|
|
|
|---|---|
|
Hallå Bilen ligger till salu här på autopower en blå 528i 97:a i helsingborg. Har idag varit och tittat på en 1997 års 528i. Har all utrustning man kunde få i princip förutom tv/navi. Allt är eljusterbart osv. Bilen har rullat ca 19000mil. De sakerna som jag "anmärkt" på är att motortempen vid motorvägsfart ligger på ca 1/3 men går upp till "normalt" vid stadskörning. Kollade även under bilen och lade märke till att den svettades lite olja längst bak på växellådan samt att avgassystemet var lite småtaskigt lagat på ett ställe men var tätt i alla fall. Annars känns bilen mycket fräsch. Serviceboken är fullt ifylld förutom en service som är blank. I övrigt fungerar allt utom det vanliga pixelfelet som kommer å går i färddatordisplayen. Så nu till frågan vad tycker ni att denna bil betingar för värde? Vill bara se om jag är på väg att betala alldeles för mycket eller om jag är på rätt spår. MYCKET tacksam för konstruktiva svar, har aldrig ägt bmw innan så jag vill veta vad jag kan förvänta mig. Mvh Martin | |
| Ska tillägga att fälgarna är nya samt däcken. Samt att kopplingsbyte utfört vid förra servicen och nya bromsar plus att abs-givarna skall vara bytade för inte så länge sedan. | |
|
Det är den här, antar jag: Länk ? Ta en titt i begagnatguiden: Länk Se om du kan känna något glapp i hjulen. Om inte länkarmar och styrleder blivit bytta kan det vara dags nu. // Länk |
|
|
Har läst begagnatguiden ett antal gånger och ja det är den bilen. Hjulen kände jag inte på men hörs absolut inga oljud när man kör som klonkande ljud eller något sådant. Det jag är mest orolig över är det med motortemperaturen att den gick ner till 1/3 vid motorvägsfart och stod normalt vid stadskörning. Mvh Martin |
|
|
har nu sökt runder och funnit att problemet med temperaturen troligen är termostat/vattenpump. Är detta dyra saker att åtgärda? Mvh Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett termoststbyte+ termostathus är nödvändigt, den stänger inte ordentligt. Avgassytemet är "rostfritt" så de ska inte behöva lagas, måste beror på nåt annat i så fall. Runt 70-75 vill dom nog kosta med de milen för en normalskött bil. ///MVH Hasso Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostat+hus och vattenpump är inte över 1000 kr i delar. Termostathuset ca 150 ska bytas vid termostatbyte. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok fint. För arbetet gör jag själv. Syftade mest på reservdelskostnader som du anger :) vilket var perfekt. Ja det priset du anger är i runda slängar det vi kommit fram till. Så ös på med mera tips ni kan komma på. Mvh Martin |
|
|
Har du letat rost? Brukar ingå om man har otur. Det där med motortempen instämmer jag med Hasso. Termostaten defekt. Finns ett utmärkt gör-det-själv avsnitt här på sidan som är skriven av Hasso själv, tror det är på en 523i han gör det men det kan ju vara till din hjälp när du byter v-pump, temostat och huset. Annars verkar bilen klarat sig ifrån massa gräslig styling osv. En sak du kanske bör ha i tankarna är att bilen har gått en bit (inget farligt i sig) men om du ska sälja den om 1 år så kommer du tappa en hel del i värde tror jag. Så är detta bilen du vill ha så slå till, sköt om och njut av den ett bra tag! |
|
|
Har idag bytt AT-vattenpump 876+ moms och termostat 540 + moms på min 540. Arbetet tillkommer. Mvh Mikael |
|
|
Rost har jag kollat noga efter. Bilen har några bubblor vid ena baklampan bara, lätt att åtgärda. Annars fri från det bruna helvetet så långt jag kan se. Vet även att den är nära 20k milagränsen vilket kommer göra att den faller en del i pris. Men sköts den bara om ordentligt så skall det nog inte vara några större summor den rasar. Vad tror ni "oljesvettningen" i bakkant på lådan kan bero på? I övrigt var den snustorr runt tråg mm. Mvh Martin |
|
Det får väl ses som ganska normalt med de milen med lite oljesvett på lådan, så länge det inte är ett läckage så det droppar o rinner. Kolla upp oljenivån och byt olja i lådan och bakaxel om det inte är gjort tidigare. (det är min 528 som det byts pump o termostat på vid rasad vattenpump efter 7300mil) ///MVH Hasso Länk |
|
Okej tackar för tipsen. Skall bestämma mig ikväll om det blir köp. Mvh Martin |
|
|
Vattenpump 805:- på Mekonomen (bytte för ett par månader sedan). Termostat + termostathus 473:- på BMW ifjol. Kylare 2846 på Mekonomen i somras. Och du kan kolla upp priser på fler delar på t ex Mekonomens hemsida. Att byta dessa saker är rätt enkelt. Lyssna på kompressorn (AC) om den skramlar, kan springa iväg om du måste byta den. Titta hur kondensorn ser ut. // Länk |
|
| Skramlar den i takt med varvet eller bara skrammlar vanligt. Klimatanläggningen verkade kyla/värma som den skulle. Hörde inget direkt skramlande, ska man höra det tydligt? | |
|
Hmmm...tycker ni inte att den är dyr??? Jag menar...bilen är ju snart 10 år gammal och nästan 20000 mil. Jag skulle iallafall inte betala mer än en 55-60 000. MAX!!! Fast jag kanske är snål.....eller dum och okunnig... Frasse |
|
|
Bilen i sig är fräsch och har precis all utrustning som gick att få förutom navi/tv. Har sökt mycket angående priser bilpriser.se eller va de heter säger 70-72 privatköp. Och sedan läser man trådar här på forumet som påvisar att bilpriser.se värderar relativt lågt. Mvh Martin |
|
|
Min kompressor skramlar ordentligt när den gått varm. Men den kyler bra. Det har varit likadant i 1,5 år nu. // Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.