|
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter att ha kört 3 sommarsäsonger på de Hankook Ventus K104 som var nypålagda då jag köpte E38:an, har det blivit dags att byta till nya sommarsulor på mina 18" M-Parallell (style 37) fälgar. Vid bytet till vinterdäcken kunde jag konfirmera vad jag upplevde vid bytet förra året - oh vad mycket bättre komfort det var på dubbdäcken, t.o.m ljudet är lägre! Dessutom sjunker förbrukningen med nästan 2dl milen... Slutsats?: Jag är ingen rejsputte, utan en riktig komfortgubbe! :-) Logiskt vore väl då att sälja av mina 18"-hjul och köpa en uppsättning komfortabla 16"-are, men jag tycker 18" M-Parallell fälgarna är fantastiskt snygga, och de flesta andra tenderar att hålla med mig. Alltså börjar jag leta efter däck med komfortinriktning i dimension för mina M-Par, men jag verkar bara hitta "sportdäck" i dessa dimensioner (235/50ZR18 fram, 255/45ZR18 bak). Jag har fått tips om att Michelin Primacy skulle vara ett komfortablare alternativ än Michelin Pilot Sport, men vad jag kunnat hitta finns Primacy inte för mina fälgdimensioner. Eller letar jag dåligt? Tips på komfortabla däck till mina M-Par fälgar för E38 mottages tacksamt! Mvh. /Kjell | |
| De flesta däck är mycket tystare och behagligare när dom är nya än helt slut, så jag tror det blir ett rejält lyft vad du än köper. Jag köpte dessa Länk som 255or till 19" fälgar (finns inte så mkt att välja bland till den dimensionen). Dom verkar gå ganska tyst, och gick mycket mer komfortabelt än mina gamla 18" fälgar+däck, trots större dimenstion. Det råd jag fick från däckhandlaren var att titta efter däck som inte har det "tuffa" V-mönstret, utan mera efter mönster som ser ut som det jag länkade till. | |
|
Komfort och 18" är inget lyckat äktenskap. Största anledningen till det är givetvis den låga däcksidan du får med 18" vs 16" (1" lägre). Om du vill behålla dina 18"-fälgar kolla på de stora däcksfabrikaten i stället för Hankook etc. Att din bränsleförbrukning sjunker har till stor del orsakats av att dina 16"-hjul har smalare däck. |
|
|
Kör på 19" på sommarn med Pirelli p zero rosso, 245/45-19 och 275/40-19. Funkar kanon då jag också prioriterar komfort (med fina fälgar såklart)!. Tycker också du ska välja mönster som pirelli eller som länken ovan, undvik "V-mönster". Bytte nyligen till sprillans Hakka 4 dubbat - vilken skillnad, som natt och dag. Mycket mer oljud i bilen med vinterdäcken 235/60-16. Funderar allvarligt på att byta till dubbfritt. Bäst komort givetvis med 16" typ Conti Eco contact - men det vissde du redan... |
|
|
Min erfarenhet av Michelin P S Generation 1 och Generation 2 är så 2 olika världar. 1an väsnas och är stötig, 2an är som att ligga i hängmattan vid sidan av 1an. Däckonline är det stället jag vet om med bäst priser. Lycka till! Asken |
|
|
Tackar för tipsen. Att däck med V-mönstring som tumregel skulle vara mindre komfortabla än andra har jag inte hört förut, intresant span... Weiss; min svärfar körde sin XJR på P Zero Rosso förut, men de tog slut i princip på bara en säsong. Upplever inte du samma sak? Faktum är att mina nuvarande K104:or är långtifrån slut ännu, de skulle lätt funka en säsong till med god marginal kvar till laglighetsgränsen, men jag tänkte ändå byta nu för att få bättre komfort under så lång tid som möjligt. Asken; så du menar alltså att PS2 har rätt god komfort ändå? Jag har som sagt efter rekommendation här på forumet letat efter Michelin Primacy, som skulle vara ett däck för premiumbilar med mer fokus på komfort än PS2 som skall vara det mer sportinriktade, men jag hittar alltså inga för mina fälgar. Det är ingen som vet om det ändå finns så att det bara är jag som varit dålig på att leta (har kollat främst på däckonline)? Hur _smala_ däck tror ni jag kan lägga på M-Par fälgarna utan att det ser konstigt ut? Om jag minns rätt är de 8,5" breda fram, och 10" breda bak. Stötigheten påverkas väl knappt märkbart av bredden(?), men ljudet och bränsleförbrukningen borde väl må väl av smalare sulor? Med de nuvarande däcken ser bakdäcken med 255-orna snudd på "för smala" ut redan, däcksidan lutan aningen inåt, men på framdäcken med 235-or ser det tvärtom lite onödigt "bulligt" ut. Skulle jag kunna gå ned på 2225 eller rentav 215 bredd fram, men ligga kvar på 255 bak, eller ökar spårigheten då? Skulle en variant kanske vara att medvetet gå upp en storlek på rullomkretsen för att därigenom få en något ökad höjd gummi på fälgen? Vilka dimensioner skulle i så fall kunna vara aktuella? Mvh. /Kjell |
|
|
Kjell: Jag har också funderat i dina banor att gå upp i gummihöjd, men det ryms tamejfan inte mer än några hårstrån mellan fjädertallriken och däcken med originaldimensionerna och nya däck. Dessutom blir det ytterst svårt att hitta däck, om inte omöjligt. Ännu omöjligare är det om du ska ha olika bredd fram och bak. Att ändra till 225 el 215 fram tror jag också är svårt att få ihop om man ska ta hänsyn till att rullomkretsen ska vara lika fram som bak, och det måste man, annars ballar DSC och Automatlådan ur. Hur däcken ser ut på 8.5" resp 10" fälg har mycket att göra med däckmärke/modell. Man ska inte bara stirra sig blind på dimensionerna. På mina 19" fälgar med 8.5" bredd sitter _mina_ 255or helt perfekt. Bullar inte ut något speciellt, men ger ett visst skydd mot trottoarkanter. Ett annat däckmärke hade säkert kunnat bulla ut mer dock. Inte heller så smart att gå ner för mycket i bredd på dina befintliga 8.5" just för att då kanske fälgarna börjar sticka ut och då förstör du dom snabbt som ögat om man inte är extremt försiktig. Jag tror som sagt att du kommer att bli helt nöjd bara du får på nya sulor i de dimensioner som det ska vara, och undviker V-mönstret. Men självklart bra att titta efter däck som sägs gå tyst och komfortabelt hällre än extrem sport. Som sagt, min blev fruktansvärt mycket mer komfortabel med nya däck, TROTS att jag gick upp på 19" fälg och därmed 0.5" mindre gummi mot vägbanan. Och även trots en bit över 3 kilos tryck mot 2,8 tidigare. |
|
|
Pirellidäcken ser knappt slitna ut efter en sommar med ca 1500 mil. Inga rödljusrace direkt utan mest motorväg och autobahn i expressfart. Mycket nöjd. Att öka rullomkretsen för att få mer komfort är att rekommendera. Svårt att få till dock med vissa storlekar och bredder på fälg. Mina däck är 2-3% större än original, mer komfort och fyller hjulhusen bättre. www.garaget.org/AO |
|
| Länk som funkar: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.