AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.017

Defekt instrumentpanel E30

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Jag har kvarstående problem med min instrumentpanel då mätarna inte fungerar/visar fel värden även efter byte av SI-batterier.

Innan bytet fungerade bränslemätaren samt hastighetsmätaren som de skulle,däremot inte vattentemp,vakuummätaren samt varvräknaren.

Well,allt pekade mot SI-batterierna och jag skaffade nya. Laddade dem ett dygn,lödde fast dem på gamla anslutningarna och monterade ihop panelen.

När jag startade bilen fungerade varvräknaren,kyltemp,vakuummätare samt bränslemätaren bra. Dock var hastighetsmätaren inte längre exakt,den visade 20-40 km/h för hög hastighet.

Varvräknaren och kylvattentemp fungerade i 2-3 dagar,sedan slutade de att fungera. Hastighetsmätaren fortsatte att visa för hög hastighet dessvärre.

Nu undrar jag vad som kan ha gått snett? Varför började hastighetsmätaren visa för hög hastighet då batterierna byttes?

Kan det vara så lätt som en fellödning eller att en lödning inte är korrekt?

Skulle uppskatta lite svar,då mina idéer om felet har tagit slut.
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Kom igen nu,är ni blyga? :)
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Är det SI-kortet som möjligen har bränts?

Dålig jord?

Behöver förslag på vad jag ska leta efter då min Hayes-manual inte beskrev det.
Verkar tyvärr som ingen har något vettigt svar på din fråga, bara vänta ett tag innan du bumpar upp tråden igen.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag har hållt på i 3 år med min bil och bytt allt flera gånger om i panelen, men jag har aldrig haft en fullt fungerande panel.

Så jag har inget bra svar, bara att denna panel kan driva en till vansinne.

Senaste felet var att det började brinna i hastighetsmätaren !!!
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Kan problemet vara dålig jordning?

Med tanke på att hela panelen fungerade ett tag så är det ju något som tydligen fungerade ett tag. ;)

Jag ska kika upp om jag möjligen kan lösa problemet genom att förbättre jordningen utav kablarna ifrån panelen.

Känns rätt jobbigt då hastighetsmätaren visar rätt mycket glädjehastighet.
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
HAlloj!

Det låter som glapp nästan. Mitt tips är att ta isär paketet igen och kolla efter glapp, kallödningar, lösa skruvar, lösa paneler, lösa kontakter osv. Eventuellt nån uppblåst kondning kanske. Om du har en till panel eller kan låna en så kan du ju byta endast till exempel hastighetsmätaren och kolla om det är fel i din panel. Man får liksom ta en sak i taget och det visar sig till slut var felet ligger.

Isåkarn ;) försökt få tag på dig ett tag nu, dålig på att svara på mobben jue...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Charlie:
Jag jobbar för mycket, och har inte privat telefonen med mig då. pga allt jobb vill jag ha det lungt på helgerna, så då är den sällan på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.