AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
706

Konstigt fenomen i instrumentbrädan?

sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej,
Jag har en 750iA -89 (E32) med ett för mig mystiskt fenomen i, som jag tror, instrumentbrädan.
När jag kör långturer hör jag med olika långa mellanrum (upp till en timme) ett "bjoinnnk"-ljud, låter ungefär som när man slår på en tom plåtburk, någonstans framifrån.
Jag har gissat att ljudet kommer från motorn, t ex från kolkanistern om ventilerna inte arbetar som de ska.
Men....igår när jag körde i mörker såg jag det märkliga att den röda larmlampan ovanpå instrumentbrädan blinkade till varje gång ljudet uppstod!!
Ser jag i syne, eller vad kan detta vara?? Finns det något batteri i larmet som varnar att det börjar ta slut, på samma sätt som i en brandvarnare??
Hjälp mig skingra mystiken!

Lars Franzén
Får en känsla av att ljudet kommer från högtalaren (gong-gong), brukar sitta framme i panelen eller över pedalerna och som även pinglar vid öppen dörr, handbroms dragen osv när man börjar rulla. Har för mig att det finns en funktion för pling varje timme via färddator/klocka som går att programmera till/från. Kan även plinga vid viss hastighet (programmerbart).

FP
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Folke,
Nej gong-gongen är det inte. Den vet jag hur den låter för det gör den ganska ofta i olika sammanhang.
I mitt fall är det ett mera dovt plåtliknande ljud rakt framifrån, samtidigt som då larmlampan blinkar till mycket kort. Kan det vara någonting i värmesystemet? Varför blinkar i så fall larmlampan?

Lars Franzén
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.