparar jag ihop pengar som ´jag nu gjort o köper mig en bil så känns de helt sjukt att betala närmre 40 000 kr när bilen kostade 97 000.
Ps,trots allt så tror jag vi är från samma planet ;)

Hool:de är lite skillnad mellan 19-28. kommer du över 25 blir de betydligt billigare.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Bobba:
Du har förstått att premien blir lägre när man "kommer över 25".
Varför tror du?
Är det alla "gubbar" som motarbetar dom under 25?
Eller är det någon annan anledning tror du?

Peter78w:
Det är inte hur gammal bilen är som styr vad försäkringen kommer att kosta.
Det är motorstyrkan och åldern på försäkringstagaren som styr försäkringskostnaden. Så det kvittar om bilen är 25 år gammal, har den en motor med många hästkrafter så blir det svindyrt om du är en ung förare. Unga förare anses inte ha den erfarenhet som behövs för att köra runt in en motorstark bil.
Detta har försäkringsbolagen rätt i, i väldigt många fall, men naturligtvis kör inte ALLA undomar vårdslöst men det är alltid så att de som sköter sig får betala för att inte andra kör vettigt. Eftersom BMW är en väldigt populär bil för ungdomar så är dom dyra att försäkra. Jag skulle agera likadant om jag ägde ett försäkringsbolag.

Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
"Hool:de är lite skillnad mellan 19-28. kommer du över 25 blir de betydligt billigare. "

Umm?

Har du försäkrat din bil på förälder eller liknande och du inte bor hemma. Räkna med trassel vid eventuell skada..

Dessutom så får resten av de försäkrade bilarna betala för att du smiter. Hur jusste är det? :)

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Är det någon på detta forum som kan hålla sig till topic????
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Stente: Vi är on-topic, just nu behandlar vi en av många kostnader kring ägandet av BMW 540 - försäkringen. Eftersom trådstartaren inte vill eller kan förstå så har debatten utvecklat sig som den gjort. Men den är fortfarande on-topic.

Finns det ingen som kan plocka fram länken om skenförsäkringar? Jag vet faktiskt inte hur man gör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.