AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.508

hur värderar försäkringsbolagen bilar?

pe
26
peffe
bmw 530 touring -93
vill veta hur de baserar priserna på bilar som de ska ersätta? snittpris på privatannonser? eller??
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Bumpar upp denna då jag även är intresserad av svaret.

Blir lite rädd när man läser trådarna om hur försäkringsbolagen försker smita från att betala en värdig ersättning.

mvh Erik

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

(ärligt stulen av Jesperado)
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Kan bara komma med en subjektiv vinkel om vad som hände mig efter en olycka i november -01.

Hade en Audi A4 -96 med ca 12.000 mil på mätaren. Bilen var köpt i april samma år med 10.500 mil körda för 115.000 kr. Två veckor före olyckan var bilen inne för 12k service för ca 9.000 kr.

Jag var ej vållande till olyckan men eftersom bilen var helförsäkrad blev den värderad av mitt bolag (Trygg Hansa) enligt vagnskada. Fick ett brev med ett bud på 98.000 kr. Bilen hade endast en tidigare ägare och var i toppskick och utifrån de annonser jag letade fram skulle jag inte kunna hitta motsvarande för dessa pengar så jag ringer till min handläggare med en försiktig fråga (vet att det här kan vara öppet för tolkning men lovar), blir extremt otrevligt bemött med ett -"Ta en värderingsman då..", vilket jag gjorde. Värderingsmannen gjorde inte saken bättre för han ringde till en Audihandlare och fråga om inbytespris på min bil och skrev ett intyg på 94.000 kr :/

Surt tänkte jag, klart som f-n att ett inbytespris är lägre än vad jag kan hitta en motsvarande bil för. Till min förvåning fick jag efter några dagar ett nytt bud från Trygg Hansa på 108.000 kr, helt OK pengar alltså, bilen hade alltså kostat 16.000 kr för 1.500 mil och sex månader. Ungefär dom pengar jag behövde för att hitta motsvarande vid den tidpunkten.

Inte mycket om hur dom värderar men några erfarenheter. Jag kommer aldrig försäkra något i Trygg Hansa igen och detta enbart för en sur handläggares skull. Om jag behöver en värderingsman kommer jag ringa runt och leta fram en som vet mer om bilar än att bara ta ett inbytespris från en handlare. Sist men inte minst så skall du veta att du kommer aldrig tjäna nånting på att få bilen inlöst mot vad du hade fått om du sålt den på blocket.
mig veterligen så har de inga listor el dyl för importbilar utan då går det ut på nätet och söker fram ett pris på en motsvarande bil. Så var det för mig (TryggHansa). Och eftersom många BMW är import så är det kanske så att de ofta går på vad priserna ligger på nätet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.