|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Det är vel så att det är stor skillnad på förbrukningen på 4.0 och 4.4 liters V8:an.Kommer ihåg att några tidningar som testade 740i med 4.4 liters motorn kritiserade att bränsleförbrukningen gick markant upp med den nya motorn.Sen har jag förstått att dom blir snålare igen,efter uppdateringarna i motorn ca. 1999. | |
| Ännu ingen som predikat det sjuka i att försäkra bilen på någon förälder! Har du inte råd med försäkringen - köp inte! | |
| Vägskatt:2550/år,Bilen drar ca 1,4liter/mil i snitt.75% kortkörning 25%landsväg.Ca6000 kr per år helförsäkrad och 3850 kr halvförsäkrad.Har haft bilen i 4,5 år och bytt stötdämpare och fjädrar:ca 11kkr, 3 st casterstag 1 st styrarm ca 3kkr.4 st sommardäck 6kkr.Oljefilter och olja varje år ca 800kr/år.Luftfilter? . Jag kör bara 1000 mil/år. | |
| Om du inte kör stadskörning så är det lungt :) men kör du stadskörning så kommer du bli pank ganska snart :D få tag på en instruktionsbok till en 540 och läs bak i instruktionsboken vad bmw säger att den drar i stadstrafik... | |
|
Robert Lundberg: de va nog f*n de dumaste jag hört! Anser du att ungdomar i åldern 18-25 inte äga rätten till att äga en lite finare bil änn en ford fiesta 1.3 ?? Skulle jag betalat nästan 40 000 för en helförsäkring bara för jag är under 25 bast? de är ju bilens värde på ca 2 år o de är ju riktigt sjukt. |
|
|
Bobba: Det finns en anledning till att försäkringen kostar vad den gör. Det man gör när man skenförsäkrar är samma sak som att sno bensin bara för att man inte har råd att tanka. Det är ingen rättighet att äga en bil. Köp en bil som ni har råd att äga och försäkra. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Att försäkringen är oskäligt dyr för vissa individer och vissa bilar är det väl inget större tvivel om. Att en viss del av befolkningen har orsakat och orsakar att försäkringen är så dyr på dessa bilar är helt sjukt att det ska drabba entusiaster som vill köra en fin bil. Man kan köpa en bra bil för en billig peng men sen är den sjuk att försäkra om du tex bor i stan och är tex 18-25 år. Ta tex en 325i E36 som för många säkert kostar i princip lika mycket i försäkring / år som att köpa en ny bil en gång om året och skrota den förra och då pratar vi ju inte direkt om nån ny värstingbil. På andra bilar/märke kan försäkringen vara en bråkdel av en BMW trots att den andra bilen är betydligt "häftigare", nyare och motorstarkare. Att jämföra en bensinstöld med att bilen står på ens föräldrar känns lika orimligt som försäkringspriserna. |
|
|
Ravve: Varför då? Man begår ju ett brott i båda fallen som går ut på att lura företag på pengar. Den ena dock lite mera handgripligt än det andra. Jag tycker att det är tråkigt att vi andra som betalar våra premier ska få lida av att folk skenförsäkrar. Jag vill inte betala för att 18-åringar ska få köra en bil dom egentligen inte har råd med. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Att bilen ägs och försäkras av tex ens förälder är i praktiken exakt samma sak som att man lånar någon annas bil och kör med. Jag kan inte så det olagliga i detta. Dubbelmoral? Möjligt, men inte olagligt som att stjäla bensin. Du betalar inte inte högre premier pga att en 18-åring kör en bil han inte har råd med. Du betalar högre premier pga att vissa idioter har en förkärlek till att sno delar från våra fina bilar och även orsaka en massa idiotolyckor för att dom kör som svin med bilar de igentligen inte förtjänar. Vi alla har olika åsikter, detta är min. |
|
|
Peter78: lyckas inte maila dig, klickar på "dig" och kommer till din sida men ser ingen mailadress. Nåväl, kollade på min 525:a (importerad) därför det (låga?!?) priset. Det jag menar är att eftersom LF var billigare än sveland på min 525:a så finns möjlighet att de är billigare än sveland på en 540 oxå. |
|
|
ravve: "Man kan köpa en bra bil för en billig peng men sen är den sjuk att försäkra om du tex bor i stan och är tex 18-25 år." En av anlednigarna till att många lite exklusivare motorstarka bilar (t ex 540) är så billiga att köpa är ju att driftskostnaderna (där försäkringspremien ingår) är relativt höga. Man kan inte bara titta på inköpspriset för att bedömma om man har råd eller inte utan måste på den totala kostnaden. Om sedan försäkringsbolagens premier för unga bilägare är oskälig har jag svårt att svara på. Sedan ett antal år tillbaka så diffrentierade bolagen sitt sätt att beräkna premier och målet med detta var att varje åldersgrupp/kön/bilmärke till högre grad ska stå för sina egna kostnader. Tidigare så slogs kostnaderna till högre grad ut på alla. Visst är det lätt för oss "medelålders" att säga att det är fel att skenförsäkra då vi sitter med relativt humana försäkringspremier och på den tiden vi skaffade vår första bil så var försäkringskostnaderna inte i närheten så höga som i dag för unga bilägare. Men å andra sidan så hade jag inte råd att köra BMW när jag var 20 och jag sålde även min första bil (Saab) när jag flyttade in till stan då försäkringen ökade med 100%. Skaffade då en nyare men mindre rolig bil som var billigare att äga. ___ //Ulf |
|
|
