|
|
|
|---|---|
|
Tjo Har lite planer på att bygga om mitt avgasystem på min e39 540. vill ha 3" då jag har 1,5 meter på slutet som är gjort av ferrita. dock vill jag bara ha 1 st katt som är avsedd för 5,7 liter men jag vill även smäcka dit en st ljuddämpare o skippa 2 st rör tills dess att de går ihop o ist köra 3" hela vägen precis efter det att lambda sonderna sitter. Går det lr får jag en effekt förlust? Har ritat systemet hur det ser ut idag och hur jag vill att det ska se ut. (idag) är systemet orginal tills det röda strecket, (vill göra) är 3" hela vägen även ljuddämpare och katalysatorn så utgå från det :) Inga av orginal ljuddämparna är kvar utan de är bara katterna. Länk | |
|
ursäkta mig, men du vill sätta en ljuddämpare förre katten? Tar inte dom varma avgaserna slut på ljuddämparen? Är det inte så att kattarna "kyler av avgaserna innan dom går vidare till ljuddämparen? MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
robert pentén |
sätt katten där du har dina första ljuddämpare sen drar du på en ljuddämpare efter inte för nära den där katten du pratar om som är avsedd för större motorer är det 3tums anslutningar och funkar det att besikta med bara 1sån tänkte på avgasvärderna. o mdet räcker med 1 sån? |
|
peter,givetvis ska katten vara före ljuddämparen,bara jag som skrivit fel :) katten i fråga är en S30 på Länk kostar där 1750 kr Gör man som jag ritat enligt bild 2 så går systemen ihop o man behöver ju då bara en katt iom att motorn är på 4.4 liter o katten klarar upp till 5.7 liter. Frågan är bara om de stryper mycket om jag lägger 1 st 3" ist för org 2 st 2x2,75" men org är de 2 katter som stryper samt massa böjjar o elände :) jag vill dock inte ha högre ljud änn jag har idag så därför vill jag ha in en styck ljuddämpare på systemet dock utan effekt förlust lr max ett par små fjuttiga ponnys kan jag tänka mig,men de få vara små då! :) |
|
robert pentén |
S30 3” 76.20mm Max 5.7L (Turbo 3.0L) Oval 1750:- 3tum hmm ska ju klara väldigt många hk så tror inte det stryper. men hur ska du göra med dessa snäva böjar du gör när dom går ihop till 1 rör? jag tänkte om man kapar bort orignal kattar och sätter där större rör och bara sätter dit med klämmor sen kapar man systemet orignal där det går ihop till 1 rör där sätter man en katt sen en minidämpare längst bak och överallt från där rören går ihop har man 3tum då. |
| Orginalsystemet är 2x2,5", det är yttermåttet som är 2,75 ". Jag har nyligen satt dit exakt ett sådant avgassytem som du vill ha. Jag har rostfritt 3" hela vägen inkl. 3" katt. Bara så att du vet...... det låter rätt duktigt. | |
|
hmm kolla här,mitt system idag är ej orginal utan allt vad org ljuddämpare heter är borta och den sista biten på 1,5 meter är 3" ferrita med 2 st ljuddämpare. Min tanke är alltså att ha ca 1,5-2 meter lr va de är så långt fram jag kan kapa av röret idag o sedan sätta en stegmuff, på med en bit rör på ca 40 cm så lambda sonderna får plats sedan gå ihop med dessa 2 rör i ett Y sedan sätter jag katten så långt fram på detta Y et som det går. Efter det smäcker jag dit en stor ferrita 3" ljuddämpare(en likadan som sitter där bak nu) dvs deras största universal ljuddämpare alternativt deras näst största om den stora inte får plats. Sedan går jag ihop med den biten som är byggd av ferrita idag så jag kommer isf ha mer ljuddämpare änn vad jag har idag dock blir de ju grövre dimension. (allt byggs i rostfritt o kommer att svetsas i den mån det går) Ivar hur många ljuddämpare har du? upplevde du nån effektmässig förändring? |
|
| Jag har 2 st simons rosfria ljudämpare + kat (metallisk). Bilen känns som den svarar något bättre på gaspådrag ,men det är svårt att säga,det är ju bara några få hk vi pratar om. Anledningen till att jag satt dit detta system är kompressorplaner...... | |
robert pentén |
ja men det ska låta v8a :) förut när jag körde racing så hade jag 3tum från turbon hela vägen med mekonomens mini dämpare som är stort som ett mjölkpaket dte mullrar gott :) dock dämpar turbon en del om man jämför med sugbilar |
|
ska inte låta förmycket o de ska ej vara av lågpriskvlite så jag håller mig till ferritas grejer som jag tycker verkar bra. frågan är bara varför 1 st 3" hela vägen låter mer änn det jag har nu som är 2x2,5" en bit o sen 3" en bit o enbart med 2 ljuddämpare dessutom... någon som tror sig veta det? |
|
robert pentén |
hur går det ? |
| jag skiter i det,kommer ist att byta ut bägge katterna o köra 2,5" o sedan gå över till 3" sista biten där de är 3" nu (ferrita) så får jag ivarjefall systemet bytt o allt är i princip då rostfritt förutom grenrören... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.