AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.084

Mixa däckmönster?

Ok, lite bakgrundsinformation:

Jag behöver byta mina bakdäck, 265/35, det var enkelt att komma fram till. Sedan såg jag att ena framfälgen är lite "skadad", tappar färg är vad den gör. Då kom jag på snilleblixten att använa reservfälgen, med däcket som sitter på där (t.o.m. lappen sitter kvar på däcket).

Sagt och gjort, men jag kom på att det är dumt att åka med ett däck som aldrig är använt, årsmodell 95 eller så (men kändes färskt) och på andra sidan ha ett däck med 1/3 mönster kvar. Därför har jag nu beställt 1 framdäck också, så byter jag däck på höger och sätter reserv (med däck) på vänster.

Men, tack vare våran kära Bruno ( :o) ) så fick jag reda på att Michelin har ändrat mönster på Pilot Sport på sistone. Så jag kommer att ha (samma däck) olika mönster på vänster fram och höger fram.

Så, två frågor:

1) Är det riktigt kasst att åka med ett gammalt och ett nytt däck i fram? (Även fast det gamla inte känns hårt och dåligt på något vis?)

2) Kan man åka med två olika mönster i fram? (Det är samma däck med samma typning etc, men olika mönster)

Tacksam för förslag.

/Marcus
Bmwcs# 4680
1- Däck åldras ständigt. Du kan inte räkna med att få samm prestanda ur ett gammalt däck som ett nytt. (Skulle tom gå så långt att kalla det kasst! Din bimmer förtjänar ngt bättre!)

2- Enl min mening är 2 däck med olika mönster 2 helt olika däck.(Rätta mig om jag har fel)

//Calle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte bara mönstret som har ändrats! Även stommen skall vara annorlunda (mjukare sidor) i den nya versionen av Pilot-sportdäcken. Allt enligt vad en gummihandlare sa till mig förra året.

Jag skulle nog helst se till att ha samma typ av däck på alla hjulen.

Callo har rätt avseende att däcken åldras oavsett användning eller ej!

Som reservdäck duger det säkerligen ett par år till! Jag har hört/läst att ett däck som är äldre än tio år inte bör användas i trafik oavsett däckmönster.

Mvh
Först:
Tackar grabbar

Sedan:

Fasen! Där ryker ytterligare 3000 spänn!
(Skitdyra däck ju!)

/Marcus
Bmwcs# 4680
Jompa
Jag har för mig att det är olagligt att köra med olika däck på samma axel.

Jonny
Jompa:
Det stämmer nog alldeles utmärkt, speciellt om de är olika typade etc.
Det jag tänkte i detta fallet är ju att de båda däcken har samma egenskaper (typning), märke osv, men mönstret är just det som skiljer.

Men, med olika mönster kanske det gäller som olika däck, då är det säkert olagligt.

Nåja, försöker ändra min beställning i skrivande stund.

/Marcus
Bmwcs# 4680
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mönstret har ingen betydels i detta fall merän mönsterdjupet för laglighetens skulle.
Men olika däckstyper diagonal däck och radial på samma axel är inte tillåtet bla.profiler mmmm.
Men i dit fall skulle jag nog satsa på två däck av samma sort fram för att att inte ge bilen en massa överraskande egenskaper. För du kör väl inte som en gammal tant förstår jag, för i så fall spelar det ingen roll.

MVH
Hasso
Att du inte bara skiftar ditt gamla däck till den nya fälgen.
Sedan kan du ju sätta "nya" reservdäcket på gamla fälgen.
Kostar kanske 150:- att få skiftat hos din lokale däckhandlare.
Då kan du ju köra slut båda framdäcken ordentligt innan det är dax för två nya.

Titta gärna in på min sida.
Länk

Mvh.
Micke Olsson
Micke?
Klokt sagt och jag funderade faktiskt på det en lång stund. Men det kommer kanske vara en halv säsong kvar på de däcken, kändes riktigt frestande att använda reserven med fulla mönsterdjup :-)

Därför beställde jag ett nytt.
Och sedan nu då, ännu ett. Suck.
Jaja, hoppas allt går bra med däckonlineköpet nu, att de inte är några skojare rakt igenom. (Vi talar ju 10 000 spänn nu)

Hasso:
Hmm, kan ju inte säga att jag är ute och kör bana ute på landsvägarna, men lite hastighet har man ju... Det man inte vill däremot är ju att den helt plötsligt får för sig att svänga tvärt höger när man drar på eller så, snacka om överraskning :o)

Men det blir nog bra, drabbar ingen fattig.
(Eller, fattig efteråt iaf, men innan inte såå fattig)

/Marcus
Bmwcs# 4680
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
HAr man smällt ett däck i 170 är man lite petig efter det.....
Tur i oturen var att jag nån vecka innan flyttat det däcket från för till akter på bilen.

fyrhjulsdrift är roligast!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min M5 -95 satte jag förra sommaren på det helt oanvända reservhjulet på ena framhjulet och hade ett rätt slitet kvar på andra framhjulet. Båda av fabrikat Michelin men med olika mönster.
Hela sommaren irriterade jag mig på att bilen drog en aning snett när man körde. Beslutade mig för att ställa in framvagnen nu i vår när jag börjar köra med den efter vinterns avställning.

Under vintern bytte jag till nya däck (och reserven åkte tillbaks till bagaget igen) och ser man på nu drar den inte snett längre!

Jag har upplevt på många bilar att det kan dra snett i ratten vid körning och vid bromsning när man har olika däck på framhjulen!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.