AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.220

Vibrationer - Kan däcken "balansera om sig själva"?

Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Hejsan.

Skiftade till vinterdäck för några veckor sedan och fick otrevliga vibrationer i hela bilen mellan ~90-110. Tänkte beställa tid för att balansera om däcken men det var knökfullt på däckverkstaden, så nu några veckor senare har vibrationerna i den hastigheten försvunnit. Är det så att däckan "sätter sig" efter ett tag av sig självt? (ja det låter lite skumt jag vet =)) Har endast lite vibrationer kvar men nu över 115km/h, kanske är nått annat men iom att det dök upp precis när jag skiftade däck så var det lätt att associera med det.

//Christian
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
nya däck kan iallafall behöva balanseras om efter ett tag!
540 är otroligt känsliga när det gäller däck och fälgar. Svag framvagn är ett problem.
Man kan balansera ihjäl sig på däck och fälgar och ändå ha vibrationer.

Jag var med en gång när jag hade in min lilla e46:a på balansering av däcken och då såg jag att killen rengjorde väldigt ordentligt mellan fälg och bromsskiva, använde typ något stämjärn. Frågade honom om detta och han sa att BMW var rätt känsliga för smuts däremellan. Har därefter tagit för vana att rengöra/slipa bort smuts med sandpapper vid däcksbyte. Glömde det i våras när jag satte på alufälgarna och fick rätt fina vibrationer som jag fick bort på ovanstående sätt. Går man från alu till plåt verkar det inte vara lika känsligt men en alufälg har ju mer yta som ligger emot bromsskivan och då blir det väl mer känsligt antar jag. Att vibrationerna ger med sig efter ett tag kan ju bero på att fälgarna satt sig till rätta trots smutsen!?

/ Micke
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hur har du förvarat däcken ? Stående ? Kan isåfall mycket väl vara så att du fått "plattor" på däcken som sedan jämnas ut med tiden när däcken går varma....
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Ärligt talat vet jag inte hur däcken varit förvarade då dom legat hos firman jag köpte bilen hos fram till att jag skiftade, men man kan ju hoppas att dom inte har dom stående. Ja fenoment med "plattor" fick jag på sommardäcken i höstas när bilen stått i 5 veckor, men det släppte efter några mil, detta höll i sig i ca 200mil (dom man fick ligga över 110 eller under 90, undrar om farbror blå hade godtagit den ursäkten),
Enligt uppgift från säljaren så ska däcken vara nybalanserade, men man får väl kanske åka in och balansera dom en gång till och se om vibrationerna över 115km/h försvinner med.
Visa användare
586
wdac
325i -05
vänster fram för mig vibrerar febrild mellan 90-110, de va värre med sommar däcken, har bytt skivor å de nya är "kan inte vara vinda direkt vid montering för de gav ingen skillnad, ja då om inte en spindelled har pajjat då förståss..
Visa användare
586
wdac
325i -05
EDIT: Höger fram. inte vänster hööööger frma :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.