Min 540 har rullat i min ägo i över 1 år nu. Jag bor i stan och är 22 år. Den är helförsäkrad. den är dyr att äga, den kostar att mycke att köra, MEN. det är det värt.. har skaffat mig en vinterbil nu. Och längtar endå som f**n tills våren min 540 tas fram :) |
|
|
bmwsmurf: Jag tror att du inte ser min mail adress pga att du inte är pro medlem. Maila då till peter78w@hotmail.com. För några år sedan när jag var ännu yngre så tyclte min försäkrings bolag att jag skulle ta försäkringen på min mor. Försäkringen skulle kosta nästan lika mycket som bilen som bilen värde. Det var bara det att försäkringen skulle gällde även för folk under 24 skulle köra bilen och då blev det något dyrare än om hon tagit att ingen skulle få köra bilen under 24 år. Det är hemskt att se ungdomar köpa sig en dålig skramlig bil för 10 000kr och betla för försäkringen nästan lika mycket! Alla ungdomar orsakar inte olyckor så jag tycker att man inte ska dra dem över sammma kant. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Bobba: Det var absolut inte det dummaste du hört ;-) försäkringsbolagen har för länge sedan upptäckt att glin försäkrar sina bilar på föräldrarna. När det händer något är det inte ovanligt att de vägrar betala ersättning. Sök på forumet, finns en lång tråd om detta. Visst unnar jag er att åka fina bilar, men jag vill fan inte betala era premier indirekt genom min. Har du inte stålar, köp en gammal Fiesta är mitt bästa tips. |
|
|
Sen är de väl skillnad på att själv äga bilen och försäkra den på någon annan än att låta bilen ägas av samma förälder som försäkrar bilen. Ägs och försäkras bilen av samma person och det dessutom står i försäkringn att tex personer under 24 år kör bilen så kan de aldrig neka till något. |
|
|
Det är bara den som äger (dvs den som står på reg.beviset) bilen som kan försäkra den. Som det finns ett antal exempel av om du söker på forumet så har försäkringsbolag nekat ersättning då dom ansett att bilen varit skenförsäkrad. Detta trots att föräldern stått både som ägare och försäkringstagare. Det kan vara små detaljer som hur bilen är finansierad, vem som tar kontakt med försäkringsbolaget vid en skada, etc som ligger till grund för deras beslut, dvs dom anser det huvudsakliga ekonomiska intresset inte ligger hos försäkringstagaren (föräldern) utan hos någon annan. Förmodligen så blir det sällan problem men man ska vara medveten om att risken finns och bolagen har blivit betydligt vaknare de senaste åren. ___ //Ulf |
|
|
Robert Lundberg:jag blir direkt tosig när jag hör sånt! 1,det finns försäkringsbolag som för 1000 kr extra låter ungdomar under 25 år använda bilen utan att självrisken blir dyrare. 2,anser du att 40 000 för en helförsäkring/år är ok bara för att en del kör som krattor? 3,o enligt vad jag tolkar dig så anser du att alla under 25 bast kör som skit o krockar hejj vilt ,du drar då samtliga över en kant,gör du likadant med alla människor? Du ger dem inte en chans vilket jag anser att försäkringsbolagen inte heller gör. Hade de gjort det hade de haft samma avgift för samtliga individer men istället höjt självrisken för personer under 25 år,då har man haft en chans o kör man då som en påse nötter så får man ju skylla sig själv om man får betala 20 000 i självrisk men nu får istället alla under 25 betala en sjuh*lvetes för hög försäkringsavgift ist. Jag menar vad får du ut av att jag betalar 30 000 kr mer/år änn vad du gör? De enda som tjänar på det är försäkringsbolagen. |
|
|
Bobba: ALLA under 25 år kör inte som krattor, men gruppen är överrepresenteras olycksmässigt. Varför skulle FB ge den gruppen en chans? Varför skulle grupper som har låg olycksstatisktik sponsra den yngre gruppen? Oftast är det unga killar med för många hästkrafter som kraschar. Jag får lägre premie om du betalar det du ska betala, för FB är det skitsamma, de måste täcka kostnaderna för det som din ålderskategori orsakar. Och varför skulle jag ge dem en chans? Fakta är fakta... Möjligt att det finns FB som låter folk under 25 köra bilen för 1000 kr extra, men de är inte det samma som huvudsaklig brukare. Tro mig, du kan råka riktigt illa ut om du skenförsäkrar via föräldrarna. Köp du en bil du har råd med :-) |
|
|
Robert Lundberg: Köp du en bil du har råd med :-) Precis vad jag gjort,men man behöver inte vara ett K*k huvud för att fatta att 40 000 för en helförsäkring går bara inte ihop. Finns de i din ålder som är rent utav livsfarliga,de märker man ju när de byter fil utan att kolla speglar mm. Förstår inte varför alla ska få betala en hög premie bara för att ungdomar under 25 år krockar mer,det är ju rentutav löjligt. FB får nog in det de ska. Jag menar om de får in 5 st ungdomar som betalar 30 000 kr i försäkring på en bil och har en självrisk på 3000 kr eller 5 ungdomar som betalar 6000 kr i försäkringsavgift o krockar de sedan får de betala 20000 i självrisk eller något i den stilen,då gör de ju sina pengar ändå o folk kanske hade kört med lite mer vett med tanke på hur dyrt det varit att krocka samt att de sluppit skenförsäkringar mm (eventuellt) men visst,du ska leva flott på min bekostnad??!... |
|
|
Bobba: Grejen är ju att du lika gärna kan köra med bara trafikförsäkring. Risken är stor att du inte kommer att få ut en krona om något händer och du har skenförsäkrat bilen. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.