AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.508

Takräcke (E46 utan rails)?

Ch
11
Chevelle
318i Touring -01
Jag undrar om någon vet hur "smidig" monteringen är av takräcke för en BMW utan rails. Jag träningscyklar en hel del och funderar på att köpa takräcke med cykelställ. Är dock lite orolig att det kan bli märken av fästena på taket. Någon som vet? Sliter man ut täckluckorna lätt? Hur sitter takräcket, skruvat?
Det jag riktat in mig på är av mäket Thule, som jag tror är hyfsad "takräckekvalité" (Nytt ord :-))

(Dragkrok hade varit ett alternativ men känns lite för kostsamt för bara detta ändamål.)
JG
45
JGEE
Z3 M -97
Jag kör med thule på min E46 touring 01:a som inte har rails. Det går kanon! Det är bara att "pilla" upp luckorna med en liten skruvmejsel eller liknande. Sedan skruvar man fast fästerna med insektsbult och därefter själva takräcket. Klockrent!

Förövrigt tycker jag det är snyggare utan rails, någon som håller med mig?

JJ
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag håller helt klart med att det är snyggare utan! Jag köpte ett thule takräcke till min touring när jag köpte bilen, men har aldrig monterats eller ens packats upp.. kommer antagligen inte användas heller eftersom jag inte har de behoven.. kroken och släp får jobba ibland istället..

Diesel-räsern
/Rickard
Gr
56
Graf111
X3 2.5Si - 07
Har BMWs originalräcke monterat ett par gånger om året (för takbox). Jag har inte kunnat upptäcka några repor eller utslitning av luckmekanism som följd av detta. Fästena skruvas dit med medföljande insex-nyckel, och sitter mycket stabilt.

Har inte provat Thule, men det verkar ju vara ett pålitligt märke.

I detta land av rails är det uppfriskande att köra utan!

Ch
11
Chevelle
318i Touring -01
Tack alla för svaren. Ingen tvekan alltså, jag köper takräcke :-)

(Jo, bilen ser ju lägre ut utan rails så jag tycker det är lite snyggare, eller snarare sportigare också. Dock mindre funktionellt.)
Visa användare
253
Aduoan
BMW 335d+ Touring M-Paket

120d 2007
vilka tackräken passar till en coupe? E46 330 ? MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.