AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
952

halva motorn lägger av?

br
4
br
750ia-92
först lägger halva motorn av sedan går den bara några sekunder
när jag försöker starta den!!EML lampan lyser inte alls!!!
jag vet det finns många råd när man söker inlägg!!
men är det ingen som lämnat in bilen på verkstad?
och isåfall vad har det kostat???

Paap Reeder
Kan kosta allt mellan 500:- som är intagningsavgift .... - > flera 10- tusentals kronor.

Att motorn går in i nödprogrammet kan ha ca 50-100 orsaker. Totalt omöjligt att uttala sig om med din beskrivning som bakgrund.

Man kan dock börja med att låta göra en DIS. Gör man det på en BMW aukt vst så har dom tillgång till datalänk till Munchen och kan undersöka resp felkod i flera nivåer.

En fördjupad DIS kostar uppåt tusingen men är väl vär det.

Sedan skall felet åtgärdas.

På din beskrivning ... "tycker jag det lutar åt" fel i instrumentet. BMW tjuvkopplar inte EML-funktionen i instrumentet utan sätter dit ett nytt instrument eftersom felet i s f sitter i själva kortets processorer.
Kan väl säga att inte kostar ett nytt instrument så mycket under 10 pix ... snarare drygt det.

Service-nivå, EML- lampans "uppträdande" vid olika nyckellägen, senaste avgasvärdena, bilens skick, antal mil, större reparationer o s v måste presenteras.
... och inte minst lådans dito ty även den är inblandad å det djupaste.

MVH /// Paap R

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
En bra början är ju att kontrollera om det kommer fram bensin till motorn, men då borde förstås ändå eml lampan lysa innan start.

/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Finns ju otaliga trådar om felsökning på dessa.. felande bränslepumpar, luftassemätare, gasspjäll osv
Du kan ju ändå börja med det enkla, bränle, o gnista ska man ju ha! Så kan du kolla att gasspjällen rör sig när du trampar på gasen med tändning till..
Finns mycket att grotta ner sig i om man har tid och intresse!
alain
hej

har haft 750 92a, fick mycket hjälp på forum och tackar Paap Reeder för allt hjäp och råd han har get mig. jag görde mycket på 1 1/2 år under tiden jag hade bilen, men hjälplös. kostnaden 60.000:- på grund av när man börja laga, man hamnar i en situation att man inte kan sluta.
idag har jag en 750 96a, en dröm! dag och natt skilnad. 92a finns idag i Partille bilskrott. den finns på sin plats.
det jag manar är att du inte läger för mycket pengar ty det verkar att 92a har en viss sjukdom men vad???.
lycka till!

MVH ((Alain))

((..varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!..))
br
4
br
750ia-92
tack för alla svar jag fått!!dagen efter startade bilen som vanligt!!!
den gick bra i en halvtimme!!!sedan tillbaka på halv motor!!
jag tyckte att jag hörde ett nytt pysande ljud på höger sida
nära generatorn!!

Paap Reeder
... av vad drar du slutsatsen att bara halva motorn går?

Limp home-mode eller det s.k nödprogrammet kan mycket väl gälla båda cylbankarna bara det att vridet och varvet är begränsat.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.