|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har tips om detta? Tycker det är under all kritik att det bara finns ett uttag i bilen. Skulle behöva flera. Blir ju en jvla röra av kablar annars vid växelspaken. Har köpt mig en 4-delad historia som kan kopplas in ett cigg-uttag, men det hjälper ju liksom inte ändå mot röran där framme. Skulle villja sätta fast det där bak någonstans, men hur gör man för att få ström till en sådan? Hoppas på bra tips om detta. *BAWORAK* | |
|
Det smidigaste är väl att koppla in dig på batteriet med en säkring.. Batteriet är ju i baken på dessa bilar så det blir inte så mkt kabeldragning. Har sett att det finns 12 volt cigguttag för panelmontage, alltså genom en skiva eller så. Kan vara smidigt att sätta i ena sidopanelen i bagaget! Diesel-räsern /Rickard |
|
| Vad är det du skall koppla in som kräver så mycket cigguttag? | |
|
Skratt:-) Ok, vi börjar med navigeringen som får ta plats där fram. Sedan vill jag ha (inte alltid tillsammans men ofta) joniserare, kylskåpet samt mobilladdare. Kan man göra så här: Kabel fr resp + o - direkt fr batteriet. Lägg en säkring på ?amp på pluskabeln. Dra dem genom under baksätet och sätt där ihop dem i en "kopplingshona". Sedan stcka in min "fyrdelares" kabel in i honan så att säga. Är detta möjligt? Var blir det varmt egentligen? Var finns risken? Tänkte sedan sätta fast fyrdelaren på ngt i stil med vinkeljärn som ska slinka in under baksätet så att allt som syns precis under baksättet/ ovan kardantunnelen blir själva fyrdelaren där det sedan bara blir att stoppa in resp strömkabel. Tänkte ju att kabelhärvan med hona/hane osv skulle få ligga under baksätet. Möjligt??? Hur stark säkring bör man ha? *BAWORAK* |
|
|
Tänkte + och - in i sådan här: Länk Sedan en sådan här in den ovan: Länk eller denna: Länk Och sedan in med min befintliga i det hela. Vad tror Ni? *BAWORAK* |
|
|
Som jag misstänkte =) Skall du ha allt det där så koppla in det fast och skit i ciggkablarna , eller så gör du det enkelt tag dosan du har nu kapa sladden ock koppla in den ingen ide att ha den direkt i cigguttaget. |
|
|
Ahhh, nu är jag inte riktigt med. Hur menar du koppla in fast? Och det andra: Menar du att jag ska ta + och - direkt til min 4-delare? Känns lite farligt bara... Är inte heeeeelt hemma bland elen... *BAWORAK* |
|
|
för det första så är alla länkarna till samma produktbild, bara det att den ena är hanen, den andra honan och den 3:dje stiften.. som det står i dess inforuta så är det max 50V och 10A, alltså inte större än 10 Amperes säkring. Sen vet jag av erfarenhet att dessa kontakter som oxå satt på mina radiobilar när jag var liten, hade en tendens att smälta ihop vid dålig kontakt. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Men om man skulle göra som jag tänkt mig från början (bortse från att det kanske låter som många kablar), kan jag det? OCh fråga två: Hur stark säkring bör jag ha? *BAWORAK* |
|
|
Skit också med länkarna, sorry sorry. Vet inte varför det blev så. Gör ett nytt försök: Ska vara prodnummer: 39005, samt 39264, 39035 *BAWORAK* |
|
|
Fyrgrenaren jag har är nr: 39109 Verkar redan ha en säkring i sig... Ska man ha en till på + kabeln som backup? *BAWORAK* |
|
|
Du bör ha en säkring nära batteriet för att skydda kablaget osv. Ev. säkring inne i uttaget skyddar bara efterföljande delar. En 15A säkring bör räcka gott och väl för de prylar du nämner, då bör du även ta en 1,5mm2 kabel. Som redan nämnts ovan så är cigguttag och i synnerhet tillsammans med förgreningar och 4-delare osv inget bra. Cigguttag är och förblir avsedda för tändare, elluttag finns av flera andra modeller, mindre och bättre som sitter ordentligt fast osv, ciggpluggar vill gärna glida loss sakta men säkert och kan i värsta fall orsaka varmgång och annat pga dåligt kontakttryck om det rör sig om lite större förbrukning. Enstaka användning för mobilladdaren kan väl vara en sak men för mera permanent bruk skulle jag absolut satsat på nåt bättre och snyggare. FP |
