AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
942

högtalarbyte touring

Ny
11
Nypan
525iA Touring -92
Hej,är det någon som vet var man kan hitta instruktioner som beskriver hur man tar ner inredningen på en -92 touring? ska byta högtalare i helgen och vill inte lägga ner för mycket jobb i onödan:-)
Vilket otroligt bra forum by the way!!!
/Nypan
ja, det skulle vara intressant att veta...

dom högtalarna som sitter där låter ju skit! dock är framsystemet om, men det ska ju inte vara mer bas ur dom små där fram... bättre högtalare där bak och ett slutsteg så blir det nog bra ljud.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Ny
11
Nypan
525iA Touring -92
så om man satsar på nytt där bak i taket och ny stereo så kanske det räcker ett tag?
slutsteg kanske behövs...är det för att driva allting som man behöver det eller?

nypan, inte så invigd i ljudområdet
ds
58
dsr
E34 Touring
Utan att ha provat själv vill jag påsta att man ska kunna ta ut takhögtalarna utan att riva innertaket. Det ska gå att "ploppa" ut gallren och skruva loss direkt (har jag hört). Fram är det lätt (det har jag gjort). Diskanterna kommer du åt genom att bända upp "locken" med en skruvmejsel. Sedan sitter diskanterna med ett par stjärnskruvar. Kickpanelerna sitter fast med "snabblås" - några stycken per sida. Höger sida är bara att låsa upp och dra ut (kan sitta lite tajt vid dörrlisten). På vänster sida måste du skruva bort handtaget för motorhuven för att få bort panelen. Annars fungerar det på samma sätt. Hela dödpedalen följer med när du tar loss vänstra panelen (sitter ihop) - så det sitter några fler snabblås på den sidan. Jag har inte stora högtalarpaketet i min bil så det var alla högtalare jag hade att byta. Jag satte in slutsteg och baslåda med dubbla 10" också. Nu låter det bra, men takhögtalarna hänger ju inte med förstås så dom brukar jag koppla bort.

Lycka till.
/daniel
Ny
11
Nypan
525iA Touring -92
stort tack för hjälpen!! vi får väl se hur bra det går, men nu vet jag betydligt mer tack vare era inlägg :-))

mvh nypan
Hej.
Det är som dsr säger, mycket lätt att byta bakhögtalarna. Bort med gallret så sitter dom med fyra skruvar.
Framsystemet har jag inte pillat på ännu men det kommer säkert.

Titta gärna in på min sida.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
men hur får man loss gallren då?

ska dom snyrras samtidigt som man lossar dom? jag drog som fan, men det satt lika bra för det.

Sitter med plasthakar.
Bara att dra i sidled/neråt så ser du hur dom sitter.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Ny
11
Nypan
525iA Touring -92
fler bra tips, tackar tackar!!
och var hittar man vilka dimensioer som gäller, dvs vilka högtalare passar var? och kopplingschema till hal härket inkl stereo??

mvh nypan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det sitter 5.25"-kit i taket på touring om man har HiFi-paketet. Tyvärr helt kass akustisk miljö så det är ingen mening att satsa på dyra högtalare bak. Lägg huvuddeln av pengapåsen på framsystemet och köp något "snik" bak.

Kopplingsscheman finns för både vanliga systemet och HiFi på

Länk
är det bara 5,25?

av storleken på gallret att döma så ser det ju ut som 6,5"

visst är det så att det är dålig placering, men man kan ju fixa fint ljud ändå. men bas blir det ju ingen.

Ka
5.697
Kane
Ja, det är bara 5.25".
Ny
11
Nypan
525iA Touring -92
jag har 4 högtalare i taket bak, har jag m a o HIFI-paktet då? fick tag i koppplingsscheman, tack Kane, och då är det bra å veta vilket paket man har...
Ka
5.697
Kane
Nypan:
Kolla framsystemet. Har du 6 högtalare (basar i kickpanelerna, mellanregister i instrumentbrädan och diskanter i dörrarna vid backspegelinfästningarna) fram så har du HiFi-paketet.
Förstärkaren med inbyggda delningsfilter sitter i vänster bakskärm.
Ny
11
Nypan
525iA Touring -92
tack Kane och alla andra;-) nu tror jag att jag har hygglig koll. får vi se vad det blir för grejer på affären i eftermiddag, hehe....

trevlig helg med foten på gasen!
nypan
säker på att det är förstärkare? för jag tycker inte högtalarna hänger med alls..

jag har en touring och jag har itne sett nått slutsteg..

Slutsteget sitter bakom en plåt inne i vänster bakskärm.
Alltså det sitter skruvat i väggen bakom luckan.
Jag kan maila bild.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.