AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.594

Byte från business radio (-00) till business CD (-04) e46.

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Har kommit över en business CD från en -04 som jag har tänkt ersätta min business radio med.
Problemet är bara att radioantennenen inte har samma kontakt.
Finns två kontakter på org. bandaren (förmodligen en förstärkare och en antenn) men bara en kontakt på cd:n som dessutom är mindre.
Finns det någon adapter att köpa?

Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Det finns adapter att köpa, så det bordé inte vara några problem att få det att fungera. Se t ex Länk
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Men det är bara från den stora kontakten till den lilla. Kan man strunta i antennförstärkaren då?

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Går ju inte! Någon här inne måste ha bytt till en stereo med nyare bmw-kontakten!
Har t.o.m. ring till bmw som som vanligt inte vet någonting...
När byttes antennkontakten?
Får sälja min -04 cd annars och köpa en äldre, men de måste ju gå!
Har sett hur många annonser som helt som säger att en sån stereo passar ALLA e46. Är detta bara lögn då?

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
På E38 och E39 så innebar den nya radion (med NG kontakt vilket beroende på modell byttes 2000-2002) även att styrningen till antennförstärkaren samt diversitykontrollen gjordes om. Om detta är fallet på din bil så måste du även byta antennförstärkare = dyrt eller lägga en ny vanlig antenn under hatthyllan = billig , men aningen tattar-mässig lösning.

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Tack. Har också luskat mer i problemet nu... Många annonser på beg. cd-spelare står där att de passar ALLA e46, även äldre med adapter... Detta är bara BS! Netonnet adapter det länkas till ovan är ju för ett omvänt fall där du har bmw kontakten i din kabelhärva men behöver en iso kontakt till din stereo och inte tvärtom!
Har ringt runt till 2-3 olika bmw handlare också men ingen kan hitta någon adapter som skulle fungera!
Får försöka sälja stereon igen och köpa en äldre med samma kontakt som jag har i bilen.
Någon som är intresserad förresten? Stereon kommer från en 318-04, nyskick och åtminstånde cd-spelaren fungerar.

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Rent fysiskt så finns det en BMW adapter som fungerar.
Du kan få köpa den av mig då jag haft samma problem,
alternativt kan jag leta fram BMW typnumret på den åt dig, men problemet är fortfarande att du inte får en signal då diversity fungerar på annat sätt.

Leta isåfall efter en begagnad antennförstärkare av nya modellen på tex. eBay.

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Beolink, ja skicka gärna artikelnummert på den hos bmw. Vad är det för antennförstärkare jag behöver?

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Antennadapterledningen heter 61 12 6 913 955
Radioadapter (om du inte redan skaffat den) 61 12 6 913 957

Antennförstärkaren är den som sitter i vardera c-stolpe:
"Verstärker" samt "sperrkreis" om du letar på ebay.

OBS!!! denna måste vara anpassad för "NG" radioapparater, vilket
alltid förekom i samtliga bilmodeller efter 2003, dock började dessa
monteras i vissa E39 modeller redan 2000.

Men återigen, en lösning är att lägga en universal bilradioantenn under hatthyllan (100-200:-), vilket ger iprincip samma mottagning som den inbyggda i rutan. Business radioapparaterna har iallafall ingen diversity funktion i de senare årsmodellerna.
Jm
1
Jmi
320dT E46 -05
Hej!

Har det löst sig? Annars byter jag gärna spelare med dig,
har precis köpt en cd som har två kontakter, och den lilla
passar inte riktigt. En -04 cd borde passa min bil rakt av.
Skilj gärna på antennförstärkarens matningsspänning som kommer via multikontaktens kablage, och styrningen av diversitykretsarna bak vid antennen. Denna har en liten tunn koaxialkabel med tillhörande kontakt på stereon. Själva antennsignalen kommer som vanligt i den grövre koaxialkabeln med en pinnkontakt (äldre) eller vinklad antennkontakt (nyare). Adpter mellan dessa finns hos varje bilstereohandlare. Utan diversitystyrning (om man t.ex byter till icke-BMW stereo) innebär sämre mottagning men oftast går det att uthärda, beroende på var man kör ifh till sändare osv. Matningsspänning till antennförstärkaren måste dock alltid finnas, ibland missas detta i adaptrar osv vid stereobyte.

FP
Jag har ett liknande problem. Bytte från stereo med lilla navin (liten antennkontakt) till en business cd (stor kontakt 10mm). Jag knallade glad i hågen ner på Kjell & Co och köpte en vinklad din-kontakt, plockade fram lödpennan och lödde på den. Blev det bra? Näe. Inte alls. Mottagningen helkass.

Missade jag nåt med matning till antenförstärkare? Någon som har bättre koll på detta som har svaret?
Nu har jag kollat lite mer.

Min nya stereo har stöd för diversity (två antenningångar). Det hade förmodligen inte den gamla eftersom jag bara kan hitta en antennkabel när jag lyfter ur stereon. Eller så matades ena mottagaren i radion med signal via navin.

Kollar man den här länken Länk ser det ut som om det ska gå två antennkablar till radion. Så har det inte sett ut i min. En av dom har gått till radion medan mittenkontakten på lilla klumpen i skuffen har matat navin.

Så vad gör jag nu? Måste jag beställa kabel nr 9 (61126900955 ?) eller går det att lösa på annat sätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.