|
|
|
|---|---|
|
Var nyss och kikade på en 525 E34 '95. Bilen ser ut och känns riktigt fräsch, men när jag provkörde så betedde sig motorn underligt. Om jag kör 50-70 km/h (farten spelar egentligen mindre roll) och stampar ned kopplingen så faller inte motorns varv till tomgångsvarv som den borde, utan snarare ökar kanske hundra varv för att sedan sakta börja dala. Antingen det, eller så skenar den iväg mot rödmarkeringen, vilket också inträffade ett par gånger. Gasar jag själv upp motorn mot rödmarkeringen så stannar den ibland där flera sekunder, innan den sakta går er. Är kopplingen slut, eller har det med motorstyrningen att göra ? Några förslag ? Bilen har enligt uppgift gått strax under 16000, är importerad 2002 och ger i övrigt ett bra intryck; Tight drivlina, skön lättjobbad växellåda, fin lack osv. | |
|
Undrar om det är inte nåt med lmm. Finns det nån asc? kan även vara något fel på den med. Inga felmed. i Check -Control? Lyser alla lampor när du vrider om nykeln? Kollla så miltalrn stämmer! Hur många ägare det finns på bilen och be bmw kolla upp historiken. Det behövs inte var nåt fel på mätaren men borde kollas upp. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
lmm ? asc ? :) Nej, inga felmeddelanden i check control. Bilen har 1 ägare i sverige, som helt saknar kunskaper om bilar. Bilen saknar servicebok, så jag ringde min lokala BMW-handlare och bad dem fixa de uppgifter de kunde från tyskland, men fick inget resultat, alltså inga servicetillfällen på auktoriserade verkstäder i tyskland. Skickmässigt kan miltalen gott stämma efter min bedömning, och bilen har precis den färg och utrustning jag vill ha, så det känns lite typiskt att nåt sånt där dyker upp när man hittar en i övrigt perfekt bil! |
|
|
Jag tror mycket på lmm luftmassamätaren som äär nog kass. Det bästa är väl ändå att kolla upp bilen på bmw:s dator och då får du veta vad det är för fel. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Ta med bilen till en verkstad och kolla upp, menar du ? Det blir väl säljarens problem isf, men det kan mycket möjligt vara som du säger. Han hade nyligen bytt båda katalysatorerna på en "allmärkesverkstad", det kanske jag borde ha sagt från början. Lambdasonden kanske har med saken att göra annars ? Själva katalysatorn påverkar väl mig veterligen inte motorstyrningen, men hur arbetar den i förhållande till katalysatorerna ? |
|
|
Men om lamdasonden går sönder så går väl den in på nå standardvärde, så motorn går lite fett. Funkar iaf, borde inte rusa. Är de bensin eller diesel? är säkert en bensinare, men iaf, när turbon gick på kompisens arbetsbil så rusa motorn när man kopplade. Men iaf, hur går den på tomgång? //Simon |
|
| kolla upp miltalet noga!! en bil kan gå 30 tus mil i tyskland men ändå se fin ut, menar inte att klanka ner på import. men om den har gått längre än mätaren säger så skall ju priset vara ett annat! | |
| Bilen går bara fint på tomgång, inga konstigheter alls. Och jo, lite misstänksam är man ju när bilen bara har gått 16.000 mil och saknar servicebok. Ägaren skulle hursomhelst kolla upp felet och höra av sej i veckan, så vi får se. | |
| Det låter inte särskilt troligt att det är luftmängdmätaren eller något annat som styr bränslemängden som krånglar, tycker jag. Tror inte att motorn kan ändra varvtal så mycket bara p.g.a. ökad eller minskad bränslemängd. Har du kollat alla slangar och letat efter sprickor i insuget? | |
| jag gissar på LMM eller trasig gummie bälg, gummiet efter LMM brukar spricka å dra tjuvluft då kan den rusa så där.. | |
| En annan sak jag kom att tänka på är tomgångsventilen. Det kan mycket väl hända att motorn varvar upp ifall den står helt öppen. Dock vet jag inte vilken typ av ventil som sitter på på m50, men den styrs i alla fall från boxen. Har du kollat spjällägesgivaren och motortemperaturgivaren? | |
| Nej, jag har inte kollat varken slangar, insug eller spjällägesgivare :) Jag åkte hem , säljaren skulle kolla upp och åtgärda felet och sen höra av sej, men har fortfarande inte gjort det, så vi får se .. ska luska vidare baserat på era tips om jag får tag på honom igen, tackar! | |
| på min förra 520 satt det fel lmm, tomgången blev högre. skiljer lmm på svensksåld och tysksåld! | |
| Ägaren hörde av sej nu och meddelade att han tagit bilen till sin kompis som har verkstad, och det enda han kunde hitta var att gasvajern var trög, så han smorde upp den. Kan det ha varit så enkelt ? Till saken hör att ägaren själv aldrig hade märkt av problemet, inte ens efter jag påpekade det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.