AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.429

Vågar man köpa 330d utan dsc?

Sida 2 av 2
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Räcker långt med ASC+T på 530.
ASC+T funktionen är igång vid varje rödljus medans jag kan endast erinra mig att om att DSC ingrep en gång föregående vinter vid normal körning. Då hjälpte den iofs upp en knivig situation där jag körde alldeles för fort på mindre väg med lössnö där det "plötsligt" var is under.

Annars är det endast vid provokation/lek som man märker att DSC griper in.
Tack för alla svar! Var och provkörde den (330d) i samband med ett M-test. Riktigt härlig motor har den. Däremot kunde M-test-killen höra ett missljud i ca 110 km/h när man släppte på gaspedalen, ett svagt vinande ljud som jag tyckte kom från höger bak? Hade han inte sagt ngt hade jag inte tänkt på det. Någon som erfarenhet av liknande problem? Han kunde inte säga vad det var, men han var lite misstänksam. /Hermelinen

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det där vinande ljudet kommer ifrån kardantunneln! Det är ett mkt vanligt "fel" och är ingenting att oroa sig över, men det går att tilläggsisolera för att få "bort" ljudet :)

Mvh/ Niclas
Wh
157
Whelie84
BMW 330D -2000
Min 330D -2000 har DSC. Men det står i utr listan att det är extra. Funkar väldigt bra. Hoppas folk värderar det så mycke som alla här verkar göra när jag säljer bilen. =) Då blir det 530D E60. =)
No
7
NoFear_
525D e60 M-sport -10
Min 330d har ASC och nog funkar de ju bra men jag brukar snarare ha systemet avslaget visst är de bra för att komma iväg och spara på däcken men personligen så tycker jag att de är så att klarar man inte av att köra en bakhjulsdriven bil utan antispinn och antisladd system så köp då ingen sån bil herregud fråga dom som åker rally om du gillar ASC eller DSC mest,
lär er köra bilen ist mycke bättre system.. visserligen bor man ju i norrland så kanske därför man har den åsikten men men..

svammel tycker jag personligen men de är ju min åsikt..

och så en fråga till Heden eller nån som vet de dära vinande ljudet "vad" är de som låter växellåda, stödlager eller vad? och vad kan man göra åt de? tacksam för svar!..
NoFear_,

är det din egen åsikt som är svammel? Min åsikt är att ASC+T som jag haft på min fd 528i 97:a var toppen. Det skapade en extra trygghet vid omkörningar i moddsträng t ex. Resonemanget om att man ska lära sig att köra bil istället faller på sin egen orimlighet. Hur många hanterar bilen helt felfritt hur duktiga de än är att köra? Då har ASC+T och DSC en mycket viktig funktion att fylla!

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
No Fear_
Det var länge sedan som jag såg någon rallyförare som får möten eller behöver köra om långtradare under fartsträckorna. Det är beklämmande omoget att jämföra tävlingskörning med vardagstrafiken.

Själv är jag uppväxt på landet i södra norrland och nästan uteslutande kört bakhjulsdrivet. Jag sladdar gärna när utrymme finns men i vardagstrafiken är moderna hjälpmedel till stor nytta såväl för mig som de bilar jag möter.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
"Minskar risken för olyckor med personskada med 50% på vått underlag. I genomsnitt minskas olycksrisken med 20% på alla underlag" skriver Folksam om antisladd på sin hemsida. Så någon nytta har man väl av detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.