AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.587

ABS/ASC-givare

Deliq
Min 540-93 trilskas med mig. Den stryper effekten hela tiden, varvar max 2500rpm med gummisnoddsfördröjning. Antispinnlampan lyser hela tiden och bilen segar sig 0 - 60 km/h på c:a 30 - 40 sek. ABS-lampan lyser inte och ABS-funktionen fungerar ( så det märks iaf fram ), därför misstänker jag att någon av de bakre givarna felfungerar, så att bilen tror att ett hjul snurrar fortare än det andra och därigenom stryper motorn. Givarnas kablage ser OK ut , men kan någon berätta hur dessa givare kan kontrolleras enkelt? Genom servicekontakten, ja, men hur? Jag har 6 mil till närmaste BMW-verkstad och har ingen lust att sitta och krypköra hela vägen och tillbaks, då jag räknar med att kunna byta givaren själv.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns massor med inlägg om dessa sensorer samt en del mektips så sök runt lite i forumet.

MVH
Hasso
Deliq
Har kikat runt lite och kommit fram till att det borde vara givaren höger bak eftersom alla mätare fortfarande fungerar. En ny givare tycks kosta runt 750 - 800:- och byts relativt enkelt. ( verkar inte vara värt att leta begagnad givare såvida inte båda givarna är trasiga )
Tack till sign "Gör det själv" för en utförlig beskrivning!!
Det finns inte särskilt mycket smuts i "kuggkransen" däremot lite rost :-(
men detta bör väl knappast påverka funktionen eftersom alla kransar är ungefär lika rostiga :-((
Är det något mer jag bör tänka på innan jag susar iväg och inhandlar en ny givare ??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om det är ungefär samma upplägg som på E39 så hade jag också gissat höger bak. Hur funkar bilen när du stänger av ASC.en ???

MVH
Hasso
Deliq
Den gå inte att stänga av. Lampan lyser hela tiden från det att jag slår på tändningen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har väl en "strömbrytare" som du kan stänga av ASC med?? Det har jag +en gammal 535-90 som jag testade för ett tag sedan.

MVH
Hasso
Deliq
Vad jag menade var att lampan redan lyser och att det händer inte ett sk*t när jag trycker på knappen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Deliq:
Åk in på BMW och be dem läsa av felkoderna så ser du vad som behöver bytas.
Deliq
Jag har som sagt 6 mil till närmsta verkstad (Uppsala) och bilj-vulen drögar sig upp till 60km/h och går sedan inte fortare. Om jag sdean måste bromsa är det en ny drögstund tills jag är uppe i 60 igen. Det tar ju evigheter in till stan för att inte tala om skammen att behöva ligga som en trafiksnigel på E4 med en 540 ;-)
Det var därför jag sökte en enklare lösning på problemet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I detta fall kan det kanske var nåt annat än själva senorn?? Säkring att plocka bort??

MVH
Hasso
Deliq
Vilken i så fall, begriper inte texten under säkringslocket fullt ut
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Deliq,

Bor du i Tierp!? Det gör jag! Jag kan bogsera dig om du vill!? :) Du kan ju ta vägen via Österbybruk, inte lika mycket trafik och lite mindre vägar.

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hårdisken tickar en stund men sakta undrar om inte detta har varit upp förut,dvs funktionen inte gick att stänga av,7-serien möjligtvis.
Backa tillbaka från noll när hände det, i vilket sammanhang osv,gjorde du nåt speciellt som kan tänkas
påverka detta när hände det första gången, och hade du gjort nåt speciellt straxt innan felet dök upp??
Bilen ska ju gå att köra helt fullt normalt när det är avstängt.Klämt kablage nåt kortis.peta bort knappen
och ryck kablarna så är den biten avverkad.
Annars blir det väl BMW tyvärr.

