AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.405

Segstartad 530 V8

tonyjohan
Den tar upp till 3-4 sekunder på startmotorn innan den hoppar i gång, den startar alltid men det är irritierande att behöva nöta på batteriet. Tändstift bytta, ventilkåpor slipade och fått ny packning. Kört med spridarrengöring i två tankar. Vid några få tillfällen tänder den till tidigare, men det är sällsynt. Är det någon som haft samma problem med lilla v8an? Eller nån som har någon idé om var jag ska leta.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Hur är kraften i batteriet? Ett segt batteri ger ju dålig snurr på motorn och kanska för lite kräm till tändspolar osv.. Har du en bränsleläcka kanske, så bränslet rinner ifrån när du stått still en stund? Funkar pumpen i tanken, alltså surrar det i tanken när du vrider på tändningen utan att starta?

Diesel-räsern
/Rickard
tonyjohan
Har sprillans nytt batteri, ska be grabbarna kolla läckage. Det märkliga är att den vid några få tillfälllen har startat "normalt", dvs efter ca en sekund.

tonyjohan
Några förslag? Any one, same same problem...

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kollat om de fanns nåt läckage?
Känns ju som de inte finns nå soppatryck från början..
Är de nån skillnad i kall resp varmt start?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kollat om de fanns nåt läckage?
Känns ju som de inte finns nå soppatryck från början..
Är de nån skillnad i kall resp varmt start?
tonyjohan
Har inte kollat läckage ännu. Ingen skillnad vid kallt eller varmt väder. Får ta det när jag lämnar in den nästa gång (ska byta till en Nardi träratt efter lite lackjobb nästa vecka). Tack för tipset any way!

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Hade inte bmw problem med nicasilet på dessa motorer? Jag skulle rekomendera ett kompressionsprov.
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Vi har samma problem med min farsas 530 e34, den är lite svårstartad, men den startar alltid. Mycket konstigt problem.
tonyjohan
Nikasil-problemet rör bara bilar som gått på billig soppa med hög svavelhalt, som tex i USA och England. Men i Europa är kvalitén högre och det borde inte vara nåt problem, om man inte tankat egentillverkad soppa... Eller?
Kolla denna sida: Länk

tonyjohan
Ska vara "övriga Europa", England ligger ju oxså i Europa. Bäst att rätta sig själv innan nån annan hinner före...

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag har redan läst en del angående nicasil och bränslekvalitet men det fanns många crosscyklar med nicasilfodrade cylindrar förut och dom gav med sig med vanligt handelsbränsle, kanske för att dom fick jobba hårt men ändå. Ett kompressionsprov är billigt och hyggligt enkelt att utföra så jag tyckte bara att det var en bra ide.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Föresten jag tror att jag har haft ett liknande problem på en volvo en gång men det självläkte när jag körde på E85 och slängde dit ett nytt soppa filter. Men det betyder inte att det är samma på din bil förstås.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
hmm... kanske tar nicasilet skada av sprit då man kan få ättiksyra i oljan om den inte får bli riktigt varm då och då. (spånar bara nu)
tonyjohan
Nu blir jag av med min kära bimmer några dagar, ska låta kunnigt folk fixa lite rost. Då blir det hyrbil en vecka, sen ska jag låta Arosauto göra ett kompressionsprov, kolla läckage och lite annat smått och gott. Om det går att fixa problemet återkommer jag med svar.

tonyjohan
Kompressionsprovet var klockrent, 13 och över på alla åtta. Inga felkoder, avgasprov OK, (insugn.membr. är då OK enl mekaniker). Ventilskåppackningarna läckte, bägge två byttes och limmades med lock tite, även alla bussningarna byttes ut. Strange, packningarna byttes för ett och ett halvt år sen... Hur kan de börja läcka så snart igen! Byttes inte bussningarna då?
Startar dock lite snabbare nu, ruskar inte nämnvärt på tomgång och går fortfarande som en motorgud på högvarv! Vad i h-te kan det vara, att den inte startar på "ett och ett halvt varv"? Snarare på tre sekunder. Kommer att ta hårt på batteriet i vinter. Att man ska behöva sitta och nöta innan det händer nåt! Vill starta den som vilken annan bil som helst, inte sitta med nyckeln matande ström från batteriet i för många sekunder. När den startar går den hur fint som helst, ruskar lite i karossen när den är kall, sen när den är riktigt varm vibrerar den nästan inte alls. Och den startar alltid, behöver aldrig försöka två gånger, det är bara det att det tar två tre fyra jävla sekunder innan den hoppar igång. Räkna: ettusenett, ettusentvå, ettusentre.

Nån som har liknande erfarenhet eller har några proffsiga tips som jag kan förmedla till verkstan, verkstan den DYRA. Fan va pengar det kostar att hålla stilen...
bj
56
björna
550 gt 10
545t 04
540iat 98
Jag hade samma problem på min 540. Det finns en backventil som sitter i soppa pumpen och den håller inte trycket på min bil. Det som händer då är att det tar några sekunder för pumpen att bygga upp trycket i systemet. Det fanns förut ett kitt till 750 med backventil att montera där slangarna kommer upp i skuffen men det finns inte kvar vad jag vet. Jag köpte en backventil på el & diesel ( bosch) som egenligen var avsedd för diesel men den har funkat i ca 1 år nu.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Ja just det, det har jag också läst om kan vara en god idé att prova.
Även om tråden är gammal, så väljer jag att bumpa upp ett svar då jag antar att många söker när de får problem och hittar hjälp via äldre trådar.

Jag hade samma problem, det började med 3-4 sekunder, och blev värre och värre, och jag började även efter ett tag märka att det vart pölar av bensin under bilen, inte mycket men ett par droppar. Märktes speciellt när man skulle parkera och man kör sakta in, då var det ofta en liten pöl bakom bilen.

Under och kika, en av bränsleledningarna var riktigt rostiga och det droppade bensin hela tiden och var väldigt blött omkring ett fäste. Så det blev att köpa kopparrör på biltema, när jag sedan skulle byta märkte jag att vid fästet hade hela röret gått av, rostat av rakt igenom. Så vad tänkte BMW på när de valde material till bränsleledningarna?

Nu går i alla fall V8n underbart och känns mycket piggare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.