AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.394

Det blåser kallt från kliman fastän tempen är inställd på 23 grader, vad kan vara fel?

Sida 1 av 2
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
har en 530d -99 när jag kört av och till en dag med några stopp och några mil. så har jag tempen i bilen på typ 23 grader sen börjar det blåsa kallt men tempen på bilen är normal. så jag ökar värmen men det börjar blåsa kallt igen. börjar bli sur och ökar på max, då blåser det varmt men sen sänker jag och då börjar det igen! har funkat hela dagen tidigare..
al
72
alexx
523iT-97
Med tanke på hur gammal bilen är det med stor sannolikhet effektsteget (även kallat fläktmotstånd, igelkott mfl) som är på väg att ge upp.
Mig veterligen är det *alla* fläktmotstånd av den "gamla" modellen som förr eller senare ger upp. Livslängden brukar ligga på ca 8-9 år.
Sök så hittar massor att läsa.

Kostnad ca 700:-
Att byta är tämligen enkelt, se
Länk
Eftersom det är rätt så svårt att komma motståndet kan vara bra ide att dra en kabel eller dylikt genom öglan på motståndet och dra i kablen istället.

//Alex
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
men styr den även värmen då? fläkten går ju för fullt.
al
72
alexx
523iT-97
Effektsteget är ju princip en värmeregulator och symptomen kan variera från bil till bil. I den ena bilen kan antingen värme eller kyla helt lägga av, medan i den andra får klimatanläggningen "ett eget liv". I min bil var symptomen mer lika dina, dvs värmen la plötsligt av mitt i vintern. Dagen därpå fungerade allting igen bara för att försvinna för gott några timmar senare...

Sök gärna på forumet på just fläktmotstånd eller effektsteg så får du massor att läsa.
//Alex
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vi hade liknande fel på vår E39. Det blåste kallt plöstligt, utan förvarning, och det spelar ingen roll om man höjde tempen, det började ändå blåsa kallt efter en stund. Till slut hade vi tempen inställd på 31.5 grader och det kom kall luft, så höjde man till max, 32 grader, då kom det så mkt värme att man inte stod ut.

Vi provade att blåsa rent temperatur senosorn som sitter vid klima displayen med tryckluft men det hjälpte inte. Bilen lämnades in till BMW och de konstaterade att det var fel på styrenheten, själva panelen med knapparna på och den byttes ut och allt började fungera som vanligt igen. Kostnad ca 4000 kr.

___
Bilen: Länk
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
uh låter dyrt. vart sitter sensorn som känner av tempen i bilen?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Se bild ---> Länk

Bakom gallret sitter en liten filt som ska filtrera bort damm och bakom filten sitter en liten fläkt som suger in luft till sensorn. Om tillräckligt med damm samlas mellan gallret och filten så hindrar det luftflödet och temperaturen vid sensorn stiger vilket gör att bilen tror att det är varmare i kupén än vad det är och pumpar då in kall luft.

Det ena gallret är fake, utan det sitter bara sensor bakom den ena, kommer dock inte ihåg vilket. Jag tror det är den högra som är en sensor, men är ej säker.

___
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som tillägg kan man inte sätta en mugg varmt kaffe i mugghållaren då blir det tvärkallt också :) har några erfarit

///MVH Hasso
Länk
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
någon som vet hur man kommer åt filten? utan att behöva prova att bryta sönder plasten på fel sätt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Moberg, köp en flaska Airduster --> Länk och spreya försiktigt rent där, är det igensatt med en massa damm så försvinner det. Du behöver inte ta loss något.

___
alexx: Effektsteget är styrningen till fläktens hastighet, inget annat. Om det blåser luft och hastigheten reglerar som den skall så är effektsteget OK. Det förekommer ett par orsaker till att temperaturen inte regleras ordentligt: Tempsensorn med sensorfläkten som nämnts ovan eller fel i klimans styrenhet. Även mjukvarufel i densamma kan påverka detta, och felen kan komma och gå.

FP
al
72
alexx
523iT-97
Tack, folke!
Det det du skriver låter väldigt logiskt.
Går det att reglera hastigheten kan nog effektsteget uteslutas.
Den lilla fläkten till tempsensorn i frontpanelen brukar suga in en massa damm - och är rätt så böckig att rensa. Jag undrar hur kliman skulle bete sig om fläkten stannade helt.

//Alex
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
okej ska prova att blåsa rent filtret. men det vore fint att kunna ta loss fronten på nått vis och komma åt filtret.
Klimapanelen sitter med snäppfästen i konsollen. Om man tar bort MID-panelen ovanför så kan man lätt trycka ut klimapanelen med fingrarna, möjligen också om man tar bort listen/mygghållaren under. Alternativt sticker man försiktigt in nånting på sidorna och bänder ut panelen.

FP
robert pentén
skriv hur du gjorde och om det funka när du testat :) jag är också nyfiken

Mr
69
Mr moberg
635csi -88
Nu har jag grejat med värmen. det var väldigt enkelt, tog en skruv mejsel och en trasa och bände ut ena kanten av klima panelen, då var det bara att lirka ut den sen. sen tog jag kompressorn och blåste rent där givaren och fläkten sitter på baksidan av panelen. sen kolla jag att fläkten snurrade lätt. sen satte jag på tändningen och kolla så att fläkten snurrade. fick peta igång den så den börja snurra. sen snurrar den hela tiden även om tändningen är av så det är inte konstigt att det var dammigt. 8 år av damm.. det fanns inget filter att göra rent på min. vet ej hur det är på andra. hoppas att det funkar ett litet tag iaf.
Tror du skall ge den en (1) droppe tunn olja. Det går att lyfta upp fläktrotorn med axel och smörja. Fläkten snurrar 16 min efter frånslag och när man stängt dörrar osv, tills bilen går ner i sleepläget.

FP
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hallå

Säkerligen har du redan testat men man kan aldrig veta.

Den kan inte vara så att "vredet i mitten utblåset uvanför radion står på "blått"? Har för mig att det kan göra skillnad om det står på rött eller blått.

Mvh Johan
Riktigt. Men det påverkar endast luften i panelens utblås, inte vid fötterna eller defrostern.

FP
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
okej. vågade inte riktigt droppa olja ner i där i fall det kom på något viktigt.
men nu verkar det fungera i allafall berodde nog på allt damm´som samlatas där.
BM
12
BMWurst
525i -92
Om man kollar reservdelar på mekonomen finns det något som heter
Termokontakt, är det samma sak som effektsteg/fläktmotstånd?

321kr för tillfället isf.

//BMWurst

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.