AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.725

Går inte göra fyrhjulsinställning på 750 E32 med EDC.

Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Har precis satt i nya EDC fjäderben fram i vagnen samt två nya bussningar. Nu är ALLT dåligt bytt. Men ska byta hydraulklockorna bak med för säkerhets skull.

För att skämma bort bilen ordentligt i brist på kvinnlig utgiftsfrånvaro bestämde jag mig för att göra en fyrhjulsinställning. Trodde jag skulle segla som på moln från BMW till däck-krängarn men icke...

När de bytte fjäderbenen hamnade EDCn i det "hårda" läget igen PUST! Den ska lämnas in nästa vecka igen. Har personligen lagt många timmars felsökning och letat delar för byte tills EDCn fungerade som ny. Nu får BMW göra det själva denna gången iom att det pajade ihop när de bytte fjäderben.

Väl hos däck-krängarn så får jag reda på att E32 med EDC inte kan fyrhjulsinställas. Endast Toe in och out kan justeras fram. Hmmmm...

Så i väntan på det perfekt fungerande EDC systemet undrar jag om det fortfarande är någon som vill försöka sig på att renovera de gamla?

Jag har två fjäderben för avhämtning inkl nav, Mats J kanske??? Enda jag vill ha är att en eventuell renovering fotodokumenteras och läggs upp här som mektips för dem som inte vill spendera de pengarna jag gjorde.
Paap Reeder
Iwarsson!
På min E32 + E28 kan man 4-hjulsmäta men inte justera annat än toe in/out på framvagnen.
Vill man justera toe in /out bak måste M5 exentriska bussningar monteras. Byter man alla 2+2 bvärarmsbussningarna bak mot exentriska dito kan även cambern "putsas litet".

MVH /// Paap R

Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Jaha såpass.

Nja det får vara. Men när det väl börjar käka däck bak då går det fort...

Var på EMTE bil i Varberg de ska tydligen vara duktiga och hade massa datatjofräs så det blev nog så bra det kan.

Bilen spårar inte ens om jag skulle köra i diket nu ;o)

Synd att jag redan är gråhårig i det lilla som finns, annars hade jag skyllt på EDCn!
Hej Paap, räcker det att bara byta bussningar mot m5ans excentriska eller måste hella bryggan bytas (mofieras)
Hej Paap, måste bara bussningarna bytas mot excentriska eller måste bakvagnsbryggan byggas om?
Paap Reeder
Jag bytte på min E28. Pressa ut och pressa in. Går inte med några Biltema grejor utan 19/9 är det som gäller med tätgängad och minst 20 mm lång pressmutter.

Men lägg ordentligt med kalkylkraft på att beräkna inställningen ty ... man juckar inte ut och in den bussningen mer än man behöver s a s.

Är nästan säker på att det är samma bussning på E32. Har dock inte kollar på ETK utan bara på bilen.

MVH /// Paap R

Hej

Är det inte en excenter som man justerar bussningen med?
Hade tänkt och bygga om en e34 med justerbara bussningar, normalt sätt går det att ställa toe steglöst med excenter, men som du beskriver måste hela bussningen flyttas vid justering.
Paap Reeder
Till E28 och E34 finns samma excentriska bussningar med D=44 mm. Man måste botanisera litet mer i ETK för att se om dessa passar E32. Osäker men resdelsavd kan dyka djupare i ETK´n.

Det är inte en excenterskruv utan man pressar in denna förb."#¤%& bussning och då förhoppninsvis i "rätt" läge.

Jag tror att denna del - i a f på E28 - inte är "överdimensionerad" i a f och det blir ganska tuffa krafter.
Mina fästen i balken "gav upp" och jag tänkte då på samma ombygge men fann att det skulle bli för omfattande. Jag var inne på en excenterskiva på båda sidor om bussningen men då måste den hålla minst 6-7 mm ansåg jag.
Det får inte bli "slag" i bulthålet ty då slås den upp hur fort som helst.

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Iwarsson!!!
Jag kommer så fort jag kan!!
Bilen fick ju OK på att köras ett år till, så nu finns det incitament till att fortsätta med EDC dämparna. (Besiktningen gick bra med en EDC dämpare och en standard.)
/Mats J
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Mycket stort intresse angående huruvida rep av EDC dämpare är möjligt anmäles härmed :)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag har ju en dämpare isärtagen hemma, tyvärr är ett glidlager i den utslitet, och en packbox kass. Jag behöver köpa dessa nya och fylla på frisk olja, sedan är den troligen OK igen. Men får ju ta lite bilder. Men då måste jag städa arbetsbänken först, annars blir det inga snygga bilder...

/Mats J
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
Mats du har mail på "stortorpet"...
Hej Paap

Det finns ju bussningar till m5 som har excentriskjustering, med den princip jag vill åt, hur ska man annars kunna justera om man ska ändra bussningensläge, en bakvagn ändras med tiden och bör justeras om med jämna mellanrum speciellt om man kör hårt, ingen som har pressat i bussningar och andvändesig av excenterskruv
Paap Reeder
Vi kanske menar samma sak men ...
själva bussningen är excentrisk. D v s bulthålet i bussningen sitter förskjutet ... om jag minns rätt ca 4-6 mm och beroende på hur du trycker dit den så uppnår du att just det fästet '"kan flyttas''
Den är graderad i 7 streck och man kan labba med:
- max toe out - samma camber
- max toe in - samma camber
- max camber - ingen toe- förändring
- min camber - ingen toe- förändring'

Man kan inte nå max camber och max toe på samma gång.

Sedan har du ju även den inre bussningen att labba med och det ger väl 4 "upphöjt till 2" möjligheter ... cirkus.

MVH /// Paap R

Ok Men hur räknar man ut det rätta värdet närgrejerna inte sitter på bilen, man kan ju inte veta riktigt vad som ändrar cambern tex
Paap Reeder
Alpina b10!
Kika på min blogg. Har lagt upp en risig bild. Finns säkert en bättre i TIS. När jag får ändan ur vagnen att skaffa en skanner så skulle jag kunna skicka sidan ur vst-boken ... men det kan dröja.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... såg i 7-ans / E32 vstbok att det fanns excentriska bussningar ... med samma tabeller till den.

MVH /// Paap R

Ok tackar för svaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.