AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.238

Ska jag köra med bilen i vinter eller ska jag ställa av den?

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Jag har riktig beslut ångest när det gäller bilen inför vintern , kan inte riktig bestämma mig om jag ska köra med den eller inte ??? . Jag har ca 10km till jobbet så det är inte nån längre sträcka den får åka , men den kommer stå utomhus både vid hemmet och vid jobbet och jag minns att jag inte ens fick upp dörren på den när det va nån minus grad för nån vecka sen. Klarar bilen vintern ? utan att min ruta eller nåt annat går sönder ? kan verkligen inte bestämma mig för vad jag ska göra :((

1 : sätta på vinter hjul och köra med bilen under vintern !!!

2 : avställa den och skaffa mig en billigt vinter bil som jag får använda under vinter
Sätt på vinterhjul på bilen, skaffa överdrag eller garage till bilen
& ställ av den om du kan.

Det hade jag gjort. Man vet aldrig om den andra bilen håller under vintern (beroende på vad det är för bil du har tänkt att skaffa).

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Om du ställer av riskerar du inte att lägga den i halkan. Du slipper saltet under och på bilen, isen på bilen, skrapandet på rutor, fukt som fryser på lister, temperatursvängningarna i kupén, alla kallstarter för motorn, försäkringen, bensinkontot mm

Billig vinterbil e inte så bekvämt men ********** va kul det blir 1/4 när man ställer på efter en hel vinters pysslande...

Så gör jag iaf...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Lasse Karlsson
Jag tror definitivt på att bilar mår bäst av att få gå, åtminstone då och då! Har pärlan inreggad hela vintern, men väljer noga dagar att lufta kärran på! Brukar finnas ganska många fina dagar med torra vägbanor, och inte så låga temperaturer, då man kan lufta "henne" en stund! Sen kan det ju bli lite extrajobb efter med tvätt osv, men det tar man ju gärna!! Obligatoriskt i sammanhanget är väl även(tycker i varje fall jag) en bra vax och lackförsegling innan vintern kommer! + att vinterdäck naturligtvis åker på!!

Hade även i 0-30W olja på senaste servicen, så även om det kan bli frågan om kallstarter(då jag inte har motorvärmare) så blir inte "slitaget" särskilt stort, de dagar det "beger" sig!! Detta är vad jag tror är bäst för min bil! men det går ju säkert även mycket bra att garageställa hela vintern! så det är väl en smaksak hur man gör! Men i vilket fall som helst, skulle inte jag ha min M5:a som enda bil på vintern! Den är för fin för att utsättas för allt salt, sand och annat skit som vintervägarna erbjuder! tycker i varje fall jag!
Ag
52
Agge_
M5 2000
530 IT 1993
Har haft minst lika stort beslutsångest som du :)
Ena stunden tänker man fixa vinterdäck till bilen, andra vill man köpa en vinterbil. Men även om min bil har några år på nacken, tycker jag att det är synd att köra med den under vintern. Föreställer mig att den skulle må dåligt utav det :)
Men jag tycker att du ska ställa av den iaf, blir desto roligare att ta ut den i vår.

//Agge
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
tack för all tips , blir den avställd så får den stå hos mina föräldrar inomhusgarage men det är inte isolerat där så det är ganska kallt där inne också eller ska jag leta efter en varm garage `? vinter bil får bli en riktig ris kokare för runt 10K kanske känns onödigt att betala mer vilket fall. Varför ska jag slänga på vinter hjulen om jag ändå ska avställa den förresten ? känns litte onödigt om jag inte ens kommer åka med den :S möjligtvis starta den 2-3 gånger under vintern bara typ en gång i månaden
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Min står avställd sen 1 och en halv månad tillbaka. Bilen är aldrig vinterkörd sen ny så jag vill inte bli den första. Sparar ju skit mycket på bilen också, allt salt, stenskott m.m. Åker golf i vinterslasket!
Jag ställer av cabben, ser det som självklart. Har dessutom varmgarage, runt 12 grader konstant.
Byter ändå till vinterhjul, finns ett par anledningar till det.
Står bilen länge så blir det garanterat plattfötter och det vill man inte ha på sommarhjulen.
Jag kan flytta bilen om jag vill.
Köpte ett par gamla rostiga plåtfälgar med dåliga vinterdäck billigt på skroten. Kvittar ju hur det ser ut, bara dem passar och håller luften.

///Micke
Min cabrio Länk
Inte 12 grader, 20 ska det stå..

