AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
539

M3 E30

BIMMER
är lite sugen på att köpa en sådan är det en bra bil??går dom bra ? är det nån som vet nån bra sida man kan kolla lite på sådana var inne på e30.de och där fanns ju en del.
Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Hej Bimmer
Jag har också tänkt köpa en M3 E30, jag provade en för ett tag sen och det jag blev mest imponerad över var väghållningen, Fast dom går ju inte så dåligt rakt fram heller.

Några sidor:

www.go.to/m-power
come.to/bobbmw
e30m3performance.com/
www.geocities.com/MotorCity/Flats/1128/
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
tja!

jag ska nog sälja min M3 E30 -88

svensksåld med 10200 mil, röd, svart skinn, helt orginal förutom 17 tums hjul...
toppskick!

vill ha ca. 100 tusen...

/Jonas
070-4000022

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Hej!!

En M3 E30 är och känns betydligt vridstarkare i chassit än en "vanlig" e30!
Precis som "Bempa" säger är det ingen superraket rakt fram men när vägen svänger går det att köra FORT med en M3 E30.
Bilen har historia och själ som få andra bilar har!!
Ju mer man lär sig om bilen ju mer fascinerad av den blir man=)
Motorn är i orginalskick mycket skottsäker om den sköts som den ska!

Men kolla noga upp bilen du köper!

/Fredrik Larsson
BMWCS #4131
Läste nånstans att den har dubbelt så tjocka krängningshämmare som vanliga e30. Tror det var i bilsport... Är själv rätt sugen på en.

-=G535=-
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
En M3-90 har 19mm fram och 14,5mm bak medans en 325-90 har 20mm fram och 12mm bak (14,5mm med sportfjädring).

Allt enligt BMW:s ETK.

En oerhört härlig bil i vart fall....

Mvh Jocke W

Christoffer
Jag är också kåt på en sån, men jag vill ha den entusiastförsäkrad vilket innebär att jag måste ha garage vilket i sin tur är svårt att få i Stockholm, åtminstone i närheten av där man bor. En vanlig försäkring kostar ca 15.000.- för mig. Dyrt!

Men dom där härliga motorerna verkar vara dyra att renovera. Jag har kollat på två bilar som gått 18.000 mil och 22.000 mil. Dom hade kvitton på närmare 50.000.- på motorrenoveringar.

Hur kollar man skicket på en sån där motor och vad är det mer man ska kolla som kan kosta multum?
Dyrt är det (om det rasar). Har hört rena fantasisummorna för att renovera toppen. Men en välskött motor ska kunna gå långt.
Jag köpte min bil i Tyskland, och bland alla kvitton hittade jag ett på 40.000:-!!! Det visade på bla. borrat block, nya kolvar (självklart) och om-slipade kammar osv. Så vare sig det gäller en renovering eller en lättare trimmning så sticker pengarna iväg fort med den motorn.
Starta upp motorn kall. Olje tryck-lampan ska släckas direkt. Kedjesträckaren kan orsaka lite "rassel och klonk" innan den (sträckaren) har fått upp oljetrycket (brukar gå att lösa med tunnare olja, eller ett byte av sträckaren).
Om det (rasslet och klonket) fortsätter när oljan har fått normaltemp så är något galet. I övrigt så gäller väl det vanliga (kolla efter vatten i oljan, olja/besnin i vattnet osv)
Bortsett från motorn så är det väl plåtdelarna som är dyra, eftersom den inte delar mer än huven (och en del av taket?) med de "vanliga" E30:rna.

/Anders
M3 -87
B3 -95
318i -96
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.