AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.145

Tryckluft i garaget

Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Har en liten fundering ang. tryckluft. För stunden så har jag en kompressor med 20 meter slang i dimension 6mm invändigt. Har tänkt köpa en slangupprullare för att slippa rulla in och ut slangen föör hand varje gång.

Nu till själva frågan: det är två olika modellt som jag har tittat på, den ena har 6mm invändig dimension (kostar 1240kr) och den andra har 8mm invändig dimension (kostar 1540kr).

Är det värt att betala lite mer för att få 8mm invändigt? Eller duger det gott med 6mm?? Någon som vet, har det någon praktisk betydelse?

/Z-motor
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
beror väl på vad du ska använda för verktyg och hur stor din kompressor är?!
Det har betydelse. Skall du bara göra små jobb med liten förbrukning så märker du inte så mycket, men beroende på hur stor volym du har på kompressortanken och vilket arbetstryck du kör så kan du kanske inte utnyttja detta om du har för klen slang. Eftersom lufthastigheten inne i slangen ökar med klenare diameter så ökar även friktionsförlusterna, det blir inte mycket flås i slutändan.

FP
Paap Reeder
... håller med folke!

För mig bidde det så att jag ofta släpar ut min mobila 1-fas kompressor 20 m till bilen istf för att rulla ut slangen ty det blir för dåligt tryck.

Om jag skall vidareutveckla mitt kompressorsystem blir det 10 mm invändigt som gäller.

Skall man köra punktbläster med 6 mm är det lika bra att ta sanden i munnen och blåsa ut på dörrkanten. ... ja ungefär så i stora drag.

MVH /// Paap R

Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Ok, tack för svaren, då kommer jag att köpa minst 8mm invändigt, ev. 10mm om det finns som slangupprullare. tack för hjälpen.

/Z-motor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.