|
|
|
|---|---|
|
Hej!!! Efter besiktningen visade det sig att jag har för hög CO 2500 0,5 (0,3) och HC 200 (100). Service (oljefilter, luftfilter,olja) hjälpt inte. Har rassel i bägge katalysatorerna. Skall därför byta katalysatorer. Dock vet jag inte vilken modell som passar, trodde att de hade en passande modell med främre rör på www.katalysatorteknik.com. De hade en modell 9024 som jag trodde skulle passa, men den hade utgått. De sa även att det hade haft problem med den på ix modellen, att den inte passade. De rekommenderade en lösmodel för 2500 kr * 2. Dock vet jag inte om den passar i storlek ,plus att man var tvungen att göra om anslutningarna. Kollade därefter upp modellbeteckningen på katalysator med rör på www.realoem.com och de ser lika ut, men skiljer sig på modellbeteckningen. Vanliga 525i har 18301728615 och 525ix har 18301728631. Min fråga är, Var hittar man passande ersättningskatalysatorer till 525ix touring- 93? Främre röret är ok så man kan nog svetsa dit nya katalysatorer bara med vet att de passar. Med vänlig hälsning at | |
|
Hej!!! Har fått katalysatorerna utbytta mot två universalkatalystorer. Var in och besiktade igen, nu låg bara HC för högt 163(100). Kan det vara lambdasonden som är trasig? Andra tips? Med vänlig hälsning at |
|
|
Tjena americantabloid! Har du kommit till rätta med ditt Hc problem??? Om inte skulle jag mäta lamdan innan du byter, hör med din lokala BMW verkstad, vad du ska få för värden. Glöm inte att lamdan måste vara kopplad för att få rätt värde. Åk till en g,d,s hall ta med en vän, sätt han i bilen och hissa upp, be han starta bilen kolla noga efter lekage. Sen kan du alltid be snällt hos bilprovningen att få kolla med deras mätare innan du gör en ombes. Se till att motorn är riktigt varm, ta en sväng runt kvarteret, varva som aldrig förr! det ska knäppa från avgassystemet!!! när du stannat. Lycka till //nassen |
|
|
Hej Nassen och tack för svaret!!! Fick inga svar i den här tråden, ursprungsrubriken stämde inte in så bra med min fråga, så jag startade en ny tråd här för någon dag sedan, Länk I varje fall så gjordes bytet av lambdan igår och avgasvärden vart bra. Se den andra tråden för mer information. Med vänlig hälsning at |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.