AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
940

Skall jag köpa en 530dt E39?

Hej!
Har fått många tips på att köpa en BMW. Nu har jag inga erfarenheter själv av dessa fordon. Har kollat mycket på på den här sidan och pratat lite med folk. Det är så här att jag vill ha bil som är "bränslesnål" och är dragvillig eftersom jag har husvagn. Har tittat åt 528ia men såg en annons på blocket idag en 530DT, kan det vara något. Ge mig gärna lite tips.

bmw-kanske
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En manuell 530D är en säkert en passande dragbil, en rejäl diesel med bra klipp i. Jag skulle undvika automat, de är lite klena GM automaterna.
Men som vanligt sök rätt bil, med verifierade miltal med garantiutdrag från BMW och dubbelkollad servicebok med telefonkontakt med stämplade firmor om det är en importbil inte bara milkollad med dator hos BMW=värdelöst.
Läs gärna begagnad guiden för övrigt.
Svensksåld ta ett snack med föregående ägare så du får en uppfattning hur bilen funkat, normalt vilken bil man köper från en firma.
Och billigast är aldrig bäst.

///MVH Hasso
Länk
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
köp inte 530d mellan 98 och 00 med automat. är klent byggda för att dra tunga lass med.
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
jag har en 530dt steptronic o den går alldeles utmärkt att dra husvagn med den e hur stark som helst tack vare vridet, jag brukar slå om till manuell så slirar inte lådan så mycket .

hej o hå
bengan
Tack för tipsen.
Bengan! Hur mycket väger din vagn och hur mycket drar bilen då den är påkopplad. Hur mycket är skatten.

bmw-kanske
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
ejford:
530dT är en utmärkt dragbil, själv kör jag mycket med hästsläp och med vår 2-tons vagn maxlastad så ligger vi runt 0,9l/mil.
Jag kör fortfarande med orginalkopplingen trots 34000mil och det som strulat är de klassiska E39-problemen: ABS-sensorer, bussningar i fram och bakvagn samt en strulande vevaxelsensor.

Skatten ligger på 7800:-/året om jag inte minns helt fel.

___
/Fredrik
Vantage
Håller med Mr moberg ang årsmodell.
De flesta "äldre" dieslar har rullat friska mil med åren och problem som pumpar etc kommer som ett brev på posten = DYRT.
Min pump rasade vid 32 000 mil först, men hade turen att jag redan bytt in den mot en nyare bensinare.
Försäljaren var schyst mot mej och allt slutade lyckligt...Puhh..
Om du inte drar husvagn efter bilen året runt så tjänar du inget på att åka Diesel längre !!
Bytte till en bensinare som sagt, även det en 525:a som den förra -98:an ( Tds ).
Diesel´n drog ca 0,65lit/mil snitt och bensinaren drar ca 0,85lit/snitt nu.
Skatteskillnaden är 7800-2300 = 5500 kr/år.
För det får du 550 fria mil för med bensinaren.
Min brytpunkt ligger förnärvarande på ca 2000 mil ( -/+0 ).
Tycker det känns tryggare på nå´t sätt med bensinaren kontra Diesel´n.
Känns mer utelämnad åt en verkstad med ev fel etc på en diesel.
Tror jag kastat ut ca 40 000 kr på min diesel under ägandet ( 3 år och 12 000 mil ).
Ska bli intressant att se vad bensinaren blir att kosta under de kommande åren ;-)

Vantage
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
ejfjord.....min vagn väger 1350kilo, tyvärr vet jag inte hur mycket den drar med vagnen efter men jag tror att runt litern ligger den nog men då e inte jag snäll me gasen :) jag e en obotlig fartdåre. ja har inte provat dra vagnen efter jag satt i kcr box men det kan knappast bli sämre iaf

hej o hå
bengan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.