AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
971

vad tror ni om detta ljud i en e46a? vad ska jag tänka på vid ombygge?

Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
Hej. Har tröttnat på orginallljudet nu och ska byta ut ljudet. Frå det inet att funka bra med lågnivåomvandlare så får sattsa på helt nytt system.

Alla saker jag tänkt köpa kommer från BRL och är fäljande:

Bilsteriopaket med sterio + 4 stycken 5.25or.

Det är en Sony sterio med jbl högtalare, totalt ca 3300kr.

till bass ska jag ha två stycken JBL basar (GTO1202D) (2x2ohm.300W RMS)
och det ska jag driva med ett JBL GTO75.4 (2x284W RMS 4ohm)

Minna frågor är:

Tycker ni detta låter som ett bra system?prisvärt?

Vad ska jag tänka på när jag bygger ljudet i bilen?

Är det bara att kopla in sterion med kontakt eller är det andra problem, typ är steget i orginall cdin separat och kablar går kors och tvärs i hela bilen är det bara att ersätta allt?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Hej!

1. Skippa Sony spelaren och satsa på Alpine, Pioneer eller Panasonic. Har gett Sonys huvudenheter 2 chanser nu och jag kommer inte att handla ngn Sony mer kan jag säga. Enda anledningen är ljudskillnaden jämfört med t.om. äldre varianter av de andra jag räknade upp. Har en Panasonic CQDFX983 i min Bmw och är mycket nöjd med den.

2. Köp ett riktigt bra framsystem. Hellre få bra högtalare än många halvbra. Det är med ett bra framsystem du får den sköna Discopunchen tillsammans med t.ex. bara en 12" bak. Jag gillar DLS men många talar mycket väl om Amega och Mb Quart. Köp ett 2-vägs 6,5" kit. Skippa baksystemet helt eller kör original där.

3. Kör en 12" bak och lägg baspengarna i steget istället.

Mina erfarenheter och åsikter som jag givetvis tycker du ska ta åt dig av =)
T.ex. killarna på Nårdic är duktiga och trevliga om du ska handla...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
mm...att det blev en sony sc är ju att den är med i paketet och det blir ju ganska fördelaktigt pris då. Sen får jag ju inte in 6,5or i min e46 om jag inte har fel.

Om jag ska köpa cdin lös + högtalare så blir ju priset ett annat, har nog svårt att vilja lägga mer än max tio tussen.

vet du något om broblem vid inkoppling i e46?

mvh

ps tror du det är stor skillnad på 6,5or och 5,25or om det inte ska spela någon bas?

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det är ganska stor skillnad på 5.25" och 6.5" även om de inte skall spela djupbas för midbas vill du ju ha så mkt som möjligt av fram i bilen. Skulle nog inte heller kört med 2st 12":are utan satsat på en 12" eller 2st 10"are. För att möta upp 2st tolvor behöver du ett framsystem som heter duga samt ett kraftigt steg på detta.Skall du köra framsystemet på HU:s inbyggda effekt lär det räcka gott och väl med 1st 10":s bas i bagaget.
Ett förslag är= 1st 4-kanals steg , 5.25"s kit fram , 12"bas samt valfri HU.
2 kanaler driver framsystem medans 2-kanaler bryggkopplas på basen och sedan kör du original högt bak som drivs av HU. Detta får du för 10000kr utan kampanj pris hos Brl t.ex=
RF Punch P4504 steg 2x110wrms/2-Ohm+1x244wrms/4-Ohm
Infinity 50.7(2ohm) fram 85wrms
Infinity REF1250W bas 300wrms
sedan har du 3100kr kvar till Hu+kablar , låda m,m
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
okej...problemet är ju att jag inte får in större element är 5,25 i min bil, sen är det ju kul att på sommarn kunna dra på lite bas på ströget,

men ska kolla vidare på grejerna, gillar jbl grejorna då de kommer ner i 2åm och det blir ju lite mer effekt då.

Vet någon några hinder när det gäller ljudbygge i e46? tex att huvudenheten som är orginall har steget på ett annat ställe eller annat...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tjena bamsehalvar!

Håller själv på med samma sak som du gör, fast i en e36:a. Har hört från folk som är väldigt duktiga på detta att man ska helst ha så bra framsystem som möjligt (desto dyrare desto bättre typ) & att man kan i stort sett skita i hatthylle högtalarna. Har hittat ett s.k värsting system fram och har nyss köpt en alpine hu samt ett dls ca 51 steg. Återstår bara baslådan + kablage, säkringar å installationen. Är själv kluven om vad får låda jag ska skaffa. Bäst vore ju att bygga en special anpassad bandpasslåda... Får annars nöja mig med en 12" av bra märke.

Har du fällbart armstöd bak? Skulle kunna få in rätt bra med tryck därifrån om du har det.

Jag var och lyssnade på inifinity refrens kit-högtalare på brl, dem lät väldigt bra! Rätt billiga också, tror det var 1,8 kkr. Ett 4 kanal steg på dem och en baslåda, 10", 12" som du bryggar de övriga 2 kanalerna på så är saken biff. Skulle jag tro :) Ska montera in mina saker nu i början på nästa vecka så får jag se, ska till brl och provlyssna olika lådor och se vilken som passar min smak!
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Hej!
Jag säger som de flesta ovan, skippa Sony´n & nöj dig med en bas, lägg istället pengarna på ett bättre framsystem med separata diskanter.
vad gäller basen så räcker det länge med en 10" för att matcha ett 5,25" framsystem.
Visa användare
400
Bamsehalvar
320D -00
524TD -85
okej...jo det känns ju som att alla är rörande överens, ska kolla upp lite dyrare 5,25or till ifram och sen får vi se hur det slutar.

Ingen som vet något hinder för att koppla i e46?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.