|
|
|
|---|---|
|
525 iAT -93, coolant level kommer upp då och då, vad jag inte grejar är vart vattnet tar vägen, ser inga spår i oljan (trots ca 1,5 liter som jag fyllt på sammanlagt) och inget dropp från avgasrören heller (vad jag kan se efter jag parkerat bilen) Någon som har någon idé, känns ju inget vidare att hälla på vatten hela tiden utan att veta vart fän det tar vägen även om alternativet att köra utan kylarvätska inte är så där högaktuellt... (inga pölar under bilen heller kan man väl tillägga) Tacksam för alla idéer /Jonas F | |
|
Liten spricka i toppen kanske, eller taskig packning? Nån risk för att kylarvattnet skulle passera ut hela vägen genom avgaset är det nog inte, runt 900° eller så när avgaserna lämnar motorn. Det man ser bak i hålet ibland är kondens som bildas långt bak i systemet där det är lite svalare. FP |
|
|
Tjena! Jag vet inte hur det är på din bil. Men min 525i har en dålig vattenpump som skjuter ut vattnet emellanåt. Oftast utan pölar under bilen. Fyll på vatten ordentligt, kör bilen varm, gärna lite hård körning, lys med en lampa på undersidan av vattenpumpen, då kan du eventuellt se lite vatten komma därifrån. Vattenpumparna brukar ha ett litethål undertill som släpper ut vattnet om pumpen börjar bli dålig. Observera att det försvinner rätt mycket vatten trots att det i regel inte syns under bilen eftersom trycket redan är relativt lågt pga att det försvinner när du kör. [ www.tocnet.nu ] |
|
|
99% en topplockspackning som måste bytas.. kan även vara spricka i toppen (dyrt) men det är säkert bara packningen, om du inte kan själv, be dom kolla upp detta på firma (kanske inte är så billigt, men inte så kul om den tar vatten) |
|
|
går den rent och fint när du startar den efter att den stått en längre tid (t.ex över natten) och/eller vitröker den (onormalt) mycket då??...kan vara så att när du stänger av den så gör trycket i kylsystemet att kylarvattnet trycks in i motorn. Eftersom du inte sett nåt i oljan så kan det komma in i t.ex en avgaskanal eller ner i förbränningsrummen. När du startar bilen sedan så förångas vattnet och försvinner ut med avgaserna. Kommer det ner i förbränningsrummen så brukar den gå lite illa precis när man startar den. Har du något av de fenomenen så testa att, när du stänger av bilen på kvällen, ta av kylarlocket över natten för att utjämna trycket så att vattnet inte trycks in i motorn och se om det blir någon skillnad när du startar den morgonen efter.. |
|
|
Faktum är, som lite svar till det senaste inlägget, att det känns som om den drar mer vatten vid flertalet kortkörningar än vid långfärder, någon särskilt dålig gång vet jag inte men ok, lite grann tycker jag nog. Röken vid kallstarter får jag återkomma med.. |
|
|
Hade ett liknande fel på min bil i vintras, vatten försvan utan pölar under bilen eller andra symptom, det visade sig vara termostathuset som läckte, den är tillverkat av plast och verkar vara en typ fel på dom modeller som har plasthus för termostaten (enlig verkstaden), men jag vet inte vilket år eller vilka modeller som har plast hus, så om du har termostathus av plast kan det vara en möjlighet. /kari |
|
|
Har du gjort någon service eller annat ingrepp nyligen i kylsystemet? I såfall kan det vara dåligt luftat även om det var en BMW-verkstad som gjorde jobbet. I höstas trodde jag att det uppstått läckage i min 525i-89 eftersom det försvann vatten i en takt av ca 0,5 liter per 10 mils körning. Visade sig dock att systemet inte var urluftat som det skall. Saknades helt enkelt ca 1,5 liter vatten i systemet. Kan det vara så enkelt i ditt fall månne? Stefan |
|
|
att det försvinner mindre vid långfärder kan vara just det att trycket i motorn är högre än i kylsystemet när du kör, men när du stänger av motorn så blir trycket högre i kylsystemet och då trycks vattnet in i motorn. Du ser inga bubblor i expansionskärlet? Kan ju oxå vara någon läcka som tätas när materialet värms upp och sväller lite....... |
|
|
Ser inga bubblor i systemet, när jag startade bilen i morse kom ingen rök alls ut, efter någon minut dock så började lite vit rök komma ut, körde då 1 mil till jobbet och lät bilen gå på tomgång, ingen rök alls när jag kollade (då var ju bilen givetvis helt varm) Går det in in bland avgaserna då efter jag stängt av motorn eller? Hjälper det att skruva av kylarlocket för att få bort trycket när jag stänger av motorn för att problemet skall bli mindre? |
|
|
lite vit rök som du beskriver är troligen kondens och helt normalt........att skruva av kylarlocket löser inte problemet utan kan bara hjälpa till att lokalisera felet. Skulle nog rekommendera dig att åka till en verkstad och provtrycka systemet... |
|
|
Hade samma problem med M5an i vintras. Efter mycket letande och klurande, upptäckte jag att det var "hål" i underkant av kylaren. Antagligen pga för lite glyckol i vattnet. Den hade frusit sönder. Lycka till! Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker! |
|
|
Tack för alla svar, tog förnuftet? till fånga och provtryckte kylsystemet vilket visade att topplockspackningen läckte ut lite vatten, åt "rätt" sida (utsidan) som tur är, de tyckte inte att jag skulle göra något åt det utan bara hålla koll på vattennivån (vilket jag skall göra :-)) Tur iaf att det inte läckte in i motorn... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.