|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag inser att det slagit slint hos somliga, dvs mig. M-winamp. BMW-skärmsläckare (Forrys?) och BMW-tema i telefonen, har just fått tillbaka gamla skrutten efter hyfsat onödig åtgärd av ytrost, fix av parkeringsskada och delvis omlackering och är frestad att även lacka om huven för att det blev så snyggt med den nya lacken. Denna bil skulle ju till skillnad mot tidigare BMW:s vara en sparbössa! Å andra sidan ser den nu fin ut och alla småbrister som fanns på bilen när jag köpte den är åtgärdade. Med facit i handen äger jag en sparbössa som med inköpspris och reparationer + lackering har kostat 95000:- under 9 månader och ändå funderar jag på ytterligare förbättringar. Detta borde vara definitionen på skadad alternativt dum i huvudet. Mvh Mikael |
|
|
Ja det är lite underligt men jag förstår dig, många kallar mig snål/ekonomisk och jag slantar sällan mer än vad jag behöver, lever betydligt billigare än de flesta MEN vad folk glömmer är vad bilarna kostar. Jag kan säga att mitt senaste förvärv en 318E30-88 med en tidigare ägare ganska rostfri som är mycket finare än de flesta sådana och det var meningen att den skulle brukas med någa få skönhets operationer. Problemet är att jag är klart mer i kontakt med den vad det gäller förbättringsåtgärder än att den används. Ganska sjukt, inte ens en bruksbil kan man låta bli, för det är ju det allt handlar om, att hålla igång med tankeverksamhet vad som kan bli bättre och finare. Jag har redan bytt de mest onödiga sakerna och rostlagat allt jag sett, nästa projekt är att ta bort all ytrost under (för det är det enda som finns) och måla på med hammarlack, sedan låter jag bli den? Men det är väl det som är att vara entusiast? Jag har snart lagt ut 100% av inköpspriset på ca 1år på nästintill onödiga åtgärder på en 19år gammal bil som inte är något annat än en bruksbil. |
|
| Jag har just bytt ut min miniräknare på bordet mot en med BMWlogga som ser ut som en bärbar telefon och slutat tala med alla människor som itne kör BMW, BMW-schitzo?:) | |
|
Asken, jag har samma problem vad det gäller att inte prata med dem som inte kör BMW. Tillslut har man bara en liten inre krets kvar, (precis som pundare, alkoholister)pga att annat folk kan inte medföra såmycket då ens liv i stort handlar om så mycket BMW relaterade frågor osv. Den lättaste avvägningen är lätt när någon ny person, tidigare ganska okänd säger något nervärderande om BMW, då vet man att det blir första och sista gången man kommer att prata med denne. Tyvärr funderar jag själv hur jag ska göra med min sambos systers man som klagar att BMW instrumentering ser föråldrat ut oavsett modell (+ att det är bilar för pizzabagare??) Det känns lite som om han har kommit hem och skitigt på badrumsmattan hemma ungefär. Är det något som är lättöverskådligt och logiskt så är det BMW placering av instrumenten och inte ser dagens BMW omoderna ut på den fronten?? Jag tycker att tex Volvo + SAAB mfl från slutet av 80-talet jämfört med andra bilar och BMW på den tiden såg väldigt föråldrade ut och hemskt tråkiga. Att BMW ofta kan ha lite dyster mörka färgval är en annan 5a men grund- konstruktionen av instrumentbrädan och dess kringutrustning är mycket bra och snygg anser jag. |
|
Vantage |
Det är inte billigt att äga en Beemer men jag kommer aldrig välja ett annat märke....så skadad är jag...:-))) Allt finns i en BMW beträffande körglädje etc. Minus på el-sidan som jappsen klart är bättre på.... Vet inte vad jag ska göra den dagen då man Tvingas till ett annat märke....orkar inte tänka på´t...blir deppad.... Vantage |
|
Det är ju egentligen alldeles utomordentligt nördigt det här med vår besatthet. Men det bjuder jag på. Grejjen är den att jag tror jag skulle vara lika nördig om jag hade en, till exempel, -74 Puch dakota, jag skulle inte prata om nåt annat plus att jag skulle vara på alla dakota-relaterade forum. Så nu står man här, och måste seriöst lära sig lägga band på sig för att inte skämma ut sig fullständigt bland vanligt folk, (familjen inräknad). Sextrettifemman Länk |
|
|
Är nog inte särskilt skadad då jag inte är överförjust i BMW som märke (Fast nu har jag iofs inte varit BMW-ägare särskilt länge). Iaf inte i dagens bilar. Har inte riktigt förstått det här med BMWs överlägsenhet som alla snackar om på det här forumet om jag skall vara ärlig. Bra bilar men kom igen, det finns mängder av andra bra bilar med! |
|
|