MVH
Hasso
Deliq
>mikren-6
Jag bor strax utanför, Har du ett täckt släp? ;-)
Via Österby blir ju ytterligare två mil, en hel evighet extra när bilen drögar sig, och har sämre vägrenar, så då blir man en etter värre trafikpropp
Deliq
>Hasso
Felet kom smygande första gången. Bilen tappade liksom andan. Då gick det att stänga av ASC och bilen betedde sig normalt ett tag. Sedan återupprepade sig detta en gång och därefter har felet legat sedan start, utan möjlghet till bortkoppling.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Deliq,

Jag krockade min Peugeot i Uppsala i höstas, fronten blev ganska intryckt men bilen gick att köra. Jag blev ombedd att köra hem efter smällen. Dock ville jag inte köra så fort så jag kryssade mig fram på små kringelikrokvägar via Vendel och andra småställen. OK, det tog lite tid men det går ju inte att köra så fort så man slipper bli en trafikpropp.

Micke
Deliq
I fredagskväll var strypkopplet borta igen, skönt att sträcka ut lite...
Så i söndags tryckte jag dit sommarskorna och tvättade den och när jag skulle åka iväg så höll bilen på nytt att kvävas!!! FUKT!! Det måste vara fukt som ligger bakom detta.
Tilläggas bör att ASC-systemet indikerade avstängt från start i fredags när bilen fungerade ostrypt. Så nu får det torka lite så kanske man kan åka till verkstan utan att agera farthinder :-)

M V H // Deliq
Deliq
UPPDATERING
Åkte aldrig till verkstaden då strypkopplet försvann och att ASC-lampan lyste ibland gick ju att stå ut med. Tänkte inte heller så värst mycket på det under sommaren, tills...

För någon vecka sedan var strypkopplet tillbaka !! :(

In under huven och leta, leta. Tyckte till en början att trottelspjället kärvade, då det liksom fastnade i "nästan stängt" läge. Ut och pilla loss och sedan köra vidare, till nästa kallstart likadant. Var bilen ordentligt varmkörd var det inga problem, men när den var kall kärvade det.

Härom kvällen när jag skulle "lossa" spjället kikade jag efter lite noggrannare och såg att vajern under spjället "höll emot" återfjädringen av denna och kände då att själva spjället gick lätt med att vajern gick väldigt trögt. Följde då denna till en liten "burk" under "bromskrafstförstärkaren". Denna "burk" verkar ha till uppgift att stänga spjället då motorn behöver strypas.

Efter lite mekande fick jag bort denna burk som satt fast med två skruvar och en kontakt. Fick lossa vajern borta vid spjället för att få ut "burken". Det står Bosch på den.
Öppnade bottenlocket på burken och hittar några plastkugghjul som gick väldgt trögt. (Öppnade även det övre locket men där fanns bara en elmotor)
Sprayade 5-56 och juckade på det stora kugghjulet (som vajern var fäst vid). Sprayade mera och fortsatte jucka samt skvätte lite olja på hjulens axelinfästningar, och se på f*n...
Hjulen borjade gå lätt !! Det fjädrade till och med tillbaka till ena ändläget (i den rikting att det inte skulle hålla tillbaka spjället).
Detta var med all säkerhet det dolda strypkoppel bilen hållit sig med.

Ikväll ska jag återmontera "burken" och ut och prova och kanske även ASC-lampan kommer att fungera som tänkt nu när både "bör-värdet" och "är-värdet" för spjälläget (förhoppningsvis) stämmer överens.
Rapport om detta imorgon, väl mött då...

Är det f.ö. någon som vet vad denna "burk" heter, och vad en eventuell ny kostar ? Det kanske inte behövs nu men vill ändå veta.

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Deliq
Återmontaget gick smidigt. Körde en kort bit för att låta motorn kallna på nytt. Start igen och iväg, inget stryp, ingen ASC-lampa som lyser annat än när jag själv vill :) och detta trots 110% fuktighet utomhus...
Dessutom fastnar inte strypningen till vid verklig aktivering av ASC som den gjorde emellanåt förra vintern.

Så till alla er som har lysande ASC-lampa men där ABS'en fungerar så kolla upp denna "burk", det kan vara den som kärvar. Hade jag haft en digitalkamera hade jag kunnat tagit lite bilder, men det blir kanske ett mektips i alla fall så småningom, när jag fått reda på vad "burken" kallas.

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.