///Micke
Min cabrio Länk
Lars Jakobsson
Får hålla med Lasse Karlsson, kör den lite då och då...det är nog det bästa..

Klart man vill åka i sin älskling på julafton :P Vad vore julen annars? :(
Pärlan får stå för sig själv i ett garage..näää ;) Det är inget liv för en stackars bil...:S
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
En bil är gjord för att användas, och man lever bara 1 gång, vem ska man spara bilen åt? nästa ägare?.. skulle inte tro det... Blir ju en helt annan levnads standard om man åker fin bil året runt.. inte fan vill man åka runt i nått jävla skräp för 10 000:- där man måste har hörselkåpor på sig när man ligger i 100 km/h för att avgassytemet håller på att rammla av..

nä använd bilen..

Min står säkert i varmt garage tills våren, vill inte få onödiga stenskott eller få den impregnerad med salt, jag förstår de som åker året runt men dessa bilar är oftast inte alls lika fina, finns kanske undantag, jag jobbar med rekond så jag har sett mycket :-)
Klart det känns surt att den bara står där och minskar i värde men jag vill hålla den kanonskick.
Ställer på slutet av mars.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag ställer av min nästa torsdag.....30:e nov

min bil: Länk

Ska till dess tvätta,putsa samt göra en skinnbehandling på den...

pumpa upp däcken,samt ta bort bilbatteriet.....

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
grejen är att tanken va att använda den på vintern också , men för nån vecka sen så vart det litte taskig väder och då kom det litte snö och vart minus grader , på morgonen på väg till jobbet fick jag inte ens upp dörren det hade frusit fast , rutan åkte inte ens ner så att man kan öppna dörren försökte ett bra tag och det gick inte det slutade med att jag fick ta taxi till jobbet och då var det ändå inte så kallt några minus grader kanske , hur kommer det bli på vintern tänkte jag direkt ? har inte lust att komma ner till bilen och sedan inte ens kunna få upp dörren på den det va där jag började tvivla litte på att avställa den , annars visst , en bil är en förbrukningsvara och ska användas tyckte jag också
Självklart ska du använda M3:an på vintern. Montera motorvärmare, gör ett extra oljebyte under vinterhalvåret, håll dig på låga varvtal tills bilen är ordenligt varm, skaffa bra vinterdäck och tvätta bilen ofta (spola av även undertill) så behöver du inte vara orolig för din pärla. M3 E46 är en trevlig vinterbil och för mig har den varit problemfri. Är bilen toksänkt så kanske du ska ställa av den.
Sen är det även en ekonomisk fråga. Vill du fortfarande åka säkert, driftsäkert och med komfort på vintern så kostar det ganska mycket att ha två bilar. Även om du ställer av bilen och då inte heller får några extra mil på mätaren så kommer den ändå att sjunka i värde under vintern. Räkna på vad M3:an får kosta för dig. Jag kom fram till att jag hellre njutar av den året om, men lägger lite extra pengar på service och underhåll. Det blir roligare och billigare.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
men har ni inga problem med bilen annars under vintrarna ? får ni upp dörren ? om jag inte fick upp den under de där dagarna hur blir det under vintern då när det blir riktigt kall
Klart du ska köra med den =)
Jag kör med min på vintern. Ett par snygga 18" (el19") vinterhjul så är det bara att köra. Blir en massa tvättande och fördel om man som mig har varmgarage med tvättplats, annars blir det bökigare.

M3 E46 är fortf ingen Porsche 996 turbo vilken håller samma värde några år, utan en bil som rasar 50K per år från att den är ny. En bruksbil med lite klass helt enkelt..

När det gäller frusna rutor så är det ett gissel, men det gäller ju samma för alla e46 3-serie coupés.. inget unikt för M3an.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
nej det vet jag att det är samma på alla E46 Ci , men vad gör man då för att undvika det isåfall ? jag har mer eller mindre samma inställning som er som kör med bilarna på vintrarna , har haft C32 / C55 och båda har jag kört på vintrarna fast där va det litte annorlunda inga rutor som frös fast eller nåt , jag har 17" dubbade vinter däck till bilen också det lutar åt däck skiftning inför helgen då
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
det du kan gör med jämna mellanrum är att smörja in dörrlisterna runt dörrn och även "toppen" på rutan med silicone, som finns att köpa på alla bensinstationer, och som även är avsedd för att förhindra just sånnahär problem..

Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
köp INTE siliconmedel te listerna utan bmws egna medel,dom nya listerna kan låta faan annars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.