|
|
|
|---|---|
| Jag har en 325 E91 som gått 4250 mil, där jag kört det sista 250 på två veckor. Jag är mycket nöjd med bilen. MEN klimatautomatiken spökar. Vid en resa fram och åter mellan Göteborg och Stockholm så ställde jag nog om temparaturen 50-70 gånger. Tempinställningen var mellan 17-21 för att få bra temp. Ibland var det för varmt och då fick jag öka och ibland var det för kall, då fick jag minska och så höll det på. Jag har haft en Audi A4 innan och den stod på 23 grader somar som vinter utan att man rörde automatiken. Skall det vara så här? Vad kan det vara för fel? | |
| Jag måste erkänna att klimatautomatiken är det enda jag haft lite strul med. Det är ofta frugan klagar över att det är för varmt eller för kallt. Jag har alltid misstänkt att jag får skylla mig själv då jag inte läst instruktionsboken ordentligt. | |
|
Kan det ha att göra med friskluftsinsläppet i mitten på instrumentbrädan som tydligen inte regleras av ACCn? Nu har jag bara haft min bil i lite mer än en vecka, men reagerade på att jag är tvungen att ställa ner temperaturen ganska lågt. På volvon jag hade tidigare så stod temperaturen på 21 grader konstant, men nu i BMWn så är det 19 grader som gäller och ibland kan jag tycka det är för varmt vid fötterna. Däremot verkar den hålla temperaturen hyffsat konstant. Tidigare volvoägare (tills jag inte orkade längre) numera frälst. |
|
|
Tjenare, jag har inte upplevt att klimatorn är instabil, men precis som marnilss skriver blir det väldigt varmt om fötterna efter ett par mils körning. Brukar få dra ner till 16-17 grader för att det ska kännas bra. /ElakaKatten |
|
Buspelle |
Automatiken ska klara av att hålla temperaturen i stort sett konstant annars är något fel. Att behöva ställa om tempen 50-70 ggr mellan gbg o sthlm låter helt orimligt. |
|
Jag har märkt att temp ska ställas in ett par grader lägre än i V50n. Har inga anmärkningar på nya bilen. Bara beröm. I Volvon drog det alltid kallt från utblåsen.I BMW perfekt klimat. Väldigt bra att kunna ställa varmt/kallt i mittenutsläppet med röda-gröna knappmarkeringen så att man får svalt uppe.Eller varmt om det behövs. |
|
|
En liten uppdatering: -5 grader ute 19 grader vid överkroppen (och inställt på ACC) 29 grader vid fötterna!!!! Detta efter 1 timme och 45 minuters körning. Ska lämna in bilen när jag får tillfälle för det blir jobbigt varmt om fötterna. Tidigare volvoägare (tills jag inte orkade längre) numera frälst. |
|
| har samma problem med min e46:a, ja får bra temp i kuoen men fötterna brinner... | |
|
det finns en inkonstruerad skillnad i temp mellan de olika utblåsen som ni har märkt, vet inte vilka siffror som BMW kör med, men det är inte omöjligt att det kan skilja så mycket som 10 grader i vissa fall, man vill ha det så här för komforten och lite andra anledningar dock är det kasst att den inte klarar av att hålla tempen stabil, kolla att alla utblås är öppna, om så är fallet så måste det vara nåt fel. BMW måste kunna bättre än så. |
|
|
samma här, det blir varmt om fötterna. jag har börjat slå av automatiken för att koppla in önskat luftintag manuellt. har inte upplevt detta i andra bilar. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
Jag tycker det fungerar bra om man kör in lite varmluft via det "manuella" luftintaget ovanför mittkonsolen och ställer ner temperaturen på klimatorn till ca 16,5-17 grader (tycker jag är OK med tanke på att jag har vinterkläder på mig även i bilen...). Visst blir det varmare om fötterna än om huvudet, men inte så att fötterna "brinner upp". Kör jag däremot in kall luft via mittenintaget så ökar temperaturskillnaden mellan överkroppen och fötterna. /ElakaKatten |
|
|
Jag tycker inte om att köra med jackan på utan kör utan den samt har provat både med kallluft och varmluft med det manuella luftinsläppet och förutom att det antingen bli för varmt eller kallt på överkroppen så är temperaturen vid fötterna oförändrad. Nån som vet om man kan på något sätt ställa ner temperaturen i stolsvärmen (dvs justera effekten för de 3 lägena)? Jag tycker det kvittar vilket läge jag än väljer, så steker jag fläsket. På volvon så fungerade detta helt perfekt, det var det bara att ställa in 20 grader (ibland 21 när man var lite frusen) så funkade det året runt, samt att stolsvärmen inte var fullt så varm. Tidigare volvoägare (tills jag inte orkade längre) numera frälst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.