|
|
|
|---|---|
|
Allt kanske är som det ska efter dagens genomgång av bilen, men kanske någon i denna eminenta kunskapsbank kan säga om det jag upplever är en övergående effekt orsakad av följande verkstadsgenomgång av bilen: 1. Tätning av förbindelserör för kylvätska 2. Byte av vattenpump 3. Radering av växellådans adaptioner. 4. Plus lite annat smått och gott som jag ville ha åtgärdat (11000 fattigare är jag nu) Effekter som jag noterade på motorväg, var att bilen var extremt senfärdig med att växla ned. Den verkade vilja ligga kvar på högsta växeln oavsett hastighet och kändes lika slö som den 1.6 liters Toyota jag körde idag. Jag tror att bilen låg på knappt 1500 varv på 50-väg och den kändes mycket klen. Vidare så bluddrar den som en amerikansk V8, vilket är nytt för mig. Jag gick ur bilen och lyssnade för säkerhets skull. Är detta normala effekter som försvinner efterhand som växellådan lärs in på nytt resp, när vattenpumpen har fått jobba ett tag, eller ska jag åka tillbaka till verkstaden (aukt. BMW) i morgon för att be dem titta till den? Mvh Mikael | |
|
Lådan håller på och lär upp sitt adaptiva minne igen, så inget konstigt att du tycker den segar lite. Kan dock kanske vara en idé att låta bilen stå med batteriet bortkopplat några timmar, för att nollställa motorelektroniken, och se om det funkar bättre sen. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Håller med fullständigt med Kalle! Men jag måste fråga varför raderades växellådans adaptioner? Har du haft problem? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Jag tackar för det. Lite för mökrt att gå ut på gården nu så det få ske på morgonkvisten, så får jag se om bluddret försvinner. Märk väl den var inte lite långsam med nedväxlingen utan nästan vägrade växla ned när jag körde genom Hummelsta i 50 och tom kick down var rejält fördröjd. Skälet till raderingen var att växellådan tenderade att hugga något när jag lade i backen med kall motor. Det var lätt gjort att lägga i Driven först och därmed slippa det, men jag tenderar (pga tragisk barndom med illa skötta/usla bilar med tillhörande nattliga motorstopp på mörka vägar och dessvärre fortsatte trenden senare med vänners duetter/baggar :)) att se till att mina bilar inte har några konstigheter för sig och än så länge har jag aldrig blivit stående med egen bil. Mvh Mikael |
|
|
mikaelodoris: försvann hugget när du lägger i backen med kall motor? har nämligen samma problem själv, man får trampa hårt på bromsen på mornarna. //Christian |
|
|
Skulle också vilja veta om det försvann |
|
|
Jag fick tillfälle att testa bilen innan jag kopplade ur batteriet. Mycket märkligt vare sig gårdagens bluddret eller oviljan till nedväxling fanns kvar. Jag testade iofs inte över 110 och bara en kick down, men det tycks som om det som oroade sig har löst sig över natten. (kommer säkert tillbaka i morgon bara för att retas). Hugget finns tyvärr kvar. Nu vet jag naturligtvis inte hur mycket era hugger så det är svårt att jämföra utan att testa. Det är inte så att något krasar eller smäller, men det är inte den fina mjuka växling som erbjuds vid växling i driveläge respektive med backen när motorn är varm, å andra sidan har jag bara kört en kort sträcka idag. Jag kan ju återkomma i ärendet om jag den närmaste tiden upplever en förändring till det mjukare. CoqRouge: Vad menar du med "får trampa hårt på bromsen"? Det är något som inte jag känner igen. Det är dock tydligt att det finns fler ägare till E39:or som upplever detsamma som jag. Vi får väl alla åka till Hassoland för expertbedömning om vad som är hugg och vad som är normalt. :) Mvh Mikael |
|
|
Det räcker med att hålla in bromsen normalt för min del. Men som sagt den gör ett litet hugg. Visserligen har dom 540 jag testat alla haft dett hugget när dom varit kalla med just backen. |
|
|
Det jag har märkt vi ny kallstartad motor och när man lägger i backen så är den liksom lite fördröjt, tar 1-2 sekunder innan den går i. Men det händer bara när motorn är kall. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Bromstricket ska jag prova. Tack för det. Jag tycks ha båda era åkommor, en viss fördröjning och dessutom det omtalade hugget. jag har noterat att det finns andra ägare till 540iA som har samma åkomma på sina fordon så det tycks inte vara unikt, det kanske till och med är så att även nya bilar hugger vid kall motor. Finns det någon läsare som haft en ny/lågmilad 540 som vet mer om det? Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.