AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.141

Hur kopplar jag in denna 4-kanals förstärkare till 2-kanal för maxeffekt?

Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Har köpt en begagnad ljudanläggning till min 540:a där en 4-kanals Pyle-förstärkare ingick. Är inte riktigt 100 på hur den ska kopplas in på lågnivåsidan och högtalarsidan för 2-kanal så att man kramar ut maxeffekten. Den har separata lågnivå för fram/bak med en switch för Crossover 2-kanal + switch stereo/mono. Ska driva baksystemet med denna & bara använda en lågnivåkabel. Enklast är givetvis att bara koppla in på lågnivå rear & mata ut till högtalar-kittet från rear utgångarna. Tror att man bara får ut halva effekten på detta sättet. Eller funkar X-over så att den aktiverar förstärkarens framsystemhalva till baksystemsidan? Det känns som att man borde koppla in den med en RCA-kabel på både fram/bak ingångarna med Y-splitter RCA-adampters, och sedan ta ut effekten till högtalarna från fram/vänster & bak/höger monokopplat (alltså + right & - left). Men hur funkar X-over i detta sammanhang? Var ett tag sedan nu jag höll på med bil-ljudbygge och då var inte 4-kanalstegen byggda på detta vis. Kan ni hjälpa mig med detta?
Bilder på förstärkarens in och utgångar: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Ursäkta att jag skapade er huvudbry ifrågan ;-) Har letat upp ytterligare info på nätet kring detta, och till slut hittat svar. Har förstått att med funktionen X-over så menas det inbyggda delningsfiltret hos förstärkaren som man kopplar in om man bara ska driva en subwoofer med steget i 2-kanal. Alltid något att sätta sig in i när man varit oaktiv på bilhifi fronten ett antal år :-) Har sett att min föraning kring inkopplingen stämde exakt. Båda kanalerna kopplas in med Y-förgrening från en lågnivåkabel och på högtalarsidan bryggkopplas fram/bak utgångarna för vänter/höger. X-over knappen var som sagt inget jag ska aktivera i mitt fall. Då så, då var fallet löst och 2-kanals maxeffekt (2x290W) kommer att kunna matas ur denna förstärkaren till baksystemet. Har lagt en bild på inkopplingsschemat för den som undrar vad jag menar med min förklaring kring det Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.