|
|
|
|---|---|
| Hej, vi har nyligen köpt en 530 touring 1996 med en V8. Vi undrar om det går att bytta bränlesystemet till etanol och om det är möjligt vad kostar det?... | |
| det går o byta.men frågan är ju om det är värt det.bilen blir bara törstigare.men du tänker kanske på miljön.. | |
|
finns rätt mycket om detta på forumet. Du kan med säkerhet stega dig upp till att köra 50/50 utan att byta en endaste detalj. Kolla med sökfunktionen eller gå till www.etanol.nu och läs på /Fredrik |
|
| hade c-180 o fråga dom på märkesverkstan,o gå över till etanol.som svar fick jag,att man bör byta packningarna i motorn o vise versa???men det kanske inte gäller bmw elletr? | |
|
fan vet om jag skall vara helt ärlig. Det finns en sida som påstår allt från att slangar löses upp, packningar torkar in och motorer skär och sedan finns det de som påstår att det inte spelar ngn roll. Allt jag vet är att: - Min kompis kör 50/50 på sin ford utan problem, - Min 540 gick minst lika bra på 50/50 när jag testade, - att det finns väldigt mycket bra info på länknen jag angav ovan och - att det verkar långsökt att packningar och slangar skall ta så mycket mer stryk av etanol än bensin. Jag personligen tror att det är helt ok, men sen är ju frågan varför (miljö/pengar) för i dagsläget är det ju ingen vinst direkt. Därav så lade jag själv ner projekt spritmissbruk. MVH Fredrik |
|
| provade på min fiat brava,några gånger det som märktes var att motorstörningslampan lyste och att bilen gick lite piggare.gick tillbaka till 98.och motorstörnings lampan slockna efter någon mil.men att man tjänar något på det gällande ekonomi håller jag med dig raksträckan\\\ | |
|
Etanol är ett helt annat bränsle än bensin... Med E85 i tanken utan modifieringar eller mappning kommer motorn att gå snålt. Den går fint ja! Men slitaget på motorn ökar eftersom temperaturen i temperaturen i cylindern och speciellt vid ventilsätena ökar. Dessutom ökar utsläppen av kväveoxider. Att köra på E85 i en bil som inte är avsedd för det är den dålig idé! Jag arbetar med att ta fram kontrollmetoder för fordon med alternativa bränslen såsom CNG, LPG och E85. Har varit i direkt kontakt med Volvo och Saab kring dessa frågor... Mikee |
|
|
-etanolen är mycket mer aggresiv mot gummislangar och packningar än bensin. -ger ökade avgasutsläpp Att köra på E85 i en bensinbil är dumsnålt. Se länk: Länk |
|
Paap Reeder |
... alltså! ... det här med bensinslangar ... finns det slangar för olika bensinsorter att köpa på eftermarknaden? Svar nej! Således är det bar en skröna att bränsleslangarna skulle lösas upp av E85. Finns bättre packningar och O-ringar än av nepren? Nej. Således är även det en skröna. Allt under förutsättning att man inte kör med solex dubbelmontage med korkpackningar i locken. MVH /// Paap R |
|
Det handlar om mycket mer än gummislangar... förvisso fungerar bensin smörjande och etanol som ett lösningsmedel... men... De helt klart största skillnaderna är förbrukningen (ca 30-35% mer med E85 och det kan mappningen i en vanlig motor aldrig kompensera för helt utan motorn går för snålt vilket ger förslitning i längden! Volvo (läs Ford) och Saab har gjort ett stort anpassningsarbete för att lyckas få motorn att klara detta med två helt olika lösningar. I E85-motorer är ytbehandlingen helt olika på ventilerna och ventilsätena än för konvensionella bensinmotorer pga etanolens aggresivitet. De oberoende tester som gjorts av dagens E85-motorer visar också på sämre emissionsvärden. Mikee |
|
Paap Reeder |
... körde min M30 på 100% E85. Den gjorde 120 på fullt skaft och br.förb.mätaren syntes aldrig till. Nu de senaste tankningarna har jag dock fått för mig att blanda 80/20 - (95)(96)(98) / E85 i V12:an. Fråga mig inte varför men jag tror att detta E85 rensar insprutare och förbränningsrum bra. MVH /// Paap R |
Thommy |
Jag kör min 520 Vanos på 20-25 % etanol. Bilen drar, hör och häpna, bra mycket mindre både i stan och på landsväg. Ligger på ca 0,75-0,80 på landsväg och inte fullt litern i stan. Körde tidigare en Mondeo 2,0l på 50/50 utan några som helst problem. Men gå in och kolla länken som du fått tips på här tidigare. Kolla även in Flextek. |
|
jag tänker inte spela allan och försöka bevisa tesen att etanol kan köras i "vanliga" bilar utan konvertering, så duktig är jag inte. Men det finns tusentals bilar som rullar i sverige dagligen på blandsoppa helt utan problem. Jag startade en tråd om detta i juli i år och där kom det fram lite olika åsikter samt även ett par bilar här på forum som har fått gå på etanolblandning. Länk Jag läste på rätt mycket innan jag vågade greppa det blå handtaget. Rätt eller fel... jag vet inte. Men jag TROR att det är helt ok. Elhe: Jag är tyvärr alldeles för konspiratorisk för att ta din länk från en stor oljekoncern på allvar. På nätet hittade jag en brevväxling med Shell där dom påstår att bilarna går sönder på blandad soppa och att v-power är ett helt nytt recept - inte alls som vanlig bensin (?). Senare skiftade de över till att det var olagligt att blanda så då bilarna inte var typade för det oktantalet. Sista brevet till Shell innehöll frågan om det då inte var olagligt att köra på v-power och sedan var den diskussionen över. Man kan tro eller tycka och vara olika begåvad eller påläst (jag tror). Min enkla fråga är bara: Bevisligen rullar flera tusen svenska bilar dagligen på blandning av etanol och 95, långt i från alla är konverterade. Varför har vi inte hört i biltidningar och dagspress om alla problem dessa bilägare borde ha fått ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.