|
|
Ok, Tack för tipset. Tolkar det som att min idé är genomförbar, on än inte optimal. Klart det inte sitter permanent, kylskåpet pratar vi om under sommaren några veckor och så. Bara det att jag inte har lust att ha en massa kablar vid växelspaken och så. Kyklskåpet mm fungerade kanon att ha i bilen på min gamla E34a med ciggurtag där bak. Och det måste väl finnas en anledning till att BMW säljer sitt kylskåp som kan/ska användas för ciggurtag eller? *BAWORAK* |
|
|
På billiga 4vägsuttag så brukar inte kablarna vara något problem det är stickpropparna som smälter vi körde en 12 - 230 v konverterare stickproppen vart mjuk så den tappade kontakt så jag köpte en av bättre kvalite på clasohlson. Som sagt jag hade kapat kablarna och fäst nånstans med en säkring emellan. |
|
|
Anledningen till att "allt" säljs med ciggpluggar är att det är detta uttag som sitter som standard i bilarna. Men det innebär inte att det är tänkt som ett eluttag från början, det är avsett för tändaren, som jackar in och fastnar i botten på uttaget. Värmen från glödslingan gör sedan att den gaffelformade bimetallen släpper taget om tändaren osv. De flesta enkla ciggpluggar har endast två sidofjädrar, varav oftast endast en är elektriskt kopplad till minus, sedan sker kopplingen till plus genom fjädrande mittstift. Duger för tillfälliga anslutningar kanske, med låg förbrukning, t.ex mobilladdare, navigator, handsfree. Att hänga på en 12-220V omvandlare, större kylbox, strålkastare osv är att be om problem. Vissa tillverkare har försökt göra ciggpluggar av bättre modell som även greppar tag i bottenkontakten, men långt ifrån alla, och det är stora skillnader. Dessutom är inte cigguttagen helt standardiserade i bilarna, det finns minst 3 olika modeller och diametrar med små skillnader imellan. Därför finns det standardiserade 13mm kraftuttaget, kallas även Hellauttag, som är ett mycket bättre val för eluttag, används ofta i lastbilar, arbetsfordon, båtar osv, men tyvärr sällan i personbilar. Ger säker kontakt, har mindre pluggar osv än cigguttagen, finns även med vinklade pluggar. FP |
|
|
Jag tycker du överdriver lite där, när vi kopplade in aggregatet direkt i cigguttaget så var det aldrig någa problem, det gick hur bra som helst. Och matningen fram till cigguttaget var det ingen fara med då säkringen small om vi plockade ut för hög effekt . Men du har rätt om man skall dra nytt så skall det vara rejäla grejer. |
|
|
Ok, Större kylbox...det är BMWs orgbox. Vet inte om det räknas som större. MEn annars verkar det som att det jag tänker plugga in kommer fungera då inget är så stort. *BAWORAK* |
|
|
Jag tycker du överdriver lite där, när vi kopplade in aggregatet direkt i cigguttaget så var det aldrig någa problem, det gick hur bra som helst. Och matningen fram till cigguttaget var det ingen fara med då säkringen small om vi plockade ut för hög effekt . Men du har rätt om man skall dra nytt så skall det vara rejäla grejer. |
|
| Det är egentligen bara att sätta sig ner och räkna effekt. | |
|
Hur menar du då? Kylskåpet/kylboxen har jag använt i min gamla bil i flera år utan minsta problem. Så även laddare till mobilen och även min avjoniserare. Så varför skulle det bli ett problem nu? *BAWORAK* |
|
|
hmmm, detta tangerar lite det jag och en vän håller på med i hans bil (om än med lägre spänningar, tack för hjälpen Folke). Cigg uttaget bryts ju med tändningen vilket kan vara väldigt bra, bättre ljummen öl och glad bil än kall öl och död bil. I den tanke du har ovan SvanteE så är ju strömmen "på" hela tiden, är det så lyckat om det handlar om så pass stora saker som kylboxar? Eller tänkte du sätta en separat brytare? /Fredrik - glad amatör |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.