|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag vet att det finns X antal trådar om just hur man ska använda bensinen, men jag får inte riktigt grepp om det hela då de trådar jag läst är om att gå från 95 -> 98 oktan. Endel säger att det inte skulle vara några problem och endel säger att man troligtvis behöver ställa om "mappningen" (vet dock inte vad det är?), osv. Vad är standarden på BMW? Ska man köra 98 eller 95? Spelar det någon roll eller är det så att 98:an bara ger lite mer kick? Alltså, kan man köra 95 i alla BMW modeller? (Mina kunskaper om bensin är ännu begränsade) ^^ MvH | |
|
Du kan köra på 95 i alla BMW bilar. När folk talar om att ändra mappning och att ställa om mappning menar de att de har en viss programvara i datorn som styr motorn , och denna programvara kallas mappning och kan ändras för att uppnå vissa saker. Vanliga bilar har ingen mappning som man själv ändrar i , men trimmade bilar eller speciellt byggda motorer har en mappning som ägaren ibland vill ändra i , är inte din bil trimmad så kan du strunta i snack om mappningen. 98 kan i bästa fall ge lite mera kick på en trimmad motor , på en vanlig BMW är skillnaden praktiskt taget omätbar vid normal körning. Allt snack om oktantal hit och dit är något som bara berör de som har trimmade bilar eller starkt modifierade motorer , samt de som söker efter ett enkelt sätt att känna att de kanske , kanske , får ut en halv extra hästkraft ur sin bil. Alla vi andra kan lugnt köra på 95oktan blyfri. Att hålla på och fördjupa sig i oktantal är ett stort slöseri med tid såvida man inte har en trimmad motor då praktiskt taget alla BMW har mycket mer att vinna på att exempelvis ha däck med lägre rullmotstånd , ger mycket mer än att köra på annan bensin. Alla nyare bmw känner själva av vilket oktantal som finns i tanken och anpassar motorstyrningen efter det , det gör alla andra bilfabrikat ochså. Inget man behöver bry sig om som ägare till en vanlig standardbil , kör hellre på däck med lågt rullmotstånd och en bra helsyntetisk motorolja , det ger mycket mer. |
|
|
på min bil står det innanför bensinluckan, 95 till 98 kan användas. |
|
|
Ok, tack för svaret! Då var det problemet ur världen ^^ |
|
| En del bilar drar lite mindre bensin med 98 eftersom de ställer om tändningen efter det högre oktantalet, vilka bilar som drar nytta av 98oktan beror på kompressionsförhållande och vilket oktantal de är optimerade för. En svåger med Peugeot sexa körde alltid på 95 tills han av misstag råkade tanka 98 och bensinförbrukningen helt plötsligt sjönk med dryg en halv dec milen, sen dess blev det 98 alltid för hans del. | |
|
Jag brukar tanka på JET och tyvärr byter de ut de flesta 98 pumparna mot diesel nu =(. Men Finns de 98 så tar jag givetvis de. Motorn upplevs helt klart piggare och drar mindre soppa. Visserligen är ju 98 lite dyrare men när jag räknade på de på min bil så tjänar jag på de både i pengar och piggare motor. Prova att fylla tanken med 98 nästa gång, de kanske gör underverk för din bil också? ;) ----------------------------- According to Einstein: "The faster you go, the longer you live" |
|
|
de1ta, jag har inte köpt bilen ännu men efter jul så ska jag prova ^^ MvH Tack igen! |
|
| Riktig alla Bmw bilar kan väll inte gå på 95 heller ? tror inte min hade mått något vidare med 95 , den är iallafall inte anpassade för det , själv tankade jag 98 hela tiden har provat V-power nu ett tag och jag känner faktiskt litte ksillnad , inte effekt mässigt men bilen känns mindre ryckig | |
|
Rent generellt kan ALLA bmw gå på 95 oktan , och om nu någon skulle råka ha en splirrans ny M6 som råkar gå något sämre på 95 så lär den ägaren vara tillräckligt kunnig och informerad för att inte fråga om sådant ppå ett forum. Tror inte det finns någon som köper en extremprestanda bmw (nya V10an) som inte har hyfsad koll på knackning och oktantal ? Isf. står det klart och tydligt i instruktionsboken att bilen måste ha 98+ oktan , mig veterligen står inte det i manualen till någon bmw på den här sidan 90-talet. |
|
|
Hej! Jag undrar varför det finns 96 oktanig bensin? Är det överhuvudtaget någon som använder den, och isåfall vem, och varför? Känns som en lite onödig mellanvariant... / Leon |
|
|
Vad standard bilen vill ha för bränsle är till stor del beroende på kompressions förhållandet. På V12an känner jag ingen skillnad mellan 95 och 98 oktan, men den har ju också ett ganska lågt kompressionsförhållande 8.8:1 om jag inte misstar mig. Däremot på min gamla Omega MV6 med 10.8:1 (eller vad det var, ganska högt iaf.) märktes det en hel del. Piggare, lägre förbrukning osv.. MV6an gick bra på 95 men bättre på 98. Båda bilarna är/var helt orginal motormässigt. MV6an kan väl räknas som lite mer prestanda tonad än V12an, varvar mera, lite högre hk/liter... Även MV6ans nyare motorstyrning med knacksensorer gör att bilen kan bättre optimera sig till bränslet. |
|
| Tankade någon slags oktanbefriad soppa i Guatemala, bilen kröp fram och tappade allt sting. Någon mack strax efter gränsen mellan Mexico-Guatemala skall du alltså inte tanka på! | |
| Mina bilar med m20 har helt klart kännts piggare med 98oktan. De andra har jag inte kännt någon skillnad överhuvudtaget. | |
| i instruktionen på min 328 står det 98, så jag tanka minst det. | |
|
Tanka V-power 99 oktan Sänker förbrukningen...min S4 sjönk 2 dl/mil till endast 1,3l/mil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.