|
|
|
|---|---|
|
Min AC har slutat att fungera efter vintern, vet att det är ett vanligt problem, men hur åtgärdar man det? CHS | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Genom påfyllning av gas. Leta på en vanlig kylfirma som är fordonsackrediterad eller en allbilsverkstad med den behörigheten. Åka till märkesverkstaden brukar generera ockerpriser. Det är ju inte säkert att du behöver åtgärda nått, det kan vara kompressortätningen som läckt och den kan täta till sig när du börjar köra med systemet igen. Lika bra att fixa till det nu, för när värmen kommer så kan du få vänta länge på att få hjälp. Du kan säkert få tips av någon här var du kan vända dig i göteborgsområdet.En 1000-lapp för en fyllning är ett normalt cirka pris om det inte behöver åtgärdas nått. Finns det gas kvar så brukar det räcka med en påfyllning det sitter en tryckvakt som stänger av om trycket blir för lågt i systemet.Är det tomt så måste man vakumpumpa systemet för att få ut kondensfukt. vakummpumpningen gör att vattnet kokar bort vid vanlig rumstemperatur så inte det bildas iskristaller i systemet.Och är systemet heltomt behöver det förmodligen åtgärdas.Trycket i systemet stiger med värme så om du kör bilen riktigt varm och ställer den en stund så kan det räcka för att tryckvakten ska slå still och få gång systemet om det finns gas kvar. Jag brukar ställa min gamla R12 tub i solen en timme när jag skulle trycka i lite gas om det var behövligt då blev det högre tryck i tuben än i systemet i övrigt. vilket underlättade fyllningen. MVH Hasso |
| kolla så att elfläkten på kondensorn fungerar och att den inte sitter fast. Då kan det hända att när bilen står på tomgång så ökar trycket i systemet så att säkerhetsventilen till slut släpper ut lite tryck...hade det fenomenet på min bil och jag letade som *fula ord* för att hitta nån läcka. Tog ett bra tag innan jag slutligen kom på det där..... | |
Masse |
Christer, Har samm problem med min bil. Tacksam för info om hittar ngn i Gbg som gör jobbet till hyfsat pris: |
| Ring Airliquide och beställ 50/50 blandning isobutan/propan och du har kylmedel. | |
|
Tack för svaren, jag ringde en firma som kom ut och fyllde i min Cheva van, visserligen för 10 år sedan men dom tog inte mycket betalt. Jag får väl kolla med dom igen, jag återkommer med resultat. CHS |
|
|
Åk inte till dom i vallentuna i allafall. Alla som har haft AC-problem som lämmnat bilen dit får alltid betala mellan 7900-8100:- De är nåt j**la riktpris dom verkar ha. |
|
|
Dom jag anlitade för 10 år sedan med gott resultat heter Expertkyl (www.expertkyl.se)tel 214500. CHS |
|
|
Jag ringde och talade med expertkyl och dom provtrycker gratis, sen får man ett kostnadsförslag beroende av vad det är för fel, fattas det bara kylmedel så fyller dom det. Väldigt trevliga att prata med. CHS |
|
|
Har någon hört talas om R134B? Hörde nåt lösryckt om att man inte skulle behöva konvertera systemet, då det är kompatibelt med både R12 och R134A.. Men jag hittar ingen info på webben! Nån som vet? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Finns ingen uppgift om R134B inte ens en ackriditerad verkstad hade någon aning om det. Kan konstatera att köldeffekten hos R134a är 65% av motsvarande gamla R22 i kylanläggningar, MVH Hasso |
|
Länk Jag hittade en sida där de hade en smörjolja som fungerade med bägge sorterna. Kan ju vara det jag hörde, lite missuppfattning bara.. men den borde ju gå att använda när man byter till R134 så man slipper att byta allt.. kanske.. |
|
KL: det stämmer nog mycket bättre enligt de uppgifter som jag fått.Det går ju inte att tömma kompressorn och systemen helt och hållet så en viss blandning av esteroljan blir det var sig man vill eller ej. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.