AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.448

Gul lampa till vänster om EML-lampan lyser konstant

Gr
8
Greggan81
BMW 325Ci Coupé 01
Hej.

Jag har precis köpt en BMW 325Ci Coupé 01 och jag har en fråga och tänkte därför använda mig av detta forum, eftersom att jag tror att det säkert finns någon som kan hjälpa mig.
Det är nämligen så att en lampa till vänster om EML lampan lyser gult konstant, upptäckte det idag. Jag undrar helt enkelt vad detta betyder? Jag vet inte hur jag ska förklara. Jag tror att det kan vara något med motorn (När jag kollar i i instruktionsboken) men det är inte den röda lampan som lyser vid motorskada eller ngt utan denna lampa lyser gult.

Så jag är väldigt tacksam om någon här skulle kunna hjälpa mig att reda ut vad det är för lampa som lyser och sen om det är ett allvarligt fel.
Tacksam för svar..

//G

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
inte tankmätarn?
Gr
8
Greggan81
BMW 325Ci Coupé 01
Tankmätaren?

Alltså det står i instruktionsboken som jag endast har på franska tyvärr. Att symbolen betyder " Moteur" viket står för Motor. Sen står det även ngt om avgasröret kan det stämma? Det låter helt galet men det är det enda jag vet just nu... Ngt om försämrad gasutgivning eller något liknande. Väldigt svårt att förstå vad dem menar tyvärr. Eller har du några andra tankar nu?

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
haha, ingen anning vad/var EML är förnågot. kan det vara katalysator eller lambdaa sond kanske?
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
kan du skriva exakt vad det står i boken
Gr
8
Greggan81
BMW 325Ci Coupé 01
Det är mkt möjligt att det kan vara något sånt.
Det står på franska i boken, så jag sitter och letar efter en översättningssida på nätet så kanske jag blir lite klokare.

Men om du kan förstå franska så står det följande.

Moteur
Altération des valeurs démission á l échappment.
Faire vérifier le systeme par votre Service BMW.
Jag fattar att jag ska kontakta verkstaden och sen betyder échappemant avgasrör sen förstår jag inget mer.

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Får det till att avgasvärdena är felaktiga, håller med dig om resten.

/ElakaKatten

Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Är det MIL-lampan som lyser (ikonen av en gul motor) så har du en eller flera felkoder lagrade i OBD:n. I Europa finns det genom standarden EOBD ca 300 standardiserade felkoder som tänder lampan och indikerar på en risk av förhöjda avgaser.

Ta bilen till en verkstad som kan läsa ut EOBD-koder. Förmodligen en sensor eller givare som behöver bytas, exempelvis lambdasonden.

Mikee
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Har du köpt den privat eller på bilfirma?

Kanske lämnar bilfirman garantier?

Misstänker att tidigare ägare har dragit bort pluskabeln strax före försäljningen och att lampan då varit släckt en stund...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Gr
8
Greggan81
BMW 325Ci Coupé 01
Jag tänkte bara tacks för alla råd och tips, betyder verkligen mkt från en ny bmw ägare.

Jag har köpt bilen på en bilfirma och dem lämnar 6 månaders garanti på bilen, pratade med dem precis och dem sa åt mig att åka ut till dem så skulle dem lösa det.

Vad blir kostnaden för ett sånt byte annars inkl delar + arbete?

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
lambdasond kostar 1800 på bmw, 1000lapp för bytet kanske
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.