AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
940

Tickande, rasslande 525im

Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Nu har pärlan rullat 1100 mil sedan senaste service. Totalt 13300 mil. Och jag tycker att den för ett skapligt oljud på tomgång och varv upp till 1500. Låter nästan som en Audi 100 med dess V6:a. Tickande och rasslande. Kan det vara så att Castrol slx inte klarar mer än 1000 mil? Vad kan man göra? Omega flush medel? Har även märkt att bilen går lite smått ojämnt på tomgången, inte så att det märks på varvräknaren men med örat.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Byt till exempelvis Motul eller Selenias bättre oljor, brukar få tyst på kamrassel mm. Lyftarna blir också tystare. Dock kan det ju vara någon mindre skada också, då hjälper givetvis inte ett oljebyte, men testa det först.

Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Har varit och beställt lite Vavolin Synpower. Har även inköpt omega Flush. Vi får se hur den låter efter lite skölj och oljebyte.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Synpower brukar funka bra!
Men va väldigt noga med instuktionerna till Omegan,annars kan de ge motsatt effekt.
Tror ja du vet,men värt att sägas 1 gång för mycket!
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Pratade med en säljare på smörjteknik. Han sa att jag gärna skulle köra Flushen lite längre än 10 min, upp till 20. Tror jag håller mig till vad det står på baksidan av flaskan. Kan den ojämna tomgången ha med oljan att göra?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kör den gärna nån minut längre än 10 minuter,den tiden är nästan i underkant...
Men kör absolut inte inte runt med bilen,utan låt sen stå på tomgång...för varvar man med den i så är risken stor för negativ effekt.
Tomgången har inget med oljan att göra...men svajar tomgången mycket?
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Har bytt olja i motorn nu. Ingen förändring på ljudet...:( Startade upp bilen när den stod på lyften och lyssnade under ifrån. Ljudet verkar komma från Oljetråget, eller i alla fall i nedre delen av motor. Kan det vara oljepumpen? Eller kjedjan till den? Börjar få panik!
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Ingen som som vet vad det kan vara för något fel? Har 8 mil till närmsta bmw verkstad, vill inte åka hela den sträckan med en bil som låter mer och mer som en oljebrännare.
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Låter tråkigt det där!
Kan det möjligen vara vanosen som givit upp??
En tanke bara eftersom tomgången svajar!!

Egentligen borde ALLA köra BMW!
Ta
38
Tarzanbandulo
320d xdrive-18
Ja vem vet? Men borde det inte låta mer från ventilkåpan då? Ljud kan ju vandra men från ovansidan till under kanske är för lång väg? Hmm kanske den har blivit lite slöare. Finns en bmw kunnig här i stan som ska ta sig en titt på motorn till helgen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.