AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.077

Stöldvåg i skåne

Dr
342
Dredd
525d -10
Tjenare!

Då har man blivit drabbad av någon jäkla idiot som har stulit ens bmw-original navigatorpaket, tv, cd-läsare, skärm och hela köret. Hemma på uppfarten ca 2 meter från sovrumsfönstret, förmodligen tur att man inte vaknade, då hade man väl fått besök av farbror polisen själv.

Jag tänkte först och främst varna er andra som har liknande utrustning och bor i Skåne. Enligt Theanders i Lund har det varit en hel del likadana skador på sista tiden, så lås in era saker ordentligt.

I andra hand har jag några frågor och uppmaningar. Efter kontakt med försäkringsbolget så visar det sig att de har åldersavskrivning på 10% per år dock ej första året. Jag försökte få dem att förstå att det inte kan gälla orginaldelar som har suttit i bilen sedan den var ny, men det gjorde det visst. Är detta verkligen rätt? Min bil är en 2001:a och således skall det vara 4års åldersavskrivning = 40%. Theanders gissade att kalaset skulle gå lös på 35-40.000. Jag kommer alltså trots att jag är fullförsäkrad drabbas av en kostnad på ca 16.000:- + självrisk på ca 2.000:- 18.000:- alltså. Är detta vettigt och rätt?

Vidare hoppas jag att ni som är uppmärksamma här på forumet och får nys om någon som försöker sälja eller har köpt navigatorpaket till BMW antingen mailar mig, eller postar någonting i denna tråden. Om det är så många som har blivit stulna borde de rimligtvis finnas till salu någonstans.

Svar, synpunkter, kommentarer och sympati mottages med glädje ;)
Det låter som rent trams, då skulle du få betala när du krockade bilen med för att du får en ny kofångare och inte en 4 år gammal?

Vilket försäkringsbolag gäller det?

Att eftermonterad utr är bbehäftad med detta avdrag är ju däremot vida känt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det där med åldersavdrag för just sådan här prylar var upp i en annan tråd för någon månad sedan, visade sig vad jag kommer ihåg att, den nitiske "förskingingsmedarbetaren" inte kunde läsa sina egen regelbok på rätt sätt eller nått sånt. Missförstånd eller dylikt kan det väl kallas för.
Du får läsa tråden själv. jag letade en stund.

Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dredd: var skedde det? Malmö eller någon mindre ort?

___
//Ulf
Dr
342
Dredd
525d -10
Bunkeflostrand skedde det i, jag vet inte om det klassificerar sig som Malmö eller en mindre ort. Döm själva ni som vet ;)

Det gäller Länsförsäkringar, men det verkar som om samma villkor gäller på de flesta eller alla försäkringsbolag. Theanders förklarade också att jag kommer åka på en rejäl smäll iom åldersavskrivningen så det verkar ju vedertaget. Skall dock läsa tråden Hasso tipsade om.

Det verkar dock som om jag har haft ett jäkla flyt. Hittade navigatorn på en skrot, den är nu på väg till Theanders.

Är det förrästen någon som vet varför Länsförsäkringar inte anlitar förenade bil i Malmö?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bunkeflostrand är jag väl bekant med då jag faktiskt växt upp där men det är ju några år sedan...Tyvärr gör ju närheten till vissa delar av Malmö sitt till kan man gissa...Var ju något år sedan en på forumet hade påhälsning två gånger på kort tid i ett villaområde i Limhamn men då var det angel eyes som var det som försvann...

Var det din navigator du hittade eller en ersättningsnavigator. Om det var din, vad gjorde den på skroten?

___
//Ulf
Dr
342
Dredd
525d -10
Hehe, nä det var inte riktigt så illa att det var min jag hittade. Det var en krashade 2002:a i Uppsala som hade i princip identisk utrustning med min.

Vad tusan händer med alla stulna navigatorer egentligen? Måste inte kabelstammar och elektronikboxar etc stämma överens med typen av navigator? (Kanske slarvigt uttryckt, skärmen är ju det de stal, vet inte var elektroniken till allt sitter egentligen) Marknaden borde ju vara begränsad till likadana bilar som redan har navigator? eller?
Dr
342
Dredd
525d -10
Uppdatering.

Den begagnade skärmen jag hittade visade sig inte existera så den lösningen gick åt pipan.

Däremot gjorde länsförsäkringar en helomvändning och kommer nu att betala 100% av mina nya grejjer som är på väg till Theanders. De skulle dessutom enligt den personen jag talade med ändra sina försäkringsvillkor så att de inte längre skulle ha ålderavskrivning på liknande fall.

kilroy
Dredd*

Kanonbra att du följer upp tråden och meddelar andra vad resultatet blev!!

Om vi alla blev lika duktiga så hade forumets värde höjts betydligt. Enligt min uppfattning är detta en fråga som AP crew/moderatorer borde arbeta med framöver. En bättre uppföljning av de trådar som är relevanta är inget som infinner sig "av sig själv"...det krävs oftast att forumets admin jobbar aktivt med frågorna och kanske dessutom gör förändringar i trådens fysiska utseende för att förenkla och förtydliga behovet av uppföljning.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.