|
|
|
|---|---|
|
Hej! På baksidan (den sidan, som är riktad mot vindrutan) sitter en sensor. Är det den som reglerar avbländningen? gorth | |
| Är väl förmodligen regnsensern, aut avbländning torde väl ha en sensor bakåt då det är därifrån ljust kommer, har inte själv det men brukar vara en liten rund ring i själva spegeln som är sensorn. | |
|
Tack för svar. Jag hade en tanke på det, men vindrutetorkarna uppför sig inte, som om det finns en regnsensor. Om det inte är så att man bytt vindruta till en, som inte passar med sensor. När jag skulle byta vindruta tidigare i år, frågade glasmästarn om det fanns regnsensor. Nu blev bytet inte av, men jag har tänkt att göra det snart. Är det någon som vet om rutan har betydelse? gprth |
|
|
Hej, Sensorn du beskriver sitter i själva spegelhuset och är liten. Den är till avbländningen. Det sitter en sensor framåt och en bakåt. Sensorerna jämnför sina värden och reglerar toningen efter dessa. Regnsensorn är betydligt större och sitter direkt mot rutan. Vänliga hälsningar Mats |
|
|
Tack för den upplysningen. Jag kan visserligen inte se någon senssor i själva spegeln, men den finns väl där i alla fall. Vad gäller regnsensorn: Sitter den i spegelfästet? gorth |
|
|
Hej, Regn sensorn sitter direkt mot rutan. Du ser en blå toning på ca 3 x 5 cm. Syns tydligt utifrån. Från insidan syns ett täcklock i plast. Avbl. spegel sensor bakåt. (Bländande ljus) På spegeln syns en lite mörkare prick. Det är sensorn. Vänliga hälsningar Mats |
|
|
3x5 cm låter rektangulärt. Min minnesbild av spegelfästet är runt, så då kanske bilen inte har regnsensor. Tack för svaren! gorth |
|
|
Gorth: Gör så här; Starta bilen. För vindrutetorkarspaken:) 1 steg uppåt. För inställnings "rullen" på spaken ett steg uppåt också. Gå ur bilen och fukta dit finger. Tryck sedan fingret försiktigt mot vindrutan (där innerbakspegelns baksida syns). Om du nu har fungerande regnsensor skall torkarbladen aktiveras av ditt fuktiga finger:) Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Tack, men när jag aktiverar regnsensorn enligt beskrivningen, fortsätter torkarna med den intermittenta torkningen. Antingen har jag ingen regnsensor, rutan är för mycket blästrad, eller måste funktionen initieras igen enligt beskrivning i andra trådar här på forumet. Jag mäste nog uppsöka en BMW-verkstad för kontroll. gorth |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.