|
|
|
|---|---|
|
Hade en kompis över idag för att se över möjligheterna att koppla in radarvarnare mm på hans 530d E60. Det vi efter ett tag blev lite tveksamma över var vart bästa stället är att plocka ut 12v? Han vill ha ut det i anslutning till endera säkringsboxarna, antingen bak vid batteriet eller under handskfacket och strömmen skall brytas med tändningen. Så vart tar vi ut den bäst? (ja jag försökte söka, nej jag lyckades inte) Fredrik | |
|
Jag vet inte om det är det bästa stället , men vad tror ni om cigg-tändaren? En grenkoppling från den till varnaren. eller vid takmontage ,ta spänning från innerbelysningen. Säg till kompisen att INTE använda sugkopparna till framrutan som fastsättning av varnaren , direkt avslöjad av "farbror Blå". /Mats |
|
|
okej, det är förstås en möjlighet. Jodå, han har små sugkoppar fram i rutan, hehe. Skall vidarebefordra din varning. Men måste vi fram till tändaren? Kan vi inte plocka ut det direkt från ngn av säkringarna under handskfacket? /Fredrik |
|
|
Nu vet jag inte hur det ser ut just där (för ny bil för mig) men det kan ju funka med lyfta ut säkringen från tex. tändaren eller vindrutetorkaren, och sätta flat-stift ner i säkr.hållaren och låt det bli en hängsäkring med två uttag. Isolerade kabelskor förstås. ta + från det spänningslösa stiftet så är även varnaren avsäkrad samtidigt. /Mats |
|
| Det är speciellt att få ut lite extra power på E60/61. Tar ni ut det på fel ställe så kommer inte bilens datorer att gå ner i "sleep" mode och då står den och drar ur batteriet. Jag testade med ladd uttaget för ficklampan, men det är styrt av något i elektroniken med så min HF startar om med jämna intervall. Testa matningen till cigg tändaren. | |
|
Tack för den upplysningen, Robert J. Där lärde jag mig något mera, då är det cigg -säkringen som gäller för mera anslutningar. /Mats |
|
|
Här är en bra tråd, om en V1 som en i USA har monterat i sin E60, med fast ström som bryts med tändningen ! :-) Länk BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
tackar, tackar. Vi kommer att söka både efter denna grön/gula kabeln i länken (vad är det för jädra idiotfärg på en matningskabel) och efter en vit/lila rackare. I andra hand kommer vi att gå på cigg uttaget. Som vanligt snabba svar av god kvalitet.... Ha't |
|
|
Oj, var visst lite otydlig. Folke tipsade om att söka efter lila/vita kablar vilka (i alla fall på E39) är kopplade till första läget på nyckeln. Fick svaret via powerpost varför mitt förra inlägg kanske blev lite kryptiskt. Så nu vet ni det... adjö |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.