A Lind visst finns det andra bilar också osv, men ett faktum kvarstår och det är hur många bättre forum finns det med lika många engagerade?? Knappast några i Sverige och det säger en hel del om BMWs överlägsenhet tycker jag. (Precis som någon produkt som inte framstår som så speciellt bättre än någon annan, trots att alla köper den och man förstår inte varför) Man kan inte begära att alla ska förstå eller känna uppleva allt, men vi som har förmånen att kunna göra det kan leva länge på känslan. Detta säger en hel del om BMWs dragningskraft oavsett hur överlägsna bilarna är eller inte rent tekniskt sett. Överlägsenhet går inte alltid att ta på, kanske skulle kunna bli BMWs nya slogan för visst existerar den. |
|
|
Den berömda X-faktorn. =) Jag erkänner att det är något lite speciellt med BMW och att kanske upplevelsen är överlägsen för många snarare än själva bilen, men jag vidhåller nog att det inte är en överlägsen bil som gjort BMW framgångsrika i första hand. Jag tycker iaf att det finns många bra alternativ. Tror snarare att det är ett starkt varumärke tillsammans med en lyckad differentiering som gjort att BMW står ut lite och därmed skaffat sig många entusiaster. När det gäller körglädje vet jag inte om BMW egentligen har en enda riktig sportbil, och för mig är sportbilar roligare att köra än premium familjebilar. Nu låter jag kanske lite väl negativ vilket jag egentligen inte är. Är isf en motreaktion på BMWs påstådda förträfflighet xD. Det är jättehärligt att man brinner för något och snöar in sig totalt på det men jag tycker det är onödigt att svartmåla alla andra märken för det, vilket jag ibland tycker mig se här! |
|
|
A Lind: Sett till vissa kommentarer har du en poäng avseende varumärke/produktdifferentiering då de emellanåt kan närma sig avgudadyrkan, vilket bryter mot ett av budorden och det är ju läskigt. Å andra sidan ser jag till mig själv och min pre-BMW-inställning som var att det var en ointressant bil för smågrabbar, men efter att ha kört min första BMW, en E46, så blev det något av en omvändelse och Saulus blev Paulus och idag sjunger jag BMW:s höga visa. Ergo: Jag var initialt inte imponerad av BMW. Det var dess köregenskaper och andra fina egenskaper (tex tillbehör) som fick mig att ändra inställning och köpa min första BWW, inte varumärket BMW, som jag tidigare ringaktade något. Mvh Mikael |
|
|
Har varit BMW trogen som enda fortskaffningsmedel sedan åttiotalet..OBS! Har varken haft andra vinterbilar eller "slit o släng" annat än BMW... He,he...Har faktiskt aldrig kommit ur åttiotalets BMW modeller heller :))) Skadad>>>Japp! Mvh Janne. |
|
|
det är barakonstatera... det feetkört. jaag lider stort för tillfället av den "manliga" sjukan nu, det ena kan inte nämnas här (men kan säga att det självklart handlar om det motsatta könet). det andra är självklart det enda rätta substitutet... nämligen BMW!!! aaaargh! ps: "slipstreamade" en e46 på motorvägen mellan borås och gbg i torsdags förra veckan i 190, faen va gött det va, sjukt va effektivt det var.. trodde inte det skulle funka så bra. behövde knappt röra gasen.. skev känsla med en halvsliten e30 med gamla vinterdäck. :) ful i karossen men pigg i motorn. för övrigt som någon beskrev förut, speciellt om jag ser något mer ovanligt så kommer det ett obegriplig babbel ur käften på mig och ett neurotisk/nervöst/psykotisk (make a pick) "klättra på väggarna beteende" mvh:livstids dömd. never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
|
Frifart: Det är enkelt. Han är ju föråldrad. Säg upp bekantskapen med honom på livstid i förebyggande syfte alternativt studera noga om psykopaters beteende på nån googlad sida:) BMW är tidlöst och har förmågan att locka fram det lilla barnet i en. Ett enkelt, föraroptimerat, stilrent och tidlöst fordon. Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning. |
|
|
Asken, bra kommenter, att jag inte själv tänkte på det. Självklart är det han som är föråldrad, hehe perfekt och passande att nämna också då han fyller 40 om några månader :-) Det är inte lätt med identitetskris, förövrigt klankar han ner på alla tyska fordon att de har ful instrumentering och att japanerna ser nymodiga ut. Det är rätt roligt, deras Toyota Yaris-05 är finbilen medan deras Ford Mondeo combie-01 är skitbilen som de fullständigt skiter i (trots 1 tidigare ägare och 5000mil på mätaren). |
|
|
Avund och jantelagen är stark... Vet inte om Yaris kan benämnas som finbil? snarare Småbil skulle jag säga. Säg det till han. Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning. |
|
|
Glömde att jag faktiskt ägt en Opel Manta A 1,9+en Granada 2,8i ,men det är det enda vagnar jag haft utöver BMW's :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.