|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... således hur fort får man köra med ett obromsat släp med maxlast 440 kg? Gissar att kärran kanske väger 150? Dragbil V12:an (1950 kg). Blir det nåen skillnad om jag drar med E28:an istället (1560 kg)? Tror att det är 80 kmh? Kan det kanske vara 70? MVH /// Paap R |
| Max 80km/h med obromsad eu-godkänd kärra med max total vikt på 750kg. | |
|
Förövrigt så är jag bra nära 100% säker på att det inte spelar någon roll om totalvikten på max 3500kg överskrids om den obromsade kärran har en totalvikt på max 750kg! // Erik |
|
|
Enklare sagt: alla fordon med släp får köras i högst 80km/h. Gäller ej traktorer :) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Grabber, tyvärr har du fel. En obromsat kärra som har en totalvikt på över 750kg får inte köras snabbare än 30km/h. Får heller inte köras på motorväg!??//Erik | |
| Frågetecknen skall vara enterslag! Om det nu blev några frågetecken! Lurigt att skriva med mobilen! Kör vackert Paap! | |
|
bromsat släp är väl 80km/h .. obromsat släp 30km/h? rätta mig om jag har fel =) // M.v.h. Daniel |
|
|
www.vv.se "Kör försiktigt, kom ihåg, högst 80 km/tim med bromsad släp- eller husvagn, obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg), a) om totalvikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt eller b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt. högst 40 km/tim med obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg), a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt" /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
|
Nu blev det krångligt här... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Bromsade släpvagnar och EU-vagnar för framföras med en hastighet av högst 80km/h. Som EU-vagn avses en obromsad registrerad släpvägn med en totalvikt av högst 750kg. EU-vagnar är också skattepliktiga och måste besiktigas precis som de bromsade släpvagnarna. Hoppas det hjälpte. | |
Paap Reeder |
Tackar grabbar. Jag smyger litet längs högerkanten så får vi se. Har inte köpt släpet än men det lutar åt ett obromsat "slit å släng"- stuk. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.