|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vi vet ju alla om dom vanliga klassiska rostproblemen på e39-modellerna; motorhuv, bagagelucka, dörrar och innanför tanklocket. Men jag skulle väldigt gärna vilja veta hur bilen klarar rosten i övrigt, som på underredet, skärmkanter, tröskellådor och, tja, allt. Modellen är ju trots allt 10 år gammal nu och det här borde man ju veta vid et här laget. Så vad har ni för erfarenheter om rostangrepp på e39-bilar, förutom konstruktionsmissarna ovan? En personlig följdfråga. Jag har en 525 -03. Bör jag göra en rostskyddsbehandling (underrede och hålrum) på denna? Har allt tänkt ha bilen några år. | |
| Min 01:a har hittills "bara" drabbats av rost i dörrar och vid tanklock , skärmkanter och underrede ser ut som nytt i princip. | |
|
Nu har jag väl inte alls någon direkt erfarenhet av så många E39:or, men enligt vad jag kunnat se så är det inga stora problem med vare sig underredet eller trösklarna på E39:orna...Hitintills. Skärmkantsrost har jag heller inte hört eller sett några som har problem med i någon större omfattning.. Angående rostskydd så är en ordentilg rostskyddsbehandling "aldrig fel" att utföra.. Det är i vårat klimat främst rosten som gör att bilarna hamnar på "skroten" till slut.. Mvh Janne. |
|
| Fast å andra sidan så har inte E39 problem med rost på de ställena som skyddas vid en rostskyddsbehandling. | |
|
Själv precis införskaffat en e39 -01, rostfri (vad jag kan se). Spanade runt på forumen och efter en del läsande om både seriösa och oseriösa rostskyddsfirmor var jag inte mycket klokare....Tänkt att behålla bilen länge så man vill ju att den är i skick. Tog jag kontakt med dinol-center i Hässleholm, dinol verkar vara den mest etablerade firman. De skulle ha tid redan nästa vecka, frågade dem lite kring huruvida en E39 behövde rostskyddas - och det tyckte dom definitivt (föga förvånande) så jag bokade upp en tid. Fick lite kalla fötter dagen efter, ringde till dinol-center i vellinge istället (rostskyddsspeciallisten) och ställde samma fråga till dem. Fick i och för sig ett liknande svar, men de känndes mycket mer trovärdiga och kunniga, dessutom var de fullbokade fram tom slutet av januari. Det avgjorde saken - tid bokad i Vellinge, avbokad i Hässleholm. H Bokade deras "fullservice-paket" vilket kostade 5400kr, de sade även att de i samband med behandlingen kan behandla plåtomvikningarna oxå och att de skulle kosta ytterligare 500 pix, vilket jag självklart ville då det ju är de känsligaste delarna. Nåväl, summa summarum är att jag fortfande inte är 100% säker på huruvida det är en smart investering eller ej, har funderat fram o tillbaka på om jag ska avboka eller ej. Men jag kan väl säga så här, ska jag lägga 6000 kr på bilen gör jag det hellre på ett bra rostskydd jämfört med exempelvis Ditec-behandling. (bli inte sura ni som gör ditec, jag skriver inte att det är fel/dumt bara att det inte är så mycket värt för just MIG) Om någon vill ge en tveksam själ lite goda råd är de mycket vällkomna, är det värt pengarna? |
|
| bmwsmurf, om du inte ska behålla den 15-20 år till så är det väl bara bortkastade pengar, man får väl aldrig igen 6000 på ett bättre andrahandsvärde... | |
|
bmwsmurf: Jag har också gått i tankarna med att låta utföra en rostskyddsbehandling på min pärla. Jag lät faktiskt göra en Ditec behandling på bilen i våras, blev väl ganska nöjd med den. Jag tycker inte att en rostskyddsbehandling är bortkastade pengar när det gäller att hålla pärlan i rostfritt skick. Även om du säljer bilen om 2-3 år så tycker åtminstone jag att en bil som är ordentligt omhändertagen är klart mer intressant än en likvärdig E39 som man inte gjort ngt alls på och spm säkert har lite rost här och där. Håller med Janne T, det är rosten som tar livet av bilarna. Har gått i tankarna att antingen låta göra en Dinitrol behandling men har också hört mycket om Noxudol rostskyddsbehandling. Denna skiljer sig tydligen en hel del från Dinitrol. Ngn som har erfarenhet av Noxudol? Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
jag har två rostfläckar storlek 1krona på plåtelisten precis under bagageluckan och över stötfångaren. verkar komma innifrån då det sitter två plastpluppar neråt om man kikar in i springan. nån annan med rost på samma ställe? |
|
|
Tack och bock för råden. Grodankermit: Inte hört talas om nuxodol (låter giftigt) förut, har du någon länk? /Smurf |
|
|
Länk kommer här:) Noxudol rostskydd-------->Länk Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Bör man vänta med att rostskydda sin bil tills rostskyddsgarantin gått ut eller är det OK med BMW att göra detta när som? | |
|
Freddan101: Rostskyddsgaranti....den ger jag inte mycket för, såtillvida att inte just BMW är ovanligt generösa när det gäller rost. I vanliga fall verkar det ju i princip omöjligt att få ersättning via en sådan. Har för mig att kravet är att det ska vara genomrostat för att det ska vara aktuellt, känns lite sent att göra något då om du frågar mig. så, enligt mig kan du både ha och vara utan den sk rost(skydds) garantin, om den nu skulle försvinna vid en behandling. /smurf |
|
|
bmwsmurf: BMWs rostskyddsgaranti äe den mest (?) generösa på marknaden. De verkar byta hela karossdelen om det finns en bubbla 1x1mm. Dock är de stenhårda på åldern. Gick garantin ut för en dag sedan kan man bara glömma att få något fixat på garanti. Allt detta är avhandlat på forumet ett flertal gånger. Bara att söka. |
|
|
Carl L: Bmw kanske är generösa med att byta ut tex. backluckan på en E39 touring men redan inom ett år så brukar den nya luckan ha fått liknande rostangrepp som den gamla, tyvärr. Att ha 6 års rostskydd på en bil i premium klass tycker jag är oerhört dåligt, lika dåligt som att vägra ett byte på garantin om man gått en vecka över tiden. Att en bil i denna klass redan börjar få rostangrepp efter bara 1-2 år (som förekommit ) tycker jag är ännu värre...... Att lägga på ett nytt lager rostskydd kan hjälpa till att hindra, men om man även hindrar rostuppkomst i plåtvecken är jag dock osäker på. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.