AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.044

Vad är gammalt för en 735i 1996?

bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
Hej
Jag har en sån, efter att ha köpt den av min son. Kör den rätt så lite ( max 1000 mil årligen) och tar det rätt så lugnt. Den har gått 20000 mil enligt mätarställing. Den går bra men det finns ju hela tiden lite små fel som uppstår t.ex. byte av lampor, nu så ska jag byta vindrutespolarpumpen. Elektroniken känns ibland osäker, till exempel så öppnas iblnd sidorutan när jag låser bilen. Årsmodel 1996. Hur länge kan man ha en sådan model innan det är dags att skrota? Är ingen bilentusiast men kan reparera en del själv.
Bilen är ju relativt billig i inköp i förhållande till vad man får. Man säger att E38 1996 var världens bästa serie producerade bil; innebär det att den håller länge?

Tacksam för synpunkter.
Paap Reeder
Med bilar är det som med tänder. Sköter man dom håller de hur länge som helst.

Det finns 25-åringar som ser ut som hur som helst i munnen medan jag hade en arbetskamrat som var dryga 55, hade inte en lagning och såg nästan ut att ha mjölktänderna kvar.

Så är det även med E38:or och E32:or i synnerhet.

MVH /// Paap R

Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Anser inte att en 10 år gammal bil kan räknas som gammal, och skrota en E38 nu är på tok för tidigt.
Minst 10 år till borde den kunna rulla.
Låter lite mysko med din bil.

Har pratat lite med Christian om det, kan ju ha att göra med vattenlekaget när det var problem med dräneringen av takluckan.
Enligt vad jag hört så kan nyare BMW bete sig lite konsitgt bara det är lite dålig laddning i batteriet eller om det är något mindre elfel.

Skavda kablar i dörren är ju något man kanske borde ta en titt på. Har för mig att någon högtalare inte fungerade eller att det var glapp på något sätt. Om det var i samma dörr så kanske det har hänt något där med kabelstammen in i dörren.
På touring modellerna så är det ganska vanligt att kablar skadas i skarvarna att det kan ske i en dörr är ju inte heller helt otänkbart.

Jag har förresten takräcken till dig om du fortfarande behöver dem.
En bekant hade lånat ut dem, förmodligen i tron om att det var hans till en annan bekant som inte lämnade igen dem.

Ang din fråga
Klart bilen håller. Finns en massa gamla BMW som rullar på vägarna.
Tycker personligen det är trevligare att ha en BMW som går sönder än en tråkig bil som går sönder.

-Philip
bm
19
bmwnybörjare
735i E38 1996
Hej Philip och för ditt svar... trevligt.

Det var roligt att ni har identifierat mig. Christian har tidigare pratat om dig så jag visste direkt vem du var.

Att bilen behöver repareras ibland det räknar jag med och nya bilar krånglar nu för tiden också så de är inte heller garanti för att man kör underhållsfritt. Det jag tänkte på när jag ställde frågan var att bilen är ju elektroniskt rätt så komplicerad och eftersom komponenter kanske börjar bli trötta så tänkte jag att kanske felen kommer att fortsätta ploppa upp fast i en annan skepnad.

Det som hände när problemen med vindrutespolaren uppkom var följande. Efter att bilen har stått stilla i 3 dagar så kom jag till den och upptäckte att batteriet var helt urladdat 6,5 volt och vindrutespolarvätska var slut, fast jag har inte använt den så mycket.

Efter det upptäckte jag att både vindrutespolare och intensiv vindrutespolare inte fungerade. Inga säkringar var fel och då tänkte jag att något mer central enhet, (någon styrenhet) var fel. Då blev jag rädd och tänkte detta kommer att kosta en del. Jag kollade dock pumparna och det visade sig att båda var slut. Mycket konstigt att båda pumparna skulle ta slut samtidigt men så var det… låter otroligt. Så detta kommer nu att bli åtgärdat. Pumparna kostar 320 st så det är inte så farligt.

Men jag hade mina funderingar kring detta. Kan det ha blivit så att av någon anledning urladdade batteriet (stängde inte dörren ordentligt?) och styrenheten sedan löpte amok och satte igång elektroniken på sitt eget sätt som den kan göra och satte igång vindrutespolarna tills motorerna tog slut?

Angående sidorutornas konstiga beteende så hände det på höger sida både fram och bak Nu mera kollar jag alltid när jag låser så rutan inte åker ner och kunde se det här om vecka hända. Efter att jag låst så åkte rutan 5 cm ned.

Nu sitter det ett nytta batteri i bilen…. En gång hände det med sidorutan efter jag har bytt.

Förresten det jag har sett av bilen så verkar den vara annars välbevarad och jag märket att den är genuint byggd och det är inte så svårt att byta komponenter, så på det hela tycker jag att BMW är bra.

Angående takräcke så har jag redan ett så problemet är redan löst.

Tack Philip och alla andra för tipsen jag fått. Det lutar nog i alla fall åt att behålla bilen, sköta den bra och så kanske köra den i 10 – 15 år till.
Ok låter lite konstigt att båda pumparna gick samtidigt, men konstigare saker har ju hänt.

Jo BMW är faktiskt trevliga att jobba med.
Har haft en massa olika bilmärken och man märker skillnaden.
Ingenjörerna har oftast tänkt till rejält med alla detaljer.
Det kan man inte säga om andra dussinbilar. Antagligen så har de insett vikten av att kunna göra ett snabbt och effektivt servicearbete.
Tycker dock att elen i bilarna är ganska dålig, kablar torkar sönder. Skavs av blir utsatta för fukt med kortslutning som resultat.

Motortvättade 740n och körde en rejäl sväng ut på motorvägen och blåste ur den duktigt. Kör av motorvägen bilen säger "STOPP ÖLDRÛK" blev lite våt i brallan, tänkte på motorrenovering i 30kkr klassen osv. (vanligt att oljepumpsbultarna skakar loss, vi har kollat det på din bil) Efter bogsering och kontroll av oljepumpen mm. började jag ana ugglor i mossen.

Tog ur oljetryks kontakten rengjorde torkade kablarna till den och lindade om allt. Samt funktionstestade oljetrykskontakten.
Satte ihop allt vred om nyckeln allt perfekt igen som vanligt.

Om du vill kan jag dra lite mer spännande och kostsamma historier om Volvoägande så kanske du känner dig lite mer lyckligt lottad.

Vad säger Rigo om elfelet? Kanske är värt att göra en diagnos.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.