|
|
|
|---|---|
| Finns det något man kan göra för att anpassa lådan efter 18 tums fälgar, så den växlar som den ska? | |
|
Inte ska det vara något problem att byta fälgar, bara rullomkretsen är ungefär samma. /// Kristian |
|
Paap Reeder |
... upp till max 5% skillnad i rullomkrets "tål" ABS´n innan den säger ifrån. (Eller var det 3%? ... kanske ngn vet exaktare?) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... förresten: lådan "vet" inte vilken hjulomkrets som sitter på utan den kör sitt växelstuk efter ingående motorvarvet. MVH /// Paap R |
|
det kostiga är att jag körde med 15 tums och då växlade lådan perfekt. Nu med 18 tums gör den inte det. Måste manuellt lägga i högre växel. Mjukvaruuppdatering kanske? Trodde också det var RPM enbart men det verkar inte så... |
|
Paap Reeder |
För mig verkar det konstigt. Fick för mig att du monterat 18 på enbart bakaxeln, därav dessa 3 eller 5%. Har du 18 runt om kan lådan omöjligen känna till hur fort bilen egentligen går såtillvida att du inte har jackat in en GPS i styrboxen. MVH /// Paap R |
|
jodå, har en GPS i bilen men den är standard. Så vitt jag förstår ska den inte spöka med detta. |
|
| Lådan kan väl inte endast växla efter ingående motorvarv, jag har haft ett liknande problem med min. När jag skulle byta till vinterdäck bytte jag den ena sidan och när jag skulle byta nästa sida upptäckte jag att "kuddarna" som är avsedda för dunkraften var borta. Jag fick köra hem till mina föräldrar för att lyfta den på ett annat sätt och då upptäckte jag att växellådan växlade skummt. När jag kom ut på motorvägen drog den bara i 3:an trots att jag var uppe i närmre 110, så jag fick peta i växlarna manuellt. | |
|
bmwdave, hur löste du problemet? Tips? |
|
| Alltså problemet uppstod när jag körde med sommarhjul på ena sida och vinterhjul på ena. När jag bytt till vinterhjul runt om försvann problemet. | |
| Förresten jag har läst någonstans att man kan "nollställa" automatlådan för att sedan lära upp den på nytt. Detta kanske är lösningen på ditt problem, din automatlåda kanske fortfarande kör på gamla fälgarna... Hur man nollställer automatlådan finns det säkert andra här på forumet som kan besvara, men jag uppfattade som om man lät bilen stå utan batteri ett tag så nollställde man den. Vet dock inte om det är så enkelt... | |
|
ok. tack bmwdave. ska kolla upp det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.