|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ser ju fin ut som sjutton. Har bilen gått 13000 mil på bilderna i annonsen eller har du knyckt från tidigare bilder? :) Min Cabrio Länk |
|
|
Jag tror att folk generellt vant sig vid att köpa bilar med högre miltal. Men har inte många en bil av att när man köper en "sportbil" så som en M3:a så ska den ha rullt 5000 mil och vara i "nyskick"? Känns som många har den bilden av sportbilar generellt. |
|
|
Personligen kan jag tänka mig att köpa långmilare som bruksbil. Åker för tillfället en A***i som närmar sig 30.000 mil. Den lunkar på och jag är nöjd så länge driftskostanderna är låga. Men när det gäller en entusiastbil som en tex en M3e46 skulle vara för mig så ska det vara roligt och en njutning att sätta sig i bilen. För att det ska kännas rätt ska allt fungera, bilen ska vara välvårdad och skinande blank. Därför har iallafall jag lite andra krav på den typen av bil. Tydligen resonerar de flesta likadant och då blir det ytterliggar en anledning att leta välvårdad lågmilare. Men jag kan visst tänka mig en M3e46 som passerat 10.000mil om priset bara är därefter. Skicket skulle jag därimot aldrig göra avkall på. Racerbilen: Länk |
|
| Anders S: På bilderna har bilen gått 12800, och Ja, den är verkligen i toppen skick ;) | |
|
ACS: Grymt nice bil. Hoppas du får iväg den. Om den är i fint skick så gör ett M-test på den med. Är det blanka papper där så är ju inte milen lika intressant längre. Stör mig lite på alla idioter som tror dom ska få en M3a med 4000mil på mätaren i nästintill nyskick för 200tusen. Köp en ny Skoda RS istället så har ni en ny bil som passar såna som er. Vill man ha nåt bör man vara beredd att betala för det. Sen en undran. hur kommer det sig att folk är livrädda för mil på M3an med bilar som M5 och RS¤ säljs utan problem med 12 - 15tusen mil på mätaren? |
|
Lars Jakobsson |
Vad jag har märkt på marknaden så är det några saker som väger tungt.. *Färgen, många som köper M3 idag letar efter en färg som är "mindre diskret", blå,gul eller röd. *Utrustningen, dom flesta vill ha den stora navin, och SMG är ett annat argument varför M3 just kan vara värd att köpa. Sen kan jag väl inte påstå att jag tycker att den här modellen är speciellt snygg, avgassystemet och ratten tex är inget som faller mig i smaken. Annars sen den fräsch ut, dock synd att byta bort den mot en Porsche i mina ögon... |
|
ACTION: För att RS-bilarna historiskt har haft bättre tillförlitlighet och är mer autobahnlok än "sportbilar". Tyvärr har rasade motorer, hög oljeförbrukning, vanostrubbel satt sina spår hos många. Speciellt när problemen inte är i närheten så stora som folk vill tro. |
|
|
ACEY:För att RS-bilarna historiskt har haft bättre tillförlitlighet och är mer autobahnlok än "sportbilar". Är inte s4 och rs4 försäkringsbolagens sorgebran vad det gäller motorras? |
|
|
ACTION, att det säljs M5:or med 10-12 mil på mätaren är väl ingen konstigt? Det är bilar som normalt körs långt. Priserna är ju också därefter. En tidig M5e39 som rullat 2500-3000 mil om året i skapligt skick får man för runt 160´ utan problem på privatmarknaden. Säkert inga problem att sälja en M3e46 med 12-15000mil på mätaren heller men man ska inte tro att man lätt kan få ut 250' när man kan hitta en 01:a med 7000-8000 mil för 250-260' efter sedvanligt prisförhandlande. Som acey skriver har mekaniken inte det bästa ryktet hos varken M3e46 eller M5e39, överdrivet eller inte har jag svårt att få grepp om. Racerbilen: Länk |
|
|
Robert: Vad jag vet så är det få (inga?) försäkringsbolag som erbjuder en maskinskadegaranti på bilar som rullat över 10 000 mil? Har man dessutom en importbil (vilket många av m-bilarna är) så blir det lätt ännu mer problem. Oavsett så tror jag inte att just det är det som köparna tänker. Jag tror få tänker; nejmen ett motorras gör inte så mycket, det går ju på försäkringen. Utan snarare hm, motorras, jag tror jag väljer något annat... Detta ihop med höga driftskostnader och försäkringspremier (ofta är bilarna äldre än 3 år / import och saknar vagnskada) gör att folk drar öronen åt sig ännu mer. Kollade för sakens skull RS6 vs M5 och fick högre premie på M5:an.... |
|
|
Acey:jag undrade inte över försäkring utan om påståendet om att RS bilarna skulle ha bättre tillförlitlighet |
|
|
RT: En sökning på nätet, eller en titt i biltidningarna de senaste åren visar åtminstone att det skrivs spaltmeter om ersättningsmotorer till E46 M3 och väldigt lite om eventuella motorproblem i RS-serien. Tyvärr är det nog så att varken E39 M5 eller E46 M3 är BMWs mest tillförlitliga. Även om det i M5:ans fall oftast är skönhetsfel som rasslade vanos och hög oljeförbrukning. Men också LMM-felet börjar bli känt hos "icke" fantaster. |
