AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.428

Vågar man köpa 330d utan dsc?

Sida 1 av 2
Jag har hittat en 330d sedan -01 med enbart ASC istf DSC. Bilen har bara gått 9900 mil med en ägare. Svensksåld. Komfortpaket men EJ M-paket, sportstolar, lucka, el. xenon. Väldigt fint skick. Frågan är ska man avstå för att den enbart har ASC? Vad borde den kosta?

Kan vara ute och cykla i djungeln här, men har för mig att -01 enbart kom med asc och from. -02 kom dsc.

Kolla in
Länk
för en fingervisning. Sök på alla svenska bilsäljarsajter och kolla utbudet ordentligt. Det finns även bilvärderingssidor, nu skall jag dock gå och knoppa så jag orkar inte leta reda på dessa till dig. De finns i alla fall, googla dem.

Kolla bara upp bilen ordentligt så att det inte känns så där tveksamt jobbigt när du lägger ett bud.

Lycka till med köpet!
Tack för inlägget, jag tror det fanns som option år 2001 och standard fr. 2002. Frågan är om avsaknaden av DSC gör att jag borde titta efter en annan bil som har DSC?

Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
"Frågan är om avsaknaden av DSC gör att jag borde titta efter en annan bil som har DSC?"

Jag skulle inte köpa en bakhjulsdriven bil utan DSC. Inte i Sverige.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag skulle definitivt inte vilja vara utan DSC på en såpass vridstark bil.. Tillochmed min lilla 320D behöver systemet.. Och det får jobba på vintern även fast jag har mycket bra vionterdäck.

Kort sagt.. Leta efter en DSC bil. Det skulle jag göra.

//amullo
---
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ASC funkar ju rätt bra också

///MVH Hasso
Länk
Håller med Hasso...ASC fungerar också...

Men visst, hängslen OCH livrem kan ju vara bra ibland... :)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
DSC är ett gigantiskt kliv framåt jämfört med ASC.

Du kan läsa om det och alla andra BMW-förkortningar här -> Länk

//Joakim

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja gigantiskt :) Jag har kört bägge och inte är det nån gigantisk skillnad ett par sensorer som känner av hur mycket det kränger och hur du vrider på ratten och är förbyggande.
ASC juserar också en sladd när den uppstår, dsc jobbar förbyggande innan sladd uppkommer.
Skulle knappast se det som en viktig val när det gäller bilköp.
Huvudsaken är att nått av systemen finns.

///MVH Hasso
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ASC + T räcker gott och väl till mina 523an mina föräldrar äger. Kör själv med enbart ASC (utan Traction) i min 750 och det räcker, har ännu inte lyckats provocera fram sladd med systemet igång. Så snacket med högt vrid på ASC+T håller inte, då 330in "bara" har 300 Nm.

Jag hade inte brytt mig om att det bara var ASC om allt annat hade stämt.

___
Bilen: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Såg nu att det var tal om en 330d, vet inte vad den har för vrid, men faktum kvarstår, ASC+T räcker.

___
Gemini__
Jag skulle sikta in mig på en annan vagn som är utrustad med DSC. Dumt att köpa en E46:a utan DSC när utbudet är så pass stort som det är (där många har just denna finess).

Mvh:
Thomas
Min kontenta av dessa 2 system är att ASC+t fungerar skapligt, men du snurrar ändå om du forcerar bilen. Det gör du däremot inte med DSC.
Att bromsa alla 4 hjulen individuellt är givetvis att föredraga när du skall häva/förebygga en sladd, och inte bara drivhjulen.

Hasso: om du bara hade haft bromsar på 2 hjul, hade du inte tyckt de var stor skillnad mot att ha dom på 4:a hjul då? :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
wendtan. Du har väl separat bromspedaler på din traktor så du kan styrbromsa bakhjulen när du plöjer :)
Jag har bara broms på ett hjul på gräsklipparen funkar Ok det med.
Varför provocera och forcera, och det är inte du som häver sladden för den uppkommer aldrig med dsc eftersom det jobbar förbyggande heller hur.? Vilket är den stora skillnaden mot ASC.T som funkade utmärkt som sladdhävare på 528 när man någon gång vred in den 90 grader utan att bromsa på halt väglag bara för att se att det fungerade.
Bägge systemen funkar bra, något säkrare med DSC blir det ju onekligen förhoppningsvis.
Nu ska man ju undvika att köra på det sättet utan anpassa farten efter väglaget. När DSC börja jobba kör man över sin förmåga/ för fort egentligen efter rådande förhållande.

Prova en Mustang fastback -66 med halvslitna sommardäck i 30 centimeter snö, då lär man sig nått :DD

///MVH Hasso
Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag har bara ASC på min 320d och har iofs inte provkört nån med DSC, men jag har svårt att tro att det kan vara sån otrolig skillnad på systemen. Visserligen kan det vara att föredra en bromsverkan på framhjulen självklart, och enda gången jag märkt av en negativ effekt av endast bromsverkan på baken var när jag provocerade en vänsterkurva över krön, då bilen både krängde av böjen samt lättade av krönet, vilket fick till följd att ytter högerhjul bak bromsades hårt, ungefär som att dra i handbromsen på vintern, vilket resulterade i en rejäl sladd. Som tur är har man lärt sig bilen med all lek på vintern så det gick bra denna gången, men ska jag köra inspirerat på kurvig väg så stänger jag av systemet direkt.

Sen vet jag inte hur stor skillnad systemen har i att bara komma iväg från rödljusen vid halka där jag tycker ASC funkar mer än väl godkänt! Tror man behöver 4wd för att det ska bli bättre.

Sen är det ju inte systemen som kör bilen utan föraren. Jag hade inte valt bort ett bra exemplar just pga avsaknaden av DSC!

Diesel-räsern
/Rickard
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
ASC häver inte en sladd, den häver bara hjulspinn. ASC är bara antispinn och inget annat. DSC känner om bilen VERKLIGEN sladdar genom att mäta rattutslag, lutning, sidohastighet med mera med mera. DSC _ÄR_ ett gigantiskt kliv framåt jämfört med ASC.

Jag har sett ett större dokument i PDF-format som på djupet beskriver hur DSC fungerar samt skillnaden mellan version 1,2,3 och det nuvarande.. Kanske någon som har länken?
När man läser igenom detta dokument förtår man hur fantastiskt dessa system är. Helt galet att de fungerar så pass bra som de gör.

//Joakim

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jo jag vet att ASC endast motverkar hjulspinn, men hur kunde det låsa upp mitt yttre hjul i den händelsen som var? Har även märkt när jag åker på grusväg, en sträcka jag har till sommarstället, så i en och samma kurva, en vänsterböj, som går i en svacka, så händer det ofta att ASC lampan blinkar UTAN gaspådrag och bromsar yttre hjulpar, vilket även känns i ratten. Jag rullar eller bromsar ofta igenom kurvan. Innebär detta att jag har en annan version av ASC eller kanske ASC+T? Bilen är en 320dt (sept 2000).

Diesel-räsern
/Rickard
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla E39 och E46 har ASC+T, även om det bara står ASC på knappen.
ASC = Anti-spinn = stryper effekten från motorn.
T = Traction control = antisladd, bromsar spinnande hjul.

DSC är en mera avancerad anti-sladd, med giromätare osv.

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ASC-T går in och jobbar om du svänger för fort utan att bromsa eller gasa på halt väglag i tex 30-50km i en korsning så jobbar systemet på att rätt upp bilen om den tappar greppet det vet jag eftersom jag testat åtskilliga ggr.
Och den gör det effektivt. den känner även av skillnaden mellan fram o bakhjulen och reglar efter det.
DSC har några gyron som sitter under stolen och på rattstången och känner av om bilen kränger för mycket och är på väg att sladda.
Det gäller ju för biltillverkaren att göra reklam för varan.
Inte så speciellt avancerat egentligen. sådan här ABS/slirskyddsystem har funnits på rälsfordon sedan 60 talet och de blev ännu mer avancerade under 70-talet ett system mäter frekvensen på axlarnas slirning för att inte axeln ska smälla av.

///MVH Hasso
Länk
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Varför kräva anti-sladd? Oavsett vridmoment i motorn är det ju föraren som kontrollerar gaspedalen... Som hjälpmedel är det säkert utmärkt, men inte något jag skulle kräva.

Onödigt inlägg... Flåt
Visst är det skillnad på ASC+T och DSC, men jag tycker att båda systemen fungerar riktigt bra. Till och med på min gamla 540iA producerad 1992 (!) fungerade ASC+T riktigt bra, och systemet som sitter i en 10 år nyare E46 är förstås finslipat på flera sätt.

Ska jag beskriva mina upplevda skillnader av systemen så är ASC+T mer som en räddare i nöden, medan DSC är mer som en varm hjälpande hand.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.