|
|
Acey:jag tänkte köpa en rs4 ett tag och jag läste många annonser där det förekom bytta motorer,växellådor och turboaggregat(original). Jag vill inte påstå att m3 och m5 är världens bästa bilar,men jag tycker det känns som att svensk motorpress tycker om att gnälla på bmw |
|
|
Söker en M3 E46 men som många andra vill man helst ha Orginal hela vägen. Visst är det fräckt med extragrejor t.ex, Schnitzer, Hartge, Breyton eller vad det nu heter, men köpa en bil som det bytts delar på sänker nog priset mer än höjer. Om det inte är fabriksdelar från början alltså. Ser man sedan t.ex M3 -01 annonserade månad efter månad för 230K så sätter det tyvärr "lägstapris" för begagnat. Köpa bil för kvartsmiljonen, för min del är det 100% orginal som gäller, med viss reservation om t.ex orginaldelarna följer med i kartong. M3/// Mullret |
|
735 |
Ang diskussionen mellan S4 och M3 är det väl no big news att tidiga motorer i M3:an var känsliga, även senare bilar har haft problem. Har för mig att en av BMW Sveriges Z4M fick ny motor efter få mil (dock efter k.ta motorjournalisters "ömsinta" behandling). Vad gäller S4:ans driftsäkerhet är det väl beroende på vilken modell. Den förra S4:an var väl utbytesturbos standard i samband med bromsbyte. Har för mig att motorn var hyffsat känslig historia (kan kanske bero på felaktig trimmning??). Vad gäller den nyare S4 V8 har jag ej hört några fel, troligtvis beroende på lägre trimningsgrad. |
Lars Jakobsson |
acey>> Samlar faktist på tester med M3 E46 och kan tyvärr inte hålla med dig. Dom bilar som sköts på bra sätt har fungerat väldigt fint, visst har det varit fel.. men inte som du beskriver det! Personligen anser jag driftsäkerheten vara helt ok, min har gått 8000 nu med endast en styrbox för smg som bytts. Inga tecken på nått som verkar dåligt, förutom kanske kopplingen då.. men vad förväntar man sig av en konstruktion som är så trimmad? |
|
acey: När det gäller maskinskada finns det faktiskt några få avtal som täcker upp till 15 000 mil if Saab försäkring och Tryggamil med vw, audi peugoet,skoda seat (trygghansa). annars är absolut vanligast med 10 000mil och många aktar sig nog för att översiga dem just för den extra säkerheten. tex lägg 5000 papp i självrisk och få en ny M3 motor eller 70 000 kr?Det är ganska bra skillnad med /utan den försäkringen..... Mpower |
|
|
Kollade precis på Mobile och M3 E46 utan SMG kostar i spannet 18-25K Euro. Med det i bakhuvudet på de flesta spekulanter så kan det ju vara ett köpmotstånd, eg "samma" bilar kostar 10-20% mer i Sverige. Visserligen utan samma möjlighet kolla ägar-historik och miltal ( om man inte lånar ett interface med sig ) Å andra sidan är ju många importerade och då ser man ju bara ägarna i Sverige... Någon med en M3 E46 SMG som vill sälja? Skicka PM i så fall.. M3/// Mullret |
|
|
Lars Jakobsson: Du menar att pressen inte har skrivit om rasen för E46 M3? Kanske samlar du på tester, men när modellen är ny så skriver man sällan om ras. Tycker du det är okej att byta styrboxen till SMG (kostnad!?) på en så pass ny bil som bara rullat 8000 mil? E46 M3 har varit lite av ett sorgebarn rent kvalitetsmässigt. Diffar, motorer, SMG-lådor är helt enkelt fö rmycket. Sån tur är har det skötts (för det mesta) väldigt snyggt av BMW och de flesta felen har inträffat under nybilsgarantin vilket gjort att det inte drabbat ägarna mer än ett par veckor på verkstad och ett lägre förtroende för bilen. Huruvida detta beror på fel olja eller annat spelar ingen roll. Bilarna bör inte vara så sköra. På ett sätt bör därför en begagnad M3:a med väldokumenterad historik vara ett säkert köp. Tyvärr är det väl inte alltid att begagnatköpare tänker så långt. När det gäller övriga bilar runt E46 och E39 eran skulle jag lätt välja M över S/RS. Det här är inget påhopp på M-bilarna, utan en förklaring kring varför det är svårt att sälja en M-bil idag. |
|
Lars Jakobsson |
acey Jag menar naturligtvis dom tester som kommit ut på senare år, men ska vi diskutera kvalité så varför inte nämna saabs motorer? Dom har många ggr fler ras än M3 E46 :P Ja, jag tycker det är helt ok! Försäkringen täckte rubbet så känns som det kvittar ;) Tror inte folk drar sig för att köpa en M3:a pga dålig kvalité, det finns många roliga bilar på marknaden och E46 är inte så billig än, dessutom bör man som sagt räkna med vad det kostar med service..däck.. mm. Tycker du överdriver mkt, har du ägt en